• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Tobythegunn
    Moulinette86 skrev 2018-01-31 12:38:53 följande:

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

Böter ja. Why not. Tror mycket hade blivit bättre. Så länge det går att bevisa förstås!
    Happiness, only real when shared
  • oanonym
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 14:03:45 följande:

Fast det är ju inte sexlivet staten lägger sig i om otrohet görs olaglig, det är sveket som i så fall bestraffas. Det går att ha sex utan att svika sin partner. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar staten lägger sig i när man straffar rån, förskingring, etc.

Om det är sveket som ska straffas, och inte sexet, var ska då gränsen dras?

Ska det vara brottsligt att ljuga?
  • oanonym
    Tobythegunn skrev 2018-02-07 14:57:26 följande:

Böter ja. Why not. Tror mycket hade blivit bättre. Så länge det går att bevisa förstås!

Böter hjälper inte den drabbade. Böter går väl till staten?
  • molly50
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 12:33:02 följande:
    Ok, men hur ska man då som samhälle hålla den ansvarig som utsätter någon för en otrohet då? 

Om man ropar på hjälp och inte får den när man som mest behöver det kand et göra att man handlar irrelevant, det brukar kallas för förmildrande omständigheter i juridiska sammanhang.
    Bra fråga.
    Men för många otrogna så är det väl ett tillräckligt straff att bli avslöjade och förlora både partner och älskare/älskarinna kanske.
    Jag vet inte riktigt var man ska sätta gränsen för vad som ska räknas som otrohet,om det skulle bli olagligt.
    Alla har ju olika gränser.
    Och för en del är sveket och lögnerna värre än otroheten i sig.
    Ska man då sätta gränsen vid lögner och svek?
    För mig känns det orimligt.

Ja,jag sökte hjälp hos en samtalsterapeut och hade dessutom vänner och familj som stöd.
    Så hjälp ska man få om man ber om det.
    Carpe Diem
  • Anonym (Livsnjutare)

Otrohet är i lagens mening inget brott.

Människor har friheten att knulla med vem de vill.

Synd att inte människor knullar mera.

Det skulle vi må bra av.

• Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 15:33:49 följande:
    Om det är sveket som ska straffas, och inte sexet, var ska då gränsen dras?

Ska det vara brottsligt att ljuga?
    Det är redan brottsligt att ljuga i andra sammanhang.
  • Anonym (man)
    Anonym (Livsnjutare) skrev 2018-02-07 16:06:22 följande:

Otrohet är i lagens mening inget brott.

Människor har friheten att knulla med vem de vill.

Synd att inte människor knullar mera.

Det skulle vi må bra av.

Fast det går att knulla utan att svika ett förtroende.
  • oanonym
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 16:10:38 följande:

Det är redan brottsligt att ljuga i andra sammanhang.

Ja, fast om jag frågar om det ska vara brottsligt att ljuga så menar jag de gånger det inte är brottsligt.

Men jag kannfråga så här; ska det vara brottsligt att svika någon?
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 14:50:01 följande:
    Vilka konstiga slutsatser folk drar. Jag tycker det är fel att hota folk rent principiellt. Dock tycker jag det är lika fel att delta i att såra och förnedra andra människor. Givetvis gjorde mannen inte fel i laglig mening eftersom otrohet är lagligt, moraliskt sett tycker jag han är ett jävla as som medvetet valde att delta i att bedra TS. 

Om du missat det så kan jag påminna dig att tråden handlar om otrohet BORDE vara straffbart, inte om det ÄR straffbart. Så att påpeka att otrohet inte är olagligt är ganska meningslöst.

Ja det är olagligt att misshandla andra människor, men skillnaden mellan ditt exempel med att söka upp gärningsmannen och spöa upp honom och otrohet är att i misshandlarens fall så kan du få hjälp av lagen för att sätta dit gärningsmannen och behöver därför inte göra det själv.

Det TS gjorde är förkastligt ur en laglig aspekt, ur en moralisk aspekt vet jag inte om det är så förkastligt. Gillar man att delta i att såra och förnedra andra människor så får man vara beredd på att det kan komma skit tillbaka och jag tror inte så många människor är så förtjusta i den sortens beteende.
    Nu kanske jag har missat nåt.
    Men har det någonstans framgått om killen visste om TS?
    Om han inte gjorde det så var ju han i så fall lika lurad som TS.
    Och för det förtjänar man inte "lite skit".
    Jag försvarar inte otrohet,men jag tycker ändå det är fel att bruka våld mot någon som medverkat till en persons otrohet.
    Att man blir arg på personen förstår jag. Speciellt om h* n är medveten om att den medverkar till en otrohet.
    Eller om h*n kanske också har en partner och också är otrogen.
    Men om någon ska straffas så är det väl i så fall den som är otrogen.
    Och då inte med våld. Våld och hot är aldrig ok.
    Även om jag kan förstå att man blir sårad,arg och ledsen.
    Carpe Diem
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?