Asteria skrev 2018-10-22 13:38:21 följande:
Hallå! Hur går det för alla och hur mår ni nu? Jag har haft en riktigt bra andra trimester och känt mig precis som vanligt. Full av energi och ork. Nu har jag precis gått in i tredje trimestern och börjar känna mig trött och hängig igen, även lite illamående. Någon som känner igen sig? Funderar på om det beror på låga järnvärden (har dock legat lågt under hela andra trimestern också då jag mått bra - äter mer än en tablett/dag) eller om det helt enkelt blir tyngre och jobbigare ju längre tiden går. Har dock inte gått upp överdrivet mycket i vikt och många påpekar att min mage är liten (så irriterande att andra tar sig den friheten). Well, ser fram emot att höra från er!
Hej!
Roligt med uppdatering! Jag har mått bättre senaste 2-3 veckorna (är i v. 27 nu). Mår illa cirka 4 timmar om dagen, men har inte kräkts på en månad och har långa perioder på dagen utan illamående. Så skönt. Foglossningen är påtaglig men ännu så länge kan jag leva med den. Är tröttare än vanligt och känner mig tung i kroppen, men det är nog lite foglossningen som gör det, samt att jag kissar ca 3-5 ggr per natt och har gjort det i två månader nu. Det stör mig inte så mycket men jag har fått dra ner på tempot, gör inte mycket efter jobb numera. Hade lågt järnvärde innan, men nu är det visst bra. Hatar järntabletterna för de pajar min mage (tycker jag) men BM tyckte in jag skulle sluta ta dem riktigt än :P Så nu fuskar jag bara liiite någon gång ibland.
Dåligt av andra att ta sig den friheten. Min mage är stor (tycker jag) men livmodern är visst normalstorlek iaf. Har gått upp ca 15 kg och tycker det känns lite jobbigt, men jag försöker att tänka bort det.
Är det någon av er som haft sammandragningar? Jag tror inte jag har haft det, men jag får en så konstig känsla i mage/rygg ibland, och funderade på om det kunde vara det. Men kanske är det bara foglossningen som spökar också.
En annan konstig sak är att jag har nervryckningar i ena bröstet, ofta innan jag ska sova. Är säkert bara att bröstet vuxit och trycker på någon nerv men känns lite märkligt.
Om två veckor ska jag göra ett TUL (och sen ett i v. 32). Egentligen finns ingen anledning till att göra detta mer än att jag ju fick två inkonklusiva NIPT och läkaren tyckte att det kunde finnas skäl att hålla extra koll. BM trodde kanske bara att läkaren var nyfiken på mig då det var såpass ovanligt med två inkonklusiva NIPT på raken. Mig gör det ju inget, känns skönt att få säga hej en extra gång :)