• Frax

BF jan 2019 efter IVF

Hej! Jag har precis plussat på stickan efter vårt första IVF försök. Kan inte riktigt tro det är sant och hoppas så klart det håller i sig <3 Vore kul att samla fler här som gått igenom IVF och plussat och följas åt, dela nya och gamla erfarenheter :)

• Svar på tråden BF jan 2019 efter IVF
  • Jilka
    Kaffe81 skrev 2018-08-17 19:47:25 följande:
    Men vad skönt!!! Ja skit i det där testet nu, huvudsaken måste ju vara att det ser bra ut! PS jag är i vecka 19 och piggheten har tilltagit och illamåendet har börjat minska, halleluja!!! Så det verkar finnas hopp trots ihållande illamående länge.
    Haha tack, var faktiskt precis vad jag behövde höra just nu :) Då hoppas jag att jag är som du, och har en veckas illamående kvar då :D
  • myran
    Jilka skrev 2018-08-17 19:52:53 följande:

Haha tack, var faktiskt precis vad jag behövde höra just nu :) Då hoppas jag att jag är som du, och har en veckas illamående kvar då :D

Mitt avtog när värmen gav sig ;-P

Nu i v 20 mår jag rätt fint! Hoppas nu att andra halvan fortsätter så.
  • Kaffe81

Gjorde rutinultraljud idag och allt såg bra ut! Så himla skönt, var rätt orolig innan utifall något skulle se fel ut. Vi tittade inte vad det var för kön, såg inget heller så nu blir det spännande! Firade med att köpa en grå body på Polarn o pyret efteråt så nu är vi igång med inhandlingen så smått också! Imorgon ska jag berätta för min chef på jobbet också så nu börjar det bli lite mer verkligt, även om det fortfarande känns väldigt overkligt alltihop. Krabaten låg och sprattlade och man såg både lårben och händer och fötter med tår, så häftigt!

• Olidligaväntan

Jag har också gjort rul idag, och det såg bra ut. :) Har varit lite orolig innan men nu känns det så bra.

Nu får det snart bli Januari.

• Asteria

Nu har vi äntligen haft RUL också! Allt såg fint ut, så skönt. Det är en aktiv liten tjej i magen. Det hade jag i och för sig på känn (aktiviteten alltså) eftersom jag känner av ganska mycket fosterrörelser. Nu ska jag bara njuuuta.

• Jilka

Idag var även jag på rutinultraljudet. Eftersom jag var på ett annat UL för bara tre veckor sedan kände jag verkligen att jag kunde ta in vad jag såg idag, oron fanns liksom inte där på samma sätt. Allt såg normalt ut (fortfarande) så det var ju jätteskönt. Det var en häftig upplevelse att få bara ligga och vara glad över att se sin lilla krabat - som jag nu också vet är en pojke. Bestämde mig i sista sekund för att jag ville veta om de ändå såg könet. De flyttade mig också till 22/1 (istället för 24) så det var ju kul att få "hoppa" några dagar :) Sen kommer den ju när den kommer ändå... 

Är det någon mer än jag som fortfarande mår illa? Det är inte så intensivt längre, några timmar varje dag om jag tar lergigan, och kräk i genomsnitt en gång i veckan.  Barnmorskan på UL idag sa att hoppet inte är ute för att det ska gå över - att det nästan alltid gör det i någon period av graviditeten - så jag hoppas hon har rätt :) 

Tänk hörrni, nu är vi typ halvvägs :D Jag tänker inte säga "Vad snabbt det har gått" för det tycker jag inte :P Men det är iallafall skönt att snart ha mindre kvar än vad som har gått, så att säga... 

• Kaffe81
    Jilka skrev 2018-09-03 21:40:43 följande:

Idag var även jag på rutinultraljudet. Eftersom jag var på ett annat UL för bara tre veckor sedan kände jag verkligen att jag kunde ta in vad jag såg idag, oron fanns liksom inte där på samma sätt. Allt såg normalt ut (fortfarande) så det var ju jätteskönt. Det var en häftig upplevelse att få bara ligga och vara glad över att se sin lilla krabat - som jag nu också vet är en pojke. Bestämde mig i sista sekund för att jag ville veta om de ändå såg könet. De flyttade mig också till 22/1 (istället för 24) så det var ju kul att få "hoppa" några dagar :) Sen kommer den ju när den kommer ändå... 

Är det någon mer än jag som fortfarande mår illa? Det är inte så intensivt längre, några timmar varje dag om jag tar lergigan, och kräk i genomsnitt en gång i veckan.  Barnmorskan på UL idag sa att hoppet inte är ute för att det ska gå över - att det nästan alltid gör det i någon period av graviditeten - så jag hoppas hon har rätt :) 

Tänk hörrni, nu är vi typ halvvägs :D Jag tänker inte säga "Vad snabbt det har gått" för det tycker jag inte :P Men det är iallafall skönt att snart ha mindre kvar än vad som har gått, så att säga... 

Åh vad härligt! Spännande med en liten pojke och skönt att det såg bra ut.

Jag kan glädja med att mitt illamående har i princip gått över helt, mår ungefär som vanligt (förutom när jag blir hungrig då jag blir lite illamående och har fortsatt inte så stor aptit) är i vecka 22 nu och det började nog släppa i vecka 19 när jag började jobba igen efter semestern. Halleluja!

Ja visst är det häftigt att halva tiden passerat! Magen min är rätt stor vid det här laget och ganska stadig (till skillnad från mer gasig chipsmage från början). Så mysigt!
  • Asteria

Hallå! Hur går det för alla och hur mår ni nu? Jag har haft en riktigt bra andra trimester och känt mig precis som vanligt. Full av energi och ork. Nu har jag precis gått in i tredje trimestern och börjar känna mig trött och hängig igen, även lite illamående. Någon som känner igen sig? Funderar på om det beror på låga järnvärden (har dock legat lågt under hela andra trimestern också då jag mått bra - äter mer än en tablett/dag) eller om det helt enkelt blir tyngre och jobbigare ju längre tiden går. Har dock inte gått upp överdrivet mycket i vikt och många påpekar att min mage är liten (så irriterande att andra tar sig den friheten). Well, ser fram emot att höra från er! 

• Jilka
    Asteria skrev 2018-10-22 13:38:21 följande:

Hallå! Hur går det för alla och hur mår ni nu? Jag har haft en riktigt bra andra trimester och känt mig precis som vanligt. Full av energi och ork. Nu har jag precis gått in i tredje trimestern och börjar känna mig trött och hängig igen, även lite illamående. Någon som känner igen sig? Funderar på om det beror på låga järnvärden (har dock legat lågt under hela andra trimestern också då jag mått bra - äter mer än en tablett/dag) eller om det helt enkelt blir tyngre och jobbigare ju längre tiden går. Har dock inte gått upp överdrivet mycket i vikt och många påpekar att min mage är liten (så irriterande att andra tar sig den friheten). Well, ser fram emot att höra från er! 

Hej!

Roligt med uppdatering! Jag har mått bättre senaste 2-3 veckorna (är i v. 27 nu). Mår illa cirka 4 timmar om dagen, men har inte kräkts på en månad och har långa perioder på dagen utan illamående. Så skönt. Foglossningen är påtaglig men ännu så länge kan jag leva med den. Är tröttare än vanligt och känner mig tung i kroppen, men det är nog lite foglossningen som gör det, samt att jag kissar ca 3-5 ggr per natt och har gjort det i två månader nu. Det stör mig inte så mycket men jag har fått dra ner på tempot, gör inte mycket efter jobb numera. Hade lågt järnvärde innan, men nu är det visst bra. Hatar järntabletterna för de pajar min mage (tycker jag) men BM tyckte in jag skulle sluta ta dem riktigt än :P Så nu fuskar jag bara liiite någon gång ibland. 

Dåligt av andra att ta sig den friheten. Min mage är stor (tycker jag) men livmodern är visst normalstorlek iaf. Har gått upp ca 15 kg och tycker det känns lite jobbigt, men jag försöker att tänka bort det. 

Är det någon av er som haft sammandragningar? Jag tror inte jag har haft det, men jag får en så konstig känsla i mage/rygg ibland, och funderade på om det kunde vara det. Men kanske är det bara foglossningen som spökar också. 

En annan konstig sak är att jag har nervryckningar i ena bröstet, ofta innan jag ska sova. Är säkert bara att bröstet vuxit och trycker på någon nerv men känns lite märkligt. 

Om två veckor ska jag göra ett TUL (och sen ett i v. 32). Egentligen finns ingen anledning till att göra detta mer än att jag ju fick två inkonklusiva NIPT och läkaren tyckte att det kunde finnas skäl att hålla extra koll. BM trodde kanske bara att läkaren var nyfiken på mig då det var såpass ovanligt med två inkonklusiva NIPT på raken. Mig gör det ju inget, känns skönt att få säga hej en extra gång :) 
  • BaKu

Hej tjejer.

Tror inte jag skrivit här innan, men känner ju igen er från andra trådar :)

Jag har haft problem med foglossning i princip hela graviditeten och det är extremt jobbigt att inte orka gå mer än typ 100 meter. Blir mycket stillasittande och det är extremt tråkigt.

Upplever också att tröttheten nu börjar komma tillbaka. Efter jobbet orkar jag inget och lördagarna är nu mer en sovdag. Söndagarna är de enda då jag har lite energi över.

Nu har jag dock dragit på mig en förkylning och nu gäller det ju att tänka på vad man får stoppa i sig och inte. Det mesta är det ju nej på så får härda ut.

I övrigt känns det fantastiskt att det närmar sig. Längtar extremt nu och dagarna går långsamt. Mannen däremot tycker det går fort och kommer till olika insikter varje dag. Det gör honom nervös men också förväntansfull. Igår kom han plötsligt på att om ungefär två månader så ska han byta flera blöjor varje dag och han har aldrig bytt någon i hela sitt liv innan. Tycker det är underbart att se honom komma till dessa insikter och både bli nervös och längta. Han drömmer en del om att bebisen kommit och det är spännande att tänka att vi närmar oss...

Vi ska på ett extra ultraljud om tre veckor för att kolla moderkakan. De hade svårt att avgöra om den låg ivägen eller inte vid RUL så det blir ju lite sanningens minut. Slipper helst kejsarsnitt, men är ju så glad de kollar och gör det som är bäst. Ska bli spännande att se bebisen igen också.

Jobbar ni länge till? Själv jobbar jag november ut och om bebis kommer i tid får jag ungefär 6 veckor hemma. Längtar enormt till att få gå hemma och julmysa lite :)

• Asteria

Vad roligt att höra hur ni har det! Det låter som att allt går som det ska, så fint.

Apropå sammandragningar så tror inte jag heller att jag haft det. Kan ha varit några gånger när jag varit lite för aktiv, men inget jag reagerat på.

Just nu tänker jag att jag ska jobba december ut (har BF 22 januari) men det kan ju ändras beroende på hur man mår. Vi kommer att behöva ta ut rätt många dagar i veckan från FK så vill spara så mycket föräldraledighet som möjligt tills bebis är här.

Känns det verkligt för er att det snart kommer att komma en bebis som ska finnas i ens liv för alltid? För mig är det fortfarande för stort att greppa. Jag menar, jag känner ju av henne varje dag men att det verkligen är en liten människa, det överstiger mitt förstånd :) Men jag längtar väldigt!

• Kaffe81

Åh vad roligt att höra från er igen! Jag är i vecka 30 nu och mår jättebra! Efter vecka 19 när illamåendet släppte har jag mått prima. Halsbränna men det äter jag tabletter mot nu så då är det borta. Har inte gått upp så mycket (6-7 kg kanske) så känner inte så mycket på kroppen förutom magen som är stor och börjar blir svårt att knyta skorna Krabaten bökar runt där inne rätt regelbundet varje dag, så mysigt! Har tänkt jobba till mitten på december, får tid för snitt i slutet av november men blir nog runt nyår. Fick hem barnvagnen igår så nu börjar det mesta vara klart här hemma. Längtar!

• Olidligaväntan

Jag är i vecka 30 nu också. Känns som det mesta har gått bra hittills. Känner mig inte så stor än men det växer väl mer o mer. Fått börja käka järn bara, men det är ju vanligt. En livlig krabat är det där inne iaf ? Så häftigt! Jag har tänkt jobba året ut, blir en del röda dagar och klämdagar då jobbet har stängt, så det ska nog gå bra förhoppningsvis.

• Fysioterapeutstudent

Hej!

Vi är två studenter på Fysioterapeutprogrammet vid Lunds Universitet som skriver vår kandidatuppsats inom ämnet gravida kvinnors aktivitetsvanor. Uppsatsen är en enkätstudie som vänder sig till gravida kvinnor över 18 år som tidigare inte genomgått förlossning och som inte har en medicinskt komplicerad graviditet då du på grund av din diagnos har blivit avrådd från att vara fysiskt aktiv.

Vi vill gärna att du deltar oavsett hur fysiskt aktiv du anser dig vara. Ett deltagande i vår studie innebär att svara på vår enkät (5-10 min) vilket görs helt anonymt via länken nedan.

Vänliga hälsningar,

Sofia Ford och Maria Lönngren

https://sunet.artologik.net/lu/Survey/21497

Svar på tråden BF jan 2019 efter IVF