• Anonym (Tssss)

Vad är WT för er?

Vad tycker ni är white trash?

För mig är det bara att kolla på ett avsnitt ur familjen annorlunda så ser jag det där.

• Svar på tråden Vad är WT för er?
  • PastorDan
    Victoria9 skrev 2018-01-24 07:46:21 följande:

Folk som dömer såna som de inte känner bara utgående ifrån att de valt ett ovanligare livsstilsval. Folk som startar gnälltrådar på FL för att de är för fega för att ta tag i sitt liv.

Detta.
  • Anonym (one)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-25 13:14:39 följande:

Det är väl en väldigt ovanlig kombo? Den enda jag kan komma på är LD.

När jag säger feminist menar jag inte en universitetsstuderande feminist, utan en svensson-feminist.

Den mest avgörande är dock tatueringen

• Anonym (etiketter)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2018-01-25 15:10:51 följande:

Det är mer de som tjänar som en Svensson/medelklass som använder sig av det uttrycket.

Risk för begreppsförvirring. Medelklass definierr sig inte utifrån inkomst över huvud taget, där finns låg- och höginkomsttagare. De som identifierar någon som medelklass utifrån inkomst är arbetarklass Åtminstone tycker medelklassen så

Jag kan i alla fall garantera i den klassresan jag gjort, eller snarare "gift in mig i rik amerikansk familj," att här borta snackar man inte ner om folk. Ytterst sällan och då bland vissa typer av rikt folk, där ser de medelklassen med "pity". Alltså som om det är synd om fattiga medelklassen. 

Jag delar inte din åsikt att amerikaner inte "snackar ner om folk. (Givetvis kan det se ut så i din ingifta familj med umgängeskrets. )
    Fast det kan givetvis bero på hur vi tolkar "snacka ner". Klasskillnader är mycket utpräglade på många håll i USA och tas i stor utsträckning för givet. Då blir det kanske mindre av elak kritik mot gruppen ifråga, för att de "är lågutbildade,  lever på bidrag eller svältjobb, får barn som kaniner och super" uppfattas som så självklart att det inte behöver påpekas. Det är inte provocerande och kräver ingen ansträngning för andra grupper att distansera sig ifrån. Eller för att ta en non-white-grupp: För den som verkligen är poolskötare eller hembiträde är det förmodligen inte så kontroversiellt att de uppfattas så utifrån utseende, namn eller brytning, men det förgivettagandet kan nog uppfattas mer negativt av den som avviker från den "normen".

• Anonym (Jag är WT!)

Lite mer WT med mig: Jag saknar utbildning, har dåligt bordsskick, kan inte stava eller skriva korrekt, utan skriver som jag pratar, på semestern åker jag ingen stans förutom till Ullared gekås och närmsta utomhusbad, jag har inga lån eller skulder men skulle jag ha mer än 500 spänn kvar av den gamla lönen innan jag får en ny lön är det ett fucking mirakel. Jag har såna där wt-texter med "Live life to the fullest" och vargtavlor på väggarna. I skolan hade jag IG i nästan alla ämnen och jag har inte läst upp betygen som vuxen.

Jag klär mig helst i träningskläder eller helt opassande för att vara 35. Allt skall vara billigt och allt skall vara tight. Bröllop och begravning är enda anledningen att klä sig propert tycker jag.

• Anonym (Est)
    Anonym (Olof) skrev 2018-01-25 13:06:36 följande:

Jag instämmer. Att ventilera en samhälls-företeelse måste vara tillåtet om man håller sig till forumreglerna.

Känner sig ändå någon träffad eller irriterad av tråden så är det mer ett intressant WT-fenomen som även är en del av ämnet.

Men skämtar du Olof? Det är inte en samhällsföreteelse att gruppera ihop människor i en skräphög! Att ringa in och försöka komma fram till vilka människor man ska kalla för sopor och förknippa med dåliga föräldrar, kriminalitet, psykisk ohälsa och låg intelligens med utgångspunkt för hur fattiga dom är och hur dom ser ut är ju ren fascism.

För jävligt under 30-talet och för jävligt nu.

Den enda samhällsföreteelsen som är intressant att diskutera är vilken sorts människor som finner nöje i den här sortens avhumanisering.

Vi kan ju börja med dig. Vad har du för klädstil, vad tjänar du, vad är din IQ, vad är ditt skallmått, hur ser din inredning ut och vilken dialekt pratar du?
  • Anonym (Est)

Det är mer de som tjänar som en Svensson/medelklass som använder sig av det uttrycket. Är man medelmåtta behöver man få känna sig lite bättre ibland och då använda uttrycket white trash. 

Jag kan i alla fall garantera i den klassresan jag gjort, eller snarare "gift in mig i rik amerikansk familj," att här borta snackar man inte ner om folk. Ytterst sällan och då bland vissa typer av rikt folk, där ser de medelklassen med "pity". Alltså som om det är synd om fattiga medelklassen. 

Ur olika perspektiv kan man alltid hitta fel med olika grupper folk, om man väljer att gruppera. För mig är alla individer och jag tycker helst inte man ska döma. White trash är en negativ benämning och att påstå att om man uppfyller vissa kriterier, så är man negativt associerad. Just med tanke på att många av er nämner vardagliga händelser som white trash höjer jag på ögonbrynen. 

Vad jag ville ha sagt är att det är ganska patetiskt och tragiskt enligt min mening att leta efter en grupp folk att trycka ner för att man på så sätt inbillar sig att man själv lyfts. Som om man är bättre då, mer attraktiv i livet och generellt en winner. Och just det tankesättet gör väl att denna person som tror att man skjuter i höjt av att trycka ned sin omgivning - att de aldrig blir vinnare i livet. 

Tack Elizabeth. Riktigt sunkigt beteende är vad det är. Eller sunkigt är alldeles för milt, vet inte vilket ord jag ska använda.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-25 12:16:23 följande:

Det är väl snarare så, att ju högre utbildning desto vanligare med feministiska värderingar. Gäller både kvinnor och män.

Nja, det är faktiskt vanligt bland unga tjejer i allmänhet, det finns många högutbildade som inte kallar sig feminister. Om du menar Jämlika värderingar så skulle jag säga att dom är lika vanliga i alla samhällsklasser förutom överklassen som inte alls behöver vara särskilt politiskt korrekt överhuvudtaget.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Jag är WT!) skrev 2018-01-25 16:54:47 följande:

Lite mer WT med mig: Jag saknar utbildning, har dåligt bordsskick, kan inte stava eller skriva korrekt, utan skriver som jag pratar, på semestern åker jag ingen stans förutom till Ullared gekås och närmsta utomhusbad, jag har inga lån eller skulder men skulle jag ha mer än 500 spänn kvar av den gamla lönen innan jag får en ny lön är det ett fucking mirakel. Jag har såna där wt-texter med "Live life to the fullest" och vargtavlor på väggarna. I skolan hade jag IG i nästan alla ämnen och jag har inte läst upp betygen som vuxen.

Jag klär mig helst i träningskläder eller helt opassande för att vara 35. Allt skall vara billigt och allt skall vara tight. Bröllop och begravning är enda anledningen att klä sig propert tycker jag.

Och du är fortfarande en av dom vettigaste människorna i tråden.
  • Anonym (Olof)
    Anonym (Est) skrev 2018-01-25 17:01:48 följande:

Men skämtar du Olof? Det är inte en samhällsföreteelse att gruppera ihop människor i en skräphög! Att ringa in och försöka komma fram till vilka människor man ska kalla för sopor och förknippa med dåliga föräldrar, kriminalitet, psykisk ohälsa och låg intelligens med utgångspunkt för hur fattiga dom är och hur dom ser ut är ju ren fascism.

För jävligt under 30-talet och för jävligt nu.

Den enda samhällsföreteelsen som är intressant att diskutera är vilken sorts människor som finner nöje i den här sortens avhumanisering.

Vi kan ju börja med dig. Vad har du för klädstil, vad tjänar du, vad är din IQ, vad är ditt skallmått, hur ser din inredning ut och vilken dialekt pratar du?

Att gå i så kraftigt försvar tyder på att du kände dig träffad. Onekligen intressant.

Gällande jämförelsen med 30-talets illgärningar så är jämförelsen helt orimlig. Snarare förstärker det bilden av din känslighet i frågan.
  • Anonym (Den här tråden är trashig)
    Anonym (Olof) skrev 2018-01-25 17:18:26 följande:

Att gå i så kraftigt försvar tyder på att du kände dig träffad. Onekligen intressant.

Gällande jämförelsen med 30-talets illgärningar så är jämförelsen helt orimlig. Snarare förstärker det bilden av din känslighet i frågan.

Och om jag nu hade varit född i en fattig familj, vad menar du att det betyder? Alltså var det ett motargument från dig? Väldigt konstigt. Jag kan säga varför jag blir arg och det är för att jag har blivit uppfostrad till att ha en människosyn som är raka motsatsen till din. Jag använder aldrig rasistiska skällsord trots att jag varken är rom eller svart tex men blir väldigt upprörd när andra gör det. Varför? För att jag känner empati och samhörighet med människor, till skillnad från dig som skapar distans och avhumaniserar människor. Jag känner mig ungefär lika kränkt om någon säger n-ordet som om någon hade sagt ett skällsord till min vita syster.

Jag ser människor som mina medmänniskor, potentiella vänner och mina systrar och bröder. Ja, inte såna som mobbar andra och har fascistoida ideal då men människor som är bra människor helt enkelt.

Varför svarar du inte på mina frågor förresten?

Vad är din bakgrund? Vi försöker ju kartlägga typen för dom som älskar att sparka neråt mot fattiga människor så du borde bidra med info om dig själv. Du gillar ju att diskutera samhällsfenomen. Och kan du kategorisera andra på det sättet som i den här tråden får du gärna fortsätta med dig själv, allt annat är hyckleri.

Till sist, jag kan ju bara använda ditt sätt att svara mig till att spegla det tillbaka till dig. Att du reagerar så kraftigt på att bli associerad med fascism betyder alltså att du känner dig träffad.
  • Anonym (Jag är WT!)
    Anonym (Est) skrev 2018-01-25 17:09:34 följande:
    Och du är fortfarande en av dom vettigaste människorna i tråden.
    Tack! Vi WT har ju våra problem och egenheter som andra skrattar åt och hånar, men det har ju andra grupper av människor med. Tex. medelklassens väldigt starka behov av att få distansiera sig från det mesta som kan tänkas vara WT. det kan jag garva åt om jag distansierar mig ifrån att det sker på min bekostnad.
  • DropDeadUgly

Fullblodsegoister med höga tankar om sig själva och att de endast har rättigheter och inga skyldigheter. Lägg därtill dåligt uppfostrade barn som får skrika och härja på allas bekostnad, föräldrarna kastar ut dem så grannarna plågas medan föräldrarna sitter inne och skiter i vad barnen gör. WT är vuxna människor som anser sig stå över såväl lagen som vanligt hyfs. För mig är det inte så mycket utseende som inställning. Ofta är de lågutbildade människor.

• Less is more

Det är mer de som tjänar som en Svensson/medelklass som använder sig av det uttrycket. Är man medelmåtta behöver man få känna sig lite bättre ibland och då använda uttrycket white trash. 

Ur olika perspektiv kan man alltid hitta fel med olika grupper folk, om man väljer att gruppera. För mig är alla individer och jag tycker helst inte man ska döma. White trash är en negativ benämning och att påstå att om man uppfyller vissa kriterier, så är man negativt associerad. Just med tanke på att många av er nämner vardagliga händelser som white trash höjer jag på ögonbrynen. 

Vad jag ville ha sagt är att det är ganska patetiskt och tragiskt enligt min mening att leta efter en grupp folk att trycka ner för att man på så sätt inbillar sig att man själv lyfts. Som om man är bättre då, mer attraktiv i livet och generellt en winner. Och just det tankesättet gör väl att denna person som tror att man skjuter i höjt av att trycka ned sin omgivning - att de aldrig blir vinnare i livet. 

Vad bra skrivet.
  • Anonym (faktor)

Primärt är WT för mig= kunskapsförakt och en taskig attityd till de som kan och vill mer. 

• Anonym (Olof)
    Anonym (Den här tråden är trashig) skrev 2018-01-25 17:43:45 följande:

Och om jag nu hade varit född i en fattig familj, vad menar du att det betyder? Alltså var det ett motargument från dig? Väldigt konstigt. Jag kan säga varför jag blir arg och det är för att jag har blivit uppfostrad till att ha en människosyn som är raka motsatsen till din. Jag använder aldrig rasistiska skällsord trots att jag varken är rom eller svart tex men blir väldigt upprörd när andra gör det. Varför? För att jag känner empati och samhörighet med människor, till skillnad från dig som skapar distans och avhumaniserar människor. Jag känner mig ungefär lika kränkt om någon säger n-ordet som om någon hade sagt ett skällsord till min vita syster.

Jag ser människor som mina medmänniskor, potentiella vänner och mina systrar och bröder. Ja, inte såna som mobbar andra och har fascistoida ideal då men människor som är bra människor helt enkelt.

Varför svarar du inte på mina frågor förresten?

Vad är din bakgrund? Vi försöker ju kartlägga typen för dom som älskar att sparka neråt mot fattiga människor så du borde bidra med info om dig själv. Du gillar ju att diskutera samhällsfenomen. Och kan du kategorisera andra på det sättet som i den här tråden får du gärna fortsätta med dig själv, allt annat är hyckleri.

Till sist, jag kan ju bara använda ditt sätt att svara mig till att spegla det tillbaka till dig. Att du reagerar så kraftigt på att bli associerad med fascism betyder alltså att du känner dig träffad.

Läser du innantill så ser du att jag inte nämner något om fattigdom, det är kanske din egen koppling till WT-begreppet.

När det gäller min människosyn så vet du inget om den. Trots det lägger du ut texten som om du visste. Återigen, det pekar tillbaka mot dig.

Angående om jag svarar eller ej på dina frågor så borde det vara upp till mig att bestämma. Notera att inget i det jag skrivit nedvärderar någon annan, varken i grupp eller som individ. Kan du säga detsamma om du läser dina egna inlägg?
  • Anonym (WT 4-ever)

WT är att stå full utanför Ullared i bar överkropp, Foppatofflor, cigg i munnen och knälånga USA-shorts.

• Anonym (Jag är WT!)
    Anonym (WT 4-ever) skrev 2018-01-25 20:22:31 följande:

WT är att stå full utanför Ullared i bar överkropp, Foppatofflor, cigg i munnen och knälånga USA-shorts.

Vad sägs om trasiga sneakers, avklippta jeansshorts (så korta att de inte har ben alls) urtvättat, lite för litet linne och silikonpattar? Håret är risigt blonderat och slarvigt uppsatt och helt osminkad. En Red Bull i handen och midjeväska. På en 35-åring.

Ser ni detta i sommar så är det jag.
  • WTDelux

Tja!

Kul tråd ändå med härligt klassförakt från alla sidor. 

Jag, och alla jag väljer att ha runt mig, är white trash. Vi saknar utbildning, snusar, röker tobak och gräs som det vore luft. Vi är tatuerade, rockar trasiga billiga kläder, smutsiga skor, frisyrer för max 100kr men oftast gratis hos någon polare. Byxorna hänger många gånger halvvägs ner för röven och svordomar är standard när vi öppnar käften.

Ligister som unga, fuck ups som vuxna. En hel del kriminalitet i familjerna med föräldrar som dricker, slår sina kids, knaprar tabletter eller spenderar livet på bänken vid systemet. 

Vi är alla sköna snubbar och damer rent generellt, även om jag är fett partisk i frågan. Jag personligen och några av mina vänner har vart uppe och svängt i karriärsträsket. Vi är bra på att snacka och föra oss och förvånansvärt många människor är lätta att prata omkull, så vi har aldrig haft några problem på den fronten i livet. Däremot har vi aktivt valt bort det när vi fattat vilket bullshit det är.

Jag hittar ingen glädje i att jaga högre lön, högre "status", större hus, snabbare båt, "snyggare" kläder. Yta, yta, yta. Samtalen och relationerna har känts falska och jag vill varken jobba med dom eller ha dom som grannar utan jag väljer en gård med hyresrätter och en grillad korv alla dagar i veckan tillsammans med folk som känner mig och diggar mig för den jag är. Jag driver ett eget företag och tjänar nog med cash för att kunna leva och dela med mig av allt jag har till dom jag älskar och jag slipper allt innehållslöst jagande efter någon annans måttstock. 

För mig är det ganska oförståeligt varför man skulle vilja göra en klassresa i ordets rätta bemärkelse. Men alla har väl sin anledning :) 

Väl mött!

• Anonym (Den här tråden är trashig)
    WTDelux skrev 2018-01-27 16:18:31 följande:

Tja!

Kul tråd ändå med härligt klassförakt från alla sidor. 

Jag, och alla jag väljer att ha runt mig, är white trash. Vi saknar utbildning, snusar, röker tobak och gräs som det vore luft. Vi är tatuerade, rockar trasiga billiga kläder, smutsiga skor, frisyrer för max 100kr men oftast gratis hos någon polare. Byxorna hänger många gånger halvvägs ner för röven och svordomar är standard när vi öppnar käften.

Ligister som unga, fuck ups som vuxna. En hel del kriminalitet i familjerna med föräldrar som dricker, slår sina kids, knaprar tabletter eller spenderar livet på bänken vid systemet. 

Vi är alla sköna snubbar och damer rent generellt, även om jag är fett partisk i frågan. Jag personligen och några av mina vänner har vart uppe och svängt i karriärsträsket. Vi är bra på att snacka och föra oss och förvånansvärt många människor är lätta att prata omkull, så vi har aldrig haft några problem på den fronten i livet. Däremot har vi aktivt valt bort det när vi fattat vilket bullshit det är.

Jag hittar ingen glädje i att jaga högre lön, högre "status", större hus, snabbare båt, "snyggare" kläder. Yta, yta, yta. Samtalen och relationerna har känts falska och jag vill varken jobba med dom eller ha dom som grannar utan jag väljer en gård med hyresrätter och en grillad korv alla dagar i veckan tillsammans med folk som känner mig och diggar mig för den jag är. Jag driver ett eget företag och tjänar nog med cash för att kunna leva och dela med mig av allt jag har till dom jag älskar och jag slipper allt innehållslöst jagande efter någon annans måttstock. 

För mig är det ganska oförståeligt varför man skulle vilja göra en klassresa i ordets rätta bemärkelse. Men alla har väl sin anledning :) 

Väl mött!

Trådens bästa inlägg. Den här tråden får mig nästan att vilja våldtäktsduscha av mig min egen klasstillhörighet från familj/släkt.
Svar på tråden Vad är WT för er?