• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Jira4
    Gwendolyn skrev 2018-09-05 09:02:37 följande:

Hej! Hoppar in här! Någon annan här som gått Och trott det varit på gång lääänge? Verkar befinna mig i en utdragen latensfas som aldrig tar slut.

Väntar andra barnet men eftersom jag blev igångsatt pga överburenhet med första är jag väldigt spänd inför hur det känns med ett "normalt" förlopp. Jag har bf 13/9 (8/9 enligt egna beräkningar) och har sedan förra fredagen (!) drabbats av falska larm att något varit på g. Vaknade då på natten med något som kändes som riktiga värkar (vanliga sammandragningar har jag haft sedan v 20, dessa gjorde mer ont och med den typiska strålande smärtan mot ljumskarna och ryggen). Men i stället för att bli starkare försvann de! Sedan kände jag ingenting mer under lördagen, sedan började det igen natten mot måndag.

På måndag höll "värkarna" i samt tisdag så de övergick till konstant molvärk, hugg etc, men ingen regelbundenhet. Knaprade maxdos Alvedon som hjälpte lite... Sedan försvann det och jag kände inget mer än de vanliga sammandragningarna i några dagar.

I måndags och i går var det dags igen, men icke, det försvann. Suck.

Kan tillägga att slemproppen troligen börjat lossna sedan några dagar. Har geggiga flytningar med brunt i...

Lillan i magen ligger långt ner, helt fixerat. Sista besöket hos barnmorskan igår och hon kunde konstatera att det nog är dags snart. Kanske några dagar till men hon trodde inte jag går över tiden i alla fall. Att det kan vara såhär ibland och när det väl drar igång kan det gå fort.

Känner likadant, varje kväll/natt känns det som att det är på gång! Men det avtar alltid, är så frustrerande. Vill bara att bebis ska komma nu!
  • Gwendolyn

Fler som har det likadant alltså... I natt körde det igång igen, men mer som kraftig mensvärk som höll i nu i morse. Misstänkte också ett tag att jag börjat sippra fostervatten (?) eller så var det bara extremt mycket flytningar/slempropprester. Ska snart följa min dotter till skolan vilket innebär resa med pendeltåg och buss. Ni får gärna hålla tummarna för att vattnet inte går på tåget. Haha.

• Gwendolyn

Kan tillägga att jag har extremt mycket sammandragningar så fort jag rör mig. Inte den typiska värkkänslan utan mer som konstant mjölksyra i magen. Skönt... Not.

• moder_jord

Har också dessa konstanta sammandragningar vid minsta lilla. Mer den där spända lite krampiga känslan än smärta.

Varit väldigt lite molvärk/mensvärks aktig känsla här. Är dock 2 v kvar till bf enligt min äl. (3 v till bf enligt ultraljud.) Blev överburen med igångsättning första grav. Och hade då bara en och en halv natt med värkar var 10 minut. (Men mycket molvärk och en hel del korta perioder med förvärkar.) Trodde det var latensfasen. Men den hade nog knappt börjat. Vid igångsättningen 42+0 hade jag bara 1 cm av tappen utplånad.

Är som ju närmare man kommer, desto längre ifrån känns det.

• Orkide

Jag har mått jättedåligt och haft svårt att röra mig sen i juni. Men nu sen i helgen känner jag mig rörligare, har mer ork och energi och mindre ont. Är i v.37+5 idag. Är det någon mer har denna helomvändning till det bättre såhär i slutet?

• moder_jord

Med första graviditeten fick jag kring v 39-40 nångång super energi en eller två dagar. Storstädade hela huset. Trots att jag hade lätt ha havandeskapsförgiftning, högt blodtryck, konstant brutal huvudvärk. Men var som att det var en stund vars jag kände enorm energi och kroppen funkade som ?vanligt? igen en stund.

Nu har jag varit sjukskriven sen början på juni men slutade jobba innan det för att jag blev så dålig i fogar oh leder redan halvvägs in i graviditeten. Skulle sitta fint med bara en stund med den energin. Hoppas det håller i sig för dig atr få må lite bättre nu i slutfasen.

• Smka

Har tyvärr inte upplevt den energin många säger att man får men måste vara underbart att känna att man har lite energi igen =). Däremot blev foglossningen mycket bättre när huvudet fixerades förra gången. Denna gång har jag tack och lov inte haft alls mycket besvär av det.

• delight

BF +2 idag.

Vaknade av en värk inatt och har senare under dagen haft återkommande svaga värkar. Inte regelbundet dock. Var till BM på kontroll i morse. Hon kollade status på tappen.. helt stängd och omogen. Gick inte att göra en hinnsvepning. ???? Men hon sa att när det väl kommer igång kan det gå fort för en omföderska. Dock att med tredje barnet kan det vara förvärkar i flera dagar, speciellt på kvällar/nätter. Så nu är jag nedslagen, försöker hålla hoppet uppe... men är inställd på att vänta, länge! ????

• delight

Hoppsan, var inte meningen det skulle bli en massa frågetecken, som det blir med mobil + smajli..

• Hellan

Just hem kommen från jobb och bm besök, v 38+1.

Alla värde på topp men bebis är fortfarande rörlig och har inte sjunkit ner än, fast att magen fallit ned. Så med orden om att går vattnet utan att du haft värkar som trycker neråt, lägg dig ned och ring förlossningen, då man är rädd att navelsträngen skall kunna falla ned och komma i kläm. :-| så nu blev jag nojig och hoppas att det blir riktiga förvärkar som jag kan känna trycker på nedåt.

Nästa besök blir bf -1 om den fortfarande ligger på jäsning då.

Svar på tråden BF September 2018