• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Mamapolarbear
    malino skrev 2018-03-31 08:50:46 följande:
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-03-31 08:56:33 följande:
    Migas skrev 2018-03-31 13:40:32 följande:

Hej,
    tack för era svar! :) Blir nog att jag köper in någon enstaka mammabyxa redan nu då, så jag ändå kan vara bekväm. För just nu känner jag mig inte jättebekväm...

Migas: Vi har inte bestämt ännu om vi ska eller inte ska göra KUB, varav min fråga :) Om vi inte gör KUB, är det för att vi inte ser vad informationen skulle göra för skillnad för just oss. Vi är fortfarande unga (29) och eftersom det inte erbjuds för alla över hela Sverige (hos oss erbjuds tydligen alla det) om man inte är över 35 så tänker vi att risken för de avvikelser som inte är förenliga med liv borde vara minimal. Om det skulle visa sig att det är stor risk för downs, skulle vi ändå välja att fullfölja graviditeten och vi tänker att information om stor risk (men ändå inte veta säkert) bara skulle dra på oss extra oro under graviditeten. Men som sagt, vi har ju inte riktigt bestämt oss ännu. Såklart skulle det samtidigt vara skönt att få veta i förväg ifall någonting är "fel" ifall det skulle vara de sorter som inte är förenliga med liv. Och som jag skrev tidigare, så är vi ju så nyfikna på att få se den lilla och se om allt ser bra ut (hjärta slår osv). Vi får diskutera vidare... :)

Tack ännu en gång :)

• Myrsine

Jag är också kvar här :)

Så skönt med de bra KUB-resultaten. Vi hade också 1:20000.

Ngn till som bor i Sthlm?

• MrsMHA

Jag är också här :) Gjorde kub igår och fick se en sprattlande liten filur, nu äntligen vågar jag tro på att vi ska få en bebis i höst :) Vi har en son på två år sen innan, är det fler som väntar syskon eller blir det första barnet?

• MammaTillTvå90
    Blixt3 skrev 2018-04-04 10:21:58 följande:

Då har vi också gjort KUB:) 1:5599 fick vi. Så det såg bra ut! Är så glad att bebisen levde! Den var så fin <3

Men så härligt! Skönt att det gick bra. Det blir så sjukt verkligt när man får se det lilla livet!
  • MammaTillTvå90
    MrsMHA skrev 2018-04-04 15:39:35 följande:

Jag är också här :) Gjorde kub igår och fick se en sprattlande liten filur, nu äntligen vågar jag tro på att vi ska få en bebis i höst :) Vi har en son på två år sen innan, är det fler som väntar syskon eller blir det första barnet?

Åh vad härligt! Ja nu vågar man tänka tankar som "Vi ska ha barn"!

Jag har en dotter på 7år och en son på snart 6år (:
  • Migas
    Mamapolarbear skrev 2018-04-04 13:45:28 följande:

Hej,

tack för era svar! :) Blir nog att jag köper in någon enstaka mammabyxa redan nu då, så jag ändå kan vara bekväm. För just nu känner jag mig inte jättebekväm...

Migas: Vi har inte bestämt ännu om vi ska eller inte ska göra KUB, varav min fråga :) Om vi inte gör KUB, är det för att vi inte ser vad informationen skulle göra för skillnad för just oss. Vi är fortfarande unga (29) och eftersom det inte erbjuds för alla över hela Sverige (hos oss erbjuds tydligen alla det) om man inte är över 35 så tänker vi att risken för de avvikelser som inte är förenliga med liv borde vara minimal. Om det skulle visa sig att det är stor risk för downs, skulle vi ändå välja att fullfölja graviditeten och vi tänker att information om stor risk (men ändå inte veta säkert) bara skulle dra på oss extra oro under graviditeten. Men som sagt, vi har ju inte riktigt bestämt oss ännu. Såklart skulle det samtidigt vara skönt att få veta i förväg ifall någonting är "fel" ifall det skulle vara de sorter som inte är förenliga med liv. Och som jag skrev tidigare, så är vi ju så nyfikna på att få se den lilla och se om allt ser bra ut (hjärta slår osv). Vi får diskutera vidare... :)

Tack ännu en gång :)

Jo, det är ju inget enkelt beslut att fatta. Vii tycker ändå att det är värt att ha så mycket information som möjligt när man erbjuds det, men förstår hur nu resonerar också då jag hade liknande tankar med första barnet. Men då jag var nyfiken på att se bebisen så gav jag med mig när sambon önskade ta reda på så mycket som möjligt. Från och med i höstas så kan man i vårt landsting istället välja att göra ett tidigt ultraljud för att se om om barnet mår bra och hur många foster det är, det finns inte som alternativ hos er?
    MrsMHA skrev 2018-04-04 15:39:35 följande:

Vad roligt att det gick bra och förstår att det måste kännas mycket mer verkligt efter att ha sätt mini.

Vi har en dotter som fyllde två år ibörjan av mars, så roligt med någon mer som har syskon i ungefär samma ålder.
  • paam

Varit på KUB nu & lillen mår super! Fick väldigt låg risk <1 på 20000 & räknades ned till en 15åring i riskbedömning, det kändes skönt! :) Bebis var lite busig så undersökningen tog nästan 1 hel timme, lika nöjd är jag ändå ;) blev även flyttad till 11/10 (istället för 12/10) :D

• MammaTillTvå90
    paam skrev 2018-04-04 17:29:37 följande:

Varit på KUB nu & lillen mår super! Fick väldigt låg risk <1 på 20000 & räknades ned till en 15åring i riskbedömning, det kändes skönt! :) Bebis var lite busig så undersökningen tog nästan 1 hel timme, lika nöjd är jag ändå ;) blev även flyttad till 11/10 (istället för 12/10) :D

Härligt :D fick samma resultat! Blev flyttad från 10/10 till 8/10 :)

Nu kan man andas ut lite granna! :D

En bra dag!
  • Jennie1987

Det gick jättebra på Kub idag :) Känns så Skönt! Och nu äntligen kan jag börja njuta av det här!

Det var en spillevink som splattrade med armar och ben :) Fick jättebra siffror också, så mycket låg risk för kromosomavvikelser, så det känns bra.

Nu kan jag börja längta efter barn och inte oroa mig så mycket på ett tag ;)

Svar på tråden BF oktober 2018