• TrueLove12

Planerar barn 2018 & framåt

Hej tänkte alla kan dela med sig sin resa innan man får ett plus och kan diskutera allting mellan himmel och jord.

Jag är 26 år gammal och vi försöker med första barnet.

Jag tog ut p stav 10/11-2017 och har haft 2 posetiva äl tester i dec och feb januari missade jag helt och hållet ägglossmingen och hoppas få lyckas denna månaden men kan ta ändå ett tag till vi får se.

Vi har redan börjat planera bebis saker osv riktigt kul och det håller hoppet uppe när man får se de där små kläderna barnvagnen m.m

Hur tänker ni? När började ni försöka? Vad planerar ni? Allt som handrar om just bebis fronten

• Svar på tråden Planerar barn 2018 & framåt
  • medioker
    BellaKH skrev 2018-04-18 08:13:43 följande:

Vilken app är det du använder? 
    Vad spännande!! Då gäller det väl bara att pricka in rätt dagar när det är ÄL. Förstår att du inte vill vara för långt gången då när ni ska resa. 

Men det är det jag tycker är så klurigt... att man inte vet hur kroppen ska bete sig... 

Jag ska nog få min "pillermens" imorgon... och därefter tänkte jag börja kolla ÄL. 
    Men hur ska man göra för att "kartlägga" ÄL? Ta ett test varannan dag till att börja med? Någon som vet/har tips? 

Appen jag använder heter "Flo", tycker den är lite kul då den räknar hur många km man gått & man kan lägga till saker som dagens humör, flytningar, sömn osv =)

Jag har läst att man ska ta flera ÄL test flera dagar i sträck men är inte så insatt..jag kommer inte inte börja med ÄL test för tror jag bara kommer bli för besatt haha, kommer köra på ligga varannan dag ungefär (om humöret finns såklart) och försöka ta det som det kommer...får se hur länge det håller innan jag blir besatt ;)
  • BellaKH
    Jagerika skrev 2018-04-18 14:21:15 följande:

Nu kom mensen! Som en klocka! Jädra skit! Aja får kämpa vidare med 6:e försöket då :/

Åh... Fy vad tråkigt! Men kämpa vidare, heja heja! 

Vi har inte hunnit börja försöka ännu... we'll se how it goes. 

O något annat.. Det är så märklig känsla nu när man slutat med p-piller efter ca 10 år utan uppehåll... känns som att man gör något förbjudet, haha! Det har ju alltid varit så viktigt att vara skyddad osv.. och nu ska man sträva efter det som är precis tvärt emot. 
  • BellaKH
    medioker skrev 2018-04-18 19:49:43 följande:
    Appen jag använder heter "Flo", tycker den är lite kul då den räknar hur många km man gått & man kan lägga till saker som dagens humör, flytningar, sömn osv =)

Jag har läst att man ska ta flera ÄL test flera dagar i sträck men är inte så insatt..jag kommer inte inte börja med ÄL test för tror jag bara kommer bli för besatt haha, kommer köra på ligga varannan dag ungefär (om humöret finns såklart) och försöka ta det som det kommer...får se hur länge det håller innan jag blir besatt ;)
    Jag hittade den efter det att jag ställde frågan tidigare idag, och tyckte att den verkade bra :) Ska testa den! Tycker du att den varit till hjälp?

Jag förstår vad du menar... jag är också liiite rädd för att bli för besatt. Tänkte börja med att ta ÄL-test varannan dag sen, för att få koll när det är. Men är inställd på att det kommer ta ett litet tag innan kroppen är på banan igen. Förhoppningsvis tar det kanske bara nån månad eller så.. vi får väl se!
  • alexis
    TrueLove12 skrev 2018-02-16 02:02:42 följande:

Hej tänkte alla kan dela med sig sin resa innan man får ett plus och kan diskutera allting mellan himmel och jord.

Jag är 26 år gammal och vi försöker med första barnet.

Jag tog ut p stav 10/11-2017 och har haft 2 posetiva äl tester i dec och feb januari missade jag helt och hållet ägglossmingen och hoppas få lyckas denna månaden men kan ta ändå ett tag till vi får se.

Vi har redan börjat planera bebis saker osv riktigt kul och det håller hoppet uppe när man får se de där små kläderna barnvagnen m.m

Hur tänker ni? När började ni försöka? Vad planerar ni? Allt som handrar om just bebis fronten

Finns väl egentligen ingen anledning att göra massa tester och lägga pengarna på det? Man är ju fertil nästan en vecka. Släpp pressen, testerna och visa kärlek till mannen = ha sex ofta tiden mellan mens och se det sista tiden ihop, bara ni. Fira och mys varje kväll och ta sovmorgon så hinner ni då också :)

Vi ska börja i oktober men skulle aldrig försöka pricka in en dag, blir ju väldigt psykiskt påfrestande och stress leder till att det inte går.

Kör på romantik och njut av egentiden så släpper det!
  • Heliena

Jag trycker i mig MittVal Kvinna just nu, har kollat upp mina värden gällande TSH och T4 (som var fantastiskt bra!) då jag har hypotyreos och ska snart sluta med mina minipiller! Vi har sagt att vi ska sluta med dem i maj om allt känns bra och jag hoppas det blir så! :) Det enda vi tvekar på är att min sambo vill byta jobba och att det kan kännas osäkert på den fronten.. Men vi är så taggade!!!

• Jagerika
    BellaKH skrev 2018-04-18 21:12:20 följande:

Jag hittade den efter det att jag ställde frågan tidigare idag, och tyckte att den verkade bra :) Ska testa den! Tycker du att den varit till hjälp?

Jag förstår vad du menar... jag är också liiite rädd för att bli för besatt. Tänkte börja med att ta ÄL-test varannan dag sen, för att få koll när det är. Men är inställd på att det kommer ta ett litet tag innan kroppen är på banan igen. Förhoppningsvis tar det kanske bara nån månad eller så.. vi får väl se!

Jag känner också att det är *förbjudet* Hahaha! Har alltid käkat mina p-piller ihop med lunch kl 13.00 och mina mamma har ibland sagt, *glöm nu inte ditt piller* om jag varit där på fika. Det roliga är att dom senaste 3 månaderna har hoN SLUTAT säga så, säker för hon vill bli mormor och så fort nån pratar om barn känns det som hon inte vågar fråga mig! Jag hade ljugit ändå om hon hade frågat, för jag vill att det ska komma som en överraskning för alla :)
  • Jagerika
    trollkvinna123 skrev 2018-04-18 15:31:36 följande:

Kämpa på! Hoppas det tar sig snart för er! :) vi är inne på 7:e försöker nu, så får veta inom några dagar.

Tacka så mycket! Jag bröt ihop när jag kom hem från jobbet för jag fick mensen, som tur är köpte mannen kinamat och tröstade mig <3
  • Jagerika

Glömde skriva om ett tips jag ska prova nu efter min satans mens är över! En tjej skrev på nån tråd här på forumet att hon fick göra IVF och då hade dom gett henne rådet att ha sex VARANNAN dag bara 1 gång om dagen! Jag och min sambo har varit som kaniner sen vi slutade med pillren Hahaha! Kanske därför det inte tar sig! För man får tydligen bättre kvalite på spermierna på det sättet, och det kanske ligge nått i det? Ligger man för ofta kanske det inte hinner produceras tillräckligt bra spermier? Det ska vi prova denna cykeln iallafall :D

• BellaKH
    Jagerika skrev 2018-04-19 07:22:20 följande:
    Jag känner också att det är *förbjudet* Hahaha! Har alltid käkat mina p-piller ihop med lunch kl 13.00 och mina mamma har ibland sagt, *glöm nu inte ditt piller* om jag varit där på fika. Det roliga är att dom senaste 3 månaderna har hoN SLUTAT säga så, säker för hon vill bli mormor och så fort nån pratar om barn känns det som hon inte vågar fråga mig! Jag hade ljugit ändå om hon hade frågat, för jag vill att det ska komma som en överraskning för alla :)
    Haha ja, och jag har alltid tagit mina på morgonen...! 

Jag är lite som du där, vill inte heller berätta för mycket :) Min familj vet inget om detta, och eftersom vi bor i olika städer är det ganska lätt att hålla hemligt :) 
  • BellaKH
    Jagerika skrev 2018-04-19 07:44:07 följande:

Glömde skriva om ett tips jag ska prova nu efter min satans mens är över! En tjej skrev på nån tråd här på forumet att hon fick göra IVF och då hade dom gett henne rådet att ha sex VARANNAN dag bara 1 gång om dagen! Jag och min sambo har varit som kaniner sen vi slutade med pillren Hahaha! Kanske därför det inte tar sig! För man får tydligen bättre kvalite på spermierna på det sättet, och det kanske ligge nått i det? Ligger man för ofta kanske det inte hinner produceras tillräckligt bra spermier? Det ska vi prova denna cykeln iallafall :D

Jag och också läst någonstans att man kan "trötta ut" spermieproduktionen om man ligger för mycket... Så det kanske är det vinnande konceptet att köra varannan dag! 

Fick precis min "pillermens".... så det kanske är något för oss att testa när den är slut. Tänkte även försöka få lite koll på ÄL, för att se hur kroppen beter sig nu efter alla år med p-piller
Svar på tråden Planerar barn 2018 & framåt