• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • JLES
    Johannana skrev 2018-08-31 15:50:42 följande:

Hej tjejer!

I lördags natt valde vår lille Liam att komma till världen. Hela graviditeten har jag sagt att det ALDRIG går till så som man ser på film; vattnet går, värkarna startar, bebis kommer. Lustigt nog var det exakt det som hände! Allt som allt tog förlossningen fyra timmar. Extremt snabbt och intensivt för att vara första gången men jag lyckades kriga mig igenom på endast lite lustgas.

Det blev lite av en chock att allt gick så fort men allt gick bra och vi båda mådde bra efteråt :) Liam föddes i v 37+3, vägde 3085g och var 48cm lång.

Ni har en fantastisk upplevelse framför er! <3

Grattis!! :D
  • JLES

Hej, hörni.. Hur är det här med att läcka fostervatten.. Hur märker man det? Jag misstänker att jag går och skvätter urin, det har liksom blivit uringult/ljusgult på trosskyddet och lägger sig ovanpå. Idag är det inte lika mycket så men jag kan ändå ha lite så att det rinner till och det kanske är flytningar.. Men det är inte lika mycket idag som sagt och trosskyddet blir inte tungt.. Snarare lite fluffigt och varmt. Typ inte helt torrt men absolut inte blött. Svårt att förklara? :) Det luktar inte sperma iallafall - har läst att fostervatten kan beskrivas som så.

Hur ska det se ut? Lukta? Hur mycket kommer det? Om man bara läcker lite är det fortfarande hög infektionsrisk? Är skiträdd för just infektionsrisken. Gjorde dock ett UL för 2 dagar sen och då hade jag normal fostervattenmängd..

Nojig!! Rynkar på näsan

• Johannana
    Nostalgity skrev 2018-08-31 17:31:49 följande:

Grattis till gossen!

Kände du NÅNTING innan vattnet gick?

Tack allihopa! <3

Till och från hade jag lite molvärk i ländrygg och mage men det har man ju i graviditeten. Dock fick jag rosa flytningar sex timmar innan vattnet gick. Men när det väl hände kom det helt utan förvarning i soffan, fullständigt flög upp och kastade mig in på toaletten :)
  • Johannana
    JLES skrev 2018-08-31 22:43:00 följande:

Hej, hörni.. Hur är det här med att läcka fostervatten.. Hur märker man det? Jag misstänker att jag går och skvätter urin, det har liksom blivit uringult/ljusgult på trosskyddet och lägger sig ovanpå. Idag är det inte lika mycket så men jag kan ändå ha lite så att det rinner till och det kanske är flytningar.. Men det är inte lika mycket idag som sagt och trosskyddet blir inte tungt.. Snarare lite fluffigt och varmt. Typ inte helt torrt men absolut inte blött. Svårt att förklara? :) Det luktar inte sperma iallafall - har läst att fostervatten kan beskrivas som så.

Hur ska det se ut? Lukta? Hur mycket kommer det? Om man bara läcker lite är det fortfarande hög infektionsrisk? Är skiträdd för just infektionsrisken. Gjorde dock ett UL för 2 dagar sen och då hade jag normal fostervattenmängd..

Nojig!! 

Nu är det säkert jätteindividuellt, men jag kände extrem skillnad på fostervatten och vattniga flytningar. Fostervattnet luktar ingenting, i alla fall inte för mig. Det är helt klart, som vanligt vatten. Är det vatten så ska det inte sluta att sippra. Det är galet mycket vatten också! Det fullständigt forsade ur mig flera gånger. Från vad du beskriver tycker jag inte det låter som att det är vatten, men jag är absolut inte läkare :)

Jag tycker att om du är orolig, ring förlossningen och be att få komma på kontroll.
  • JLES
    Johannana skrev 2018-08-31 23:02:03 följande:
    Nu är det säkert jätteindividuellt, men jag kände extrem skillnad på fostervatten och vattniga flytningar. Fostervattnet luktar ingenting, i alla fall inte för mig. Det är helt klart, som vanligt vatten. Är det vatten så ska det inte sluta att sippra. Det är galet mycket vatten också! Det fullständigt forsade ur mig flera gånger. Från vad du beskriver tycker jag inte det låter som att det är vatten, men jag är absolut inte läkare :)

Jag tycker att om du är orolig, ring förlossningen och be att få komma på kontroll.
    Jag frågade dem när jag var där för 2 dagar sedan för ett UL. Då kollades jag dock bara via UL men jag vet inte ens hur de undersöker eventuell vattenavgång nuförtiden men enligt den läkaren verkade det vara flytningar eller urin pga. fostervattenmängden
  • delight
    Johannana skrev 2018-08-31 15:50:42 följande:

Hej tjejer!

I lördags natt valde vår lille Liam att komma till världen. Hela graviditeten har jag sagt att det ALDRIG går till så som man ser på film; vattnet går, värkarna startar, bebis kommer. Lustigt nog var det exakt det som hände! Allt som allt tog förlossningen fyra timmar. Extremt snabbt och intensivt för att vara första gången men jag lyckades kriga mig igenom på endast lite lustgas.

Det blev lite av en chock att allt gick så fort men allt gick bra och vi båda mådde bra efteråt :) Liam föddes i v 37+3, vägde 3085g och var 48cm lång.

Ni har en fantastisk upplevelse framför er! <3

Grattis! Vilken häftig förlossning! Har själv haft två st "film" förlossningar med vattenavgång, dock tog det 15h båda gångerna från att vattnet gick till bebis var ute. Det har tagit tid för värkarna att komma igång helt enkelt för mig..

Har inte haft sett några rosa flytningar, slempropp eller känt något annorlunda timmarna innan vattnet gick. Det bara pang! kl 01 båda graviditeterna när jag sov. Det kändes först som väldigt vattnig flytning, sen forsade det mer eller mindre. SkrattandeTrodde först att jag kissat på mig och sprang på toa.. Och sen springa in till mannen och ropa vattnet har gått! Och han sätter sig spikrak och yrvaken i sängen, båda gångerna. Haha.. Så den här gången är vi förberedda på samma förlopp. Det blir tidiga kvällarna för mig nuförtiden hehe..

Sitter här iaf på 39+3 och bebis verkar ha det väldigt bra där inne! Inga tecken på att hon vill ut.  Men det gör inget om hon väntar lite, för jag och mannen är lite förkylda..
  • Jasminefjellberg

BF idag, dock inga som helst tecken på att en förlossning är på g snart.... Vill att det ska komma igång nu då jag har sååååå mkt krämpor, foglossning osv. Men dottern har varit jättesjuk och nu smittat oss så både jag o sambon är förkylda med jätte ont i halsen o hosta :(

• JLES

Alla verkar vara förkylda.. Jag med! Ont i halsen o snuvig. :)

• Orkide

Stackars er som blivit sjuka. Hoppas ni piggnar på er innan det är dags för förlossningen. Nu är vi inne i september och det känns helt galet. Nu undrar man verkligen om hur,var och när det kommer att starta!!

• Nostalgity
    Orkide skrev 2018-09-01 10:59:47 följande:

Stackars er som blivit sjuka. Hoppas ni piggnar på er innan det är dags för förlossningen. Nu är vi inne i september och det känns helt galet. Nu undrar man verkligen om hur,var och när det kommer att starta!!

Får hoppas det kommer fler bebisar här i gruppen snart! Är det nånting som händer för er? Några tecken?

Här fortsätter slemmisen lossna iaf!
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
Svar på tråden BF September 2018