Asteria skrev 2018-06-08 10:07:35 följande:
Hur har ni andra det med att våga tro på graviditeten och "släppa taget"? Jag är i v 7+3 idag men det känns som att jag känslomässigt inte riktigt vågar tro på det här. Till en viss del känns det sunt, det finns ju reella risker, men jag känner samtidigt att jag är lite känslomässigt blockerad. Det är som att jag inte ser mig själv som gravid, trots att jag mår illa, är dödstrött, har nästäppa osv. Jag vet ju också att man ändå inte skyddar sig från eventuella besvikelser genom att inte släppa fram glädjen, men det är som att intellektet inte spelar någon roll. Katastroftankar kommer också typ "tänk om hjärtat slutade att slå efter ultraljudet". Lite kanske det här är en följd av att ha kämpat så mycket för att bli gravid, men undrar verkligen hur ni gör och tänker.
Jag trodde jag skulle vara jättenojig, för det är jag vanligtvis. Men än så länge har jag inte varit orolig alls. Det är inte så att jag liksom är övertygad om att det kommer gå vägen. Jag är ofta lite överdrivet rationell och tittar gärna på statistik. Men för mig just nu så känns det som att OM jag får missfall, så kommer det innebära att jag får försöka på nytt någon gång till hösten - vilket jag skulle gjort om jag inte blivit gravid. Dvs jag kommer vara i samma läge som innan jag blev gravid förutom att jag faktiskt vet att jag kan bli gravid. Och eftersom jag ännu inte kan greppa att det faktiskt kan bli ett barn av detta så känns det inte så farligt.
Sedan hjälper det också mig att tänka att för första gången sedan den här processen började så har jag statistiken på min sida. För varje försök så är det ju fler som inte blir gravida än som blir gravida, även vid ivf. Men, när man väl blivit gravid är det fler som inte får missfall än som får det. Det är ju ingen garanti, men det hjälper mig som gillar statistik. Men sedan är jag som sagt själv förvånad över vilken ro jag tar det med ännu så länge. Men visst, kanske är jag också blockerad eftersom jag ju inte heller gläds så där galet ännu, men det gör mig inte heller så mycket.