• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Mimipig
    nyfikenkvinna skrev 2018-01-24 21:23:16 följande:

Vad är era bästa sovställningar? Nu försöker jag sova på sidan mot vänster. Inte alltid skönast men det ska bara bäst för barnet

Jag försöker lägga på rygg så länge jag kan, minns hur obehagligt det blev när magen blev för tung och tryckte på nån nerv eller ven eller vad det nu var som gjorde en vämjelig. Vänster sida ska ju vara bästa sidan och det är tur för mig, för jag har redan börjat få ont i höger axel, fick det först i sjunde månaden sist, men det verkar som alla krämpor kommer på direkten den här gången, så även foglossningen. Jag får väl snart hämta in gravidkudden och sova med igen... men det gör jag så gärna så länge allt går bra.
  • Mimipig
    Eleonoratösen skrev 2018-01-24 17:52:35 följande:

Jag vägde ju de här kilona innan jag blev gravid och blev gravid väldigt lätt då. (Värre denna gången) och gick väl upp knappt 10 kilo varje graviditet.

Man fick höra många gånger att jag inte skulle satt mig i den situationen. Rabblade alla risker, komplikationer (mest var det sättet man så det på, sen var man väl känslig också)

Värst var rul på första då bm rakt ut i det blå så att om det inte varit så mycket fett i vägen hade man kunnat se lite vettigt. Och så tryckte hon hårdare och hårdare. Vi körde sedan två veckor senare 30 mil för privat ul och inte behövde man trycka för fina bilder och film...

Men hur är folk funtade?! Det är ju fruktansvärt. Jag är normalviktig men tyckte ändå att folk fokuserade extremt mycket på just vikt. Alla ville veta hur mkt man gått upp. Och det är väl fine att kompisar är nyfikna, men inte kollegor och sånt, och det var väldigt mycket texter och info av experter som sa typ att 10-12 kg är lagom och det normala och att man ska tänka på att äta nyttigt och avstå från sötsaker. Kroppshets! Hur ska man känna om man inte tillhör den kategorin som har en modest viktuppgång eller världens karaktär?
  • Annkarask

Hej igen! Skriver lite då och då för att alla ska ha möjlighet att se :). Vill ni gå med i vår superhemliga Facebookgrupp för bf september (som ingen kan söka fram och inga av era vänner ser) så skicka er mailadress till mig (den som är kopplad med ert FB konto) via ett privat meddelande till mig. Lättast är att klicka på mitt användarnamn här och sen vidare till meddelade. Fungerar dock bara på familjeliv.se och inte via appen.

Vi är nu uppe i ca 85 medlemmar och vi håller en god och fin ton. Alla bär ju på en hemlighet så vi respekterar varandras hemlighet. Om någon inte lyckas skicka ett meddelade till mig så svara i tråden att jag vill vara med så skickar jag ett meddelande till dig.

• Orkide

Alla ni som är vakna på natten, hur gör ni för att somna om?

Vid 04 brukar jag vakna o vara pigg. Ligger o vrider o vänder tills jag somnar om efter kanske en timme. Men nu är klockan 02.35 och jag har varit vaken i 40 min och är fortfarande så pigg. Får dock ont i benen av att ligga på sidan och kan inte ligga på rygg. Ska upp 05.44..

• Orkide
    Bullen11 skrev 2018-01-24 18:31:18 följande:

Hej igen på er! Fick ju en blödning i måndags kväll och tänkte att det var kört. Men det kom liksom inget mer, lite färgade flytningar dagen efter men inget mer färskt blod alls sedan den kvällen (och aldrig några klumpar eller så). Nu vet jag inte vad jag ska tro?? Har tid för VUL onsdag nästa vecka, men det känns ju långt dit... blir helt snurrig av det här! Ena stunden beställer jag hem bröllopsklänningar (vi ska ju egentligen gifta oss i slutet på augusti) och i nästa kollar jag mammakläder och googlar barnvagnar...

Tänk om man bara kunde se in i framtiden, hade varit väldigt trevligt!! ;)

Tänk om det fanns ett test som man kunde kissa på ?Kommer det gå vägen?-testet?. Vad skönt det skulle vara Jag har också tid nästa onsdag. Klockan 09, villen tid har du?
  • Orkide
    Eleonoratösen skrev 2018-01-24 17:52:35 följande:

Jag vägde ju de här kilona innan jag blev gravid och blev gravid väldigt lätt då. (Värre denna gången) och gick väl upp knappt 10 kilo varje graviditet.

Man fick höra många gånger att jag inte skulle satt mig i den situationen. Rabblade alla risker, komplikationer (mest var det sättet man så det på, sen var man väl känslig också)

Värst var rul på första då bm rakt ut i det blå så att om det inte varit så mycket fett i vägen hade man kunnat se lite vettigt. Och så tryckte hon hårdare och hårdare. Vi körde sedan två veckor senare 30 mil för privat ul och inte behövde man trycka för fina bilder och film...

Vad tråkigt och sorgligt att personal inte har bättre för sig än att trycka ner andra människor. Fy så skamligt. Jag kan förstå att man pratar risker så att man som gravidmamma förstår dem och kanske får ett val om man vill göra abort och detta ska man berätta för alla riskgrupper. MEN man måste berätta på ett mänskligt sätt. Min syster har övervikt och åkte in en kväll till akuten för att hon hade så ont i magen att hon bara spydde. Personalen trodde hon var full så hon fick ligga på en brits mitt bland folk med spypåse i 5 timmar innan EN personal klämde på magen och insäg att något är fel. Efter en timme hade de plockat ut en äggstock som var helt övertagen pga cysta. Anmälan gjordes såklart

men inte mycket hände :-/
  • Sabinac
    Imra skrev 2018-01-24 20:48:16 följande:

OROLIG!

Idag har jag fått brunaktiga flytningar. Har läst att det är väldigt vanligt och behöver inte alls betyda att missfall är på g. Men blir såå orolig!

Någon som varit med om liknande?

Är i vecka 5+6 idag.

Tog grav-test idag bara för att se, och starkt positivt.

Jag hade vid något tillfälle brunaktig flytning min första gravidit. Det var ingen fara då.

Om du inte hade varit gravid och fortsatt på din normala menscykel, skulle du isåfall haft mens nu ungefär då?

Graviditetshormonet ligger kvar i kroppen och kan visa positivt på ett gravtest trots missfall/abort. det tar en stund för kroppen att få ut all hormon.

Lycka till!
  • Imra
    Sabinac skrev 2018-01-25 07:10:04 följande:

Jag hade vid något tillfälle brunaktig flytning min första gravidit. Det var ingen fara då.

Om du inte hade varit gravid och fortsatt på din normala menscykel, skulle du isåfall haft mens nu ungefär då?

Graviditetshormonet ligger kvar i kroppen och kan visa positivt på ett gravtest trots missfall/abort. det tar en stund för kroppen att få ut all hormon.

Lycka till!

Tror inte att det är dags för mens än, men äl kanske? Hoppas verkligen att allt går bra! Ska till mvc på onsdag nästa vecka.
  • Imra

Lycka till!

Tror inte att det är dags för mens än, men äl kanske? Hoppas verkligen att allt går bra! Ska till mvc på onsdag nästa vecka.
  • Imra

Lycka till!

Svar på tråden BF September 2018