• Frax

BF jan 2019 efter IVF

Hej! Jag har precis plussat på stickan efter vårt första IVF försök. Kan inte riktigt tro det är sant och hoppas så klart det håller i sig <3 Vore kul att samla fler här som gått igenom IVF och plussat och följas åt, dela nya och gamla erfarenheter :)

• Svar på tråden BF jan 2019 efter IVF
  • mrsrahmati

Ursäktar så mycket, jag missade helt att detta är en tråd för dem som plussat efter att ha gjort IVF. Jag vet inte varför jag inte fick med mig det. Lycka till! 

• Asteria

Jag hoppar också in här! Plussade för drygt två veckor sedan på vår första återföring. Det var dock FET eftersom jag blev överstimulerad i mars när vi gjorde äggplock och fick totalfrys. Borde vara i v 6+3, men gynekologerna som jag träffat säger att man kan räkna annorlunda med FET och jag är i så fall runt v 5+6/6+0. Den första tiden har varit ganska påfrestande, och det är först nu som vi vågar känna oss lite glada... Hade väldigt kraftiga smärtor runt BIM och en vecka framåt (har väldigt jobbig mensvärk också i vanliga fall). Sjukvården var oroliga för utomkvedshavandeskap eller pågående missfall så jag fick lämna prover och har gjort två tidiga ultraljud, varav det första inte visade någonting. Men hcg dubblades som det skulle och i tisdags kunde de se hinnsäck, gulesäck och kanske kanske antydan till hjärtslag på andra ultraljudet. På grund av hur den här graviditeten började ska vi på ännu ett ultraljud nästa vecka, så hoppas av hela mitt hjärta att det också ser bra ut och att man kan tillåta sig själv att bara vara glad :)

• Asteria
    Jilka skrev 2018-05-31 16:22:24 följande:

Hej!
    Hur går det med er andra och era symptom? Jag är i v. 5+6 idag och illamåendet började för några dagar sen. Har kräkts en del, men det har varit i samband med hosta i min överjävliga förkylning. Fick hostmedicin på VC i tisdags, så nu är det bättre, men är lite nervös över att ta den. Det finns ingen forskning som visar ett samband mellan den och missfall, sa läkaren, men den innehåller någonting morfinliknande och (lite lite) alkohol. Men jag ser iochförsig inte något annat alternativ, för jag står inte ut med hostan. Kunde inte säga en mening eller dra ett djupt andetag utan att hosta. Men iallafall, illamåendet är kvar men idag har jag inte kräkts då hostan är bättre, så jag hoppas att det inte ska bli mer. Jag klarar också illamåendet ok om jag tar en postafen när det är som värst, och sen äter regelbundet men lite. Haha kan dock endast äta viss mat just nu. Ska bli intressant att se hur det går på jobbet nästa vecka, har varit sjukskriven denna, då jag bland annat äter pedagogisk måltid ibland... :)

Jag är lätt illamående hela tiden men har inte kräkts än, hoppas det håller i sig :) Inte sugen på någon mat alls så får tvinga i mig det jag kan för att inte bli ännu mer illamående. Trött hela tiden och går hem och sover varje dag efter jobbet. Brösten har varit väldigt ömma och det håller i sig. Har ganska små bröst i vanliga fall och använder ofta mjuka BH:ar, igår insåg jag dock den hårda vägen att det inte funkar längre hehe. 

Fint förresten att vi kan följa varandra allihopa genom graviditeten!
  • Frax
    mrsrahmati skrev 2018-06-01 08:40:05 följande:

Ursäktar så mycket, jag missade helt att detta är en tråd för dem som plussat efter att ha gjort IVF. Jag vet inte varför jag inte fick med mig det. Lycka till! 

Haha ingen fara! Grattis :)
  • Sommarhopp
    Asteria skrev 2018-06-01 10:17:33 följande:

Jag hoppar också in här! Plussade för drygt två veckor sedan på vår första återföring. Det var dock FET eftersom jag blev överstimulerad i mars när vi gjorde äggplock och fick totalfrys. Borde vara i v 6+3, men gynekologerna som jag träffat säger att man kan räkna annorlunda med FET och jag är i så fall runt v 5+6/6+0. Den första tiden har varit ganska påfrestande, och det är först nu som vi vågar känna oss lite glada... Hade väldigt kraftiga smärtor runt BIM och en vecka framåt (har väldigt jobbig mensvärk också i vanliga fall). Sjukvården var oroliga för utomkvedshavandeskap eller pågående missfall så jag fick lämna prover och har gjort två tidiga ultraljud, varav det första inte visade någonting. Men hcg dubblades som det skulle och i tisdags kunde de se hinnsäck, gulesäck och kanske kanske antydan till hjärtslag på andra ultraljudet. På grund av hur den här graviditeten började ska vi på ännu ett ultraljud nästa vecka, så hoppas av hela mitt hjärta att det också ser bra ut och att man kan tillåta sig själv att bara vara glad :)

Vi verkar vara i samma fas. Jag har också gjort fet och är idag i v 6+4 enligt mina beräkningar. Var på tidigt vul i torsdags eftersom jag hade ont i magen på ena sidan och de var rätta för utomkveds, men lyckligtvis var det bara fri vätska som låg bakom livmodern som gjorde ont. Däremot så beeäknade de på vul att jag var i v 5+5 då, när jag borde vara i 6+0.och de var inte säkra på om fostret levde eller inte eftersom det var så tidigt. Hur menade din gyn att man skulle räkna vid fet?
  • Asteria
    Sommarhopp skrev 2018-06-04 10:32:19 följande:
    Vi verkar vara i samma fas. Jag har också gjort fet och är idag i v 6+4 enligt mina beräkningar. Var på tidigt vul i torsdags eftersom jag hade ont i magen på ena sidan och de var rätta för utomkveds, men lyckligtvis var det bara fri vätska som låg bakom livmodern som gjorde ont. Däremot så beeäknade de på vul att jag var i v 5+5 då, när jag borde vara i 6+0.och de var inte säkra på om fostret levde eller inte eftersom det var så tidigt. Hur menade din gyn att man skulle räkna vid fet?
    Jag var på ett sista tidigt VUL igår och passade på att fråga gynekologen. Hon sa att de fått riktlinjer att alltid räkna 2+2 efter IVF. Jag tror dock inte att det stämmer. På många sidor står det nämligen att man vid FET med blastocyst ska räkna 2+5 f r o m överföringen. Alltså 2:an och 5:an indikerar hur gammalt embryot är vid överföringen. Det stämmer dessutom överens med vad de såg på mitt VUL igår. Fostret var 1 cm, hade tydliga hjärtslag och ultraljudsmaskinen sa 7+0 (vilket stämmer om man räknar 2+5 från min överföring). Skönt att det bara var vätska!
  • Knäckebeck

Gjorde VUL i tisdags, enligt ultraljudet var jag v.7+5 och allt såg bra ut. Beräknad BF enligt VUL är 17/1 :) Mår tyvärr väldigt illa dygnet runt men har även sedan söndags fått yrsel, orkeslöshet och att hjärtat slår hårt och snabbt.

• Frax

Idag ringde de från mvc och sa att mina prover(tog blodprov inför kubbtest iförrgår) visar att jag har låg sköldkörtel funktion och att det väntade ett recept på mig på apoteket. Hon va noga med att säga att detta är vardag för dem och äter jag bara tabletterna så är det inget att oroa sig för. Blir så tacksam mot svensk sjukvård, fattade aldrig att de testade mig för detta och nu räddas jag och barnet i magen från ngt som kunde vara jättefarligt. Förhoppningsvis slipper jag tabletterna efter förlossningen. Inte helt okomplicerat det här med att vara gravid förstod jag först idag..

Lite skakad men ska försöka släppa detta nu. Natti från en tröttmössa..

• Bella829

Vi var på VUL idag och allt såg bara fint ut. Vi fick se och höra ett litet hjärta. ? Vi båda satt och grät av lycka eftersom jag var helt säker innan att det var kört. Vi fick BF 18/1.

• Asteria
    Frax skrev 2018-06-07 20:46:19 följande:

Idag ringde de från mvc och sa att mina prover(tog blodprov inför kubbtest iförrgår) visar att jag har låg sköldkörtel funktion och att det väntade ett recept på mig på apoteket. Hon va noga med att säga att detta är vardag för dem och äter jag bara tabletterna så är det inget att oroa sig för. Blir så tacksam mot svensk sjukvård, fattade aldrig att de testade mig för detta och nu räddas jag och barnet i magen från ngt som kunde vara jättefarligt. Förhoppningsvis slipper jag tabletterna efter förlossningen. Inte helt okomplicerat det här med att vara gravid förstod jag först idag..

Lite skakad men ska försöka släppa detta nu. Natti från en tröttmössa..

Vad skönt att de upptäckte det! Har du haft problem med sköldkörteln innan graviditeten (om du testat för det förstås) eller har det kommit nu? Förstår att du blev skakad men hoppas du kan känna dig lugn nu när du och barnet är skyddade.
Svar på tråden BF jan 2019 efter IVF