• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    Sabinac skrev 2018-02-27 17:12:18 följande:

Hur klär ni er för att dölja magen?

Jag är gravid med tredje barnet.. fortfarande mammaledig med minsta och mått väldigt illa även denna gång så jag har mest gått hemma och skrotat. Nu mår jag bättre och längtar tillbaka till de sociala livet jag och barnen brukar ha varje vecka men vänner.

Har kub den 9/3 och vill allra helst dölja graviditeten tills efter de, inte många dagar kvar så det är ju inte alls omöjligt att klara. Helst skulle jag vänta ännu längre med att berätta men den 17/3 fyller vår dotter 4 år och då kommer ju all familj och vänner. Som de känns nu är det supersvårt att dölja magen som den senaste veckan exploderat i storlek. Från bara uppsvälld mage till en babykula. Så har ni några bra klädtips vore jag glad !!

Finns egentligen inget som kan dölja här. . Men när jag försöker så klär jag mig i oversize tröja.... Dvs lite kortare men bredare tröjor, samt i lite stelare tyg lr tjockstickat för då faller inte tröjan på magen. Eller så har jag leggings, tshirt och en större kofta... Lite luftig sådär. Också gravid med 3e barnet och vi ska vänta till den 18e med att berätta. Men när vi är utomhus och i affärer så har jag alltid vinterjackan stängd ifall man skulle springa på nån! Vi hälsar inte på släkt och familj just pga anledningen att de kanske skulle avslöjas pga magen.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Smka
    Sabinac skrev 2018-02-27 17:12:18 följande:

Hur klär ni er för att dölja magen?

Jag är gravid med tredje barnet.. fortfarande mammaledig med minsta och mått väldigt illa även denna gång så jag har mest gått hemma och skrotat. Nu mår jag bättre och längtar tillbaka till de sociala livet jag och barnen brukar ha varje vecka men vänner.

Har kub den 9/3 och vill allra helst dölja graviditeten tills efter de, inte många dagar kvar så det är ju inte alls omöjligt att klara. Helst skulle jag vänta ännu längre med att berätta men den 17/3 fyller vår dotter 4 år och då kommer ju all familj och vänner. Som de känns nu är det supersvårt att dölja magen som den senaste veckan exploderat i storlek. Från bara uppsvälld mage till en babykula. Så har ni några bra klädtips vore jag glad !!

Tack och lov har jag arbetskläder som döljer allt vad former heter. I det privata lyckas jag nog inte särskilt bra. Däremot vet våra familjer och närmaste vänner och skulle någon annan misstänka så får det väl vara så. Har haft missfall förut och talar öppet om det, inget jag skäms för.

Det mest kritiska är ombytessituationen på jobbet. Brukar dock komma lite tidigare så oftast inte så många där då. På torsdag går jag in i v 13, chefen vet ju redan så tänker samtidigt inte att det är så farligt om någon får syn på magen nu heller.
  • Mimi93

Hej, tänkte hoppa in här (hoppas det är ok).

Vi väntar vårt första barn, känns helt sjukt och overkligt!

Är beräknad 20/9. Hade första ul igår, kändes som en liten flicka :)

Hur gör ni för att få bort illamående? Mår i princip illa hela tiden!

• Sabinac
    Mimi93 skrev 2018-02-27 20:24:10 följande:

Åksjukearmand från apoteket, äta ofta och lite så det alltid finns något i magen, fått lergigan utskrivet, ätit ingefärskapslar från hälsokost, vila i den mån som går.

Mig har det alltid hjälpt tillfälligt att duscha/bada länge.

Hoppas du hittar något som lindrar ditt illamående och att det går över snart! Lycka till, otroligt härligt att få uppleva allra första ultraljudet!
  • Xcalibur666
    Satelliten skrev 2018-02-25 11:54:59 följande:
    Vad skönt att du är fast anställd, då kan de faktiskt inte göra något, diskriminering av föräldralediga är faktiskt olagligt. Kan vara skönt att vara med i facket annars skulle man ju aldrig orka driva det mot dem iofs. Stort företag låter bra, då har de nog bra rutiner.

Jo det är nervöst att säga det, men det är ju ditt liv liksom.. tror inte egentligen att så många tycker att man inte ska skaffa barn för att jobba istället. Jobbet kommer ju inte komma o hälsa på dig på ålderdomshemmet precis!
    Nä det känns väldigt bra faktiskt. En trygghet! Började i april förra året efter att ha sök jobb i annan stad o flyttade långt för o komma närmare min familj. var säsongsanställd först men fick som sagt fast i okt.  Nä alltså för min del så tror jag ingen missunnar mig att bli gravid på jobbet, men jag känner bara att jag blev gravid så fort efter att jag börjat. Men jag planerade det ju inte o jag har försökt bli gravid i flera års tid så det var väl meningen nu helt enkelt! Skrattande Har ju mått väldigt bra o stressat ner sen jag flyttade hit o fått ett jobb jag trivs med så jag ska bara njuta nu! En annan kollega e dessutom pappaledig nu under sommarn som kommer o en annan har sagt upp sig så de e inte bara jag som ställer till det! haha
  • Sabinac
    Smka skrev 2018-02-27 18:24:43 följande:

Tack och lov har jag arbetskläder som döljer allt vad former heter. I det privata lyckas jag nog inte särskilt bra. Däremot vet våra familjer och närmaste vänner och skulle någon annan misstänka så får det väl vara så. Har haft missfall förut och talar öppet om det, inget jag skäms för.

Det mest kritiska är ombytessituationen på jobbet. Brukar dock komma lite tidigare så oftast inte så många där då. På torsdag går jag in i v 13, chefen vet ju redan så tänker samtidigt inte att det är så farligt om någon får syn på magen nu heller.

Jag går också in i v 13 på torsdag. Som du säger så är det absolut ingen katastrof om någon skulle misstänka något. Vi har bara berättat för mina föräldrar då de hjälpt oss mycket med barnen när jag varit i princip sängliggande en månad. Och helst vill man ju berätta om graviditeten personligen till ett par personer. Därför jag vill vänta lite till är för att graviditeten inte ska ta ?fokus? från dotterns födelsedag som hon sett fram emot så länge.
  • Mimi93
    Sabinac skrev 2018-02-27 20:43:54 följande:

Åksjukearmand från apoteket, äta ofta och lite så det alltid finns något i magen, fått lergigan utskrivet, ätit ingefärskapslar från hälsokost, vila i den mån som går.

Mig har det alltid hjälpt tillfälligt att duscha/bada länge.

Hoppas du hittar något som lindrar ditt illamående och att det går över snart! Lycka till, otroligt härligt att få uppleva allra första ultraljudet!

Tack för tips :) Min barnmorska rekommenderade postafen, men jag blir så trött av dem. Ska testa åksjukearmband.
  • Sabinac
    Mimi93 skrev 2018-02-27 21:38:00 följande:

Tack för tips :) Min barnmorska rekommenderade postafen, men jag blir så trött av dem. Ska testa åksjukearmband.

Lergigan är mer effektivt, finns även lergigan comp som innehåller lite coffein som ska lindra tröttheten.

Åksjukearmand har hjälpt mig vid iallafall lindrigare illamående vid min förra graviditet och även denna gång.
  • Nostalgity
    Mimi93 skrev 2018-02-27 20:24:10 följande:

Blev också jättetrött av postafen. Fick lergigian comp, dom är guld värda! Fick helt ny energi och illamåendet blev hanterbart.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Tokmamma

Imorgon går jag in i vecka 11 (10+0) och har inskrivning hos mvc. Känns som en milstolpe.

Svar på tråden BF September 2018