• Frax

BF jan 2019 efter IVF

Hej! Jag har precis plussat på stickan efter vårt första IVF försök. Kan inte riktigt tro det är sant och hoppas så klart det håller i sig <3 Vore kul att samla fler här som gått igenom IVF och plussat och följas åt, dela nya och gamla erfarenheter :)

• Svar på tråden BF jan 2019 efter IVF
  • myran

UL idag, allt såg toppen ut! Nu vågar vi hoppas och andas ut lite. Såååå skönt!

• Kaffe81
    myran skrev 2018-07-09 20:36:30 följande:

UL idag, allt såg toppen ut! Nu vågar vi hoppas och andas ut lite. Såååå skönt!

Samma här! Är i vecka 12+2 och såg en liten krabat som sparkade med benen, så coolt!
  • Asteria

Nu har vi också haft KUB och det gick jättebra! Låg sannolikhet för alla tre, och pyret sparkade och passade dessutom på att göra en liten volt. Så gulligt! Det känns äntligen som att man kan släppa den värsta oron och börja tänka bebis. Underbart!

• myran
    Kaffe81 skrev 2018-07-09 21:25:28 följande:

Samma här! Är i vecka 12+2 och såg en liten krabat som sparkade med benen, så coolt!

Asteria skrev 2018-07-13 11:48:03 följande:

Nu har vi också haft KUB och det gick jättebra! Låg sannolikhet för alla tre, och pyret sparkade och passade dessutom på att göra en liten volt. Så gulligt! Det känns äntligen som att man kan släppa den värsta oron och börja tänka bebis. Underbart!

Grattis till er, visst är det härligt! Känns lite mer på riktigt nu.
  • Asteria
    myran skrev 2018-07-13 18:49:35 följande:

Grattis till er, visst är det härligt! Känns lite mer på riktigt nu.

Grattis till dig också!! Ja, så härligt :)
  • Frax

Hej! Hur går det för er i sommarhettan? Jag är i v17 nu och fortfarande trött. På lördag åker vi utomlands två veckor och när vi kommer hem blir det ?stora ultraljudet?. Eftet att ha hamnat i riskgrupp på KUBtest med ett efterföljande NIPT test som var bra tack och lov har jag haft ett par lugna veckor utan oro där jag njutit av att vara gravid. Tills nu.. har googlat sönder internet efter tecken på hur man vet att ngt är fel innan RUL och det är inte bra... nästan tre veckor kvar alltså, fy denna oro! Hemskt när man inte har ngn kontroll alls! Hur känner ni kan ni slappna av? Peppa mig gärna ;) kl är 05:23 och ingen sömn i sikte.. :/

• Kaffe81
    Frax skrev 2018-07-18 05:23:36 följande:

Hej! Hur går det för er i sommarhettan? Jag är i v17 nu och fortfarande trött. På lördag åker vi utomlands två veckor och när vi kommer hem blir det ?stora ultraljudet?. Eftet att ha hamnat i riskgrupp på KUBtest med ett efterföljande NIPT test som var bra tack och lov har jag haft ett par lugna veckor utan oro där jag njutit av att vara gravid. Tills nu.. har googlat sönder internet efter tecken på hur man vet att ngt är fel innan RUL och det är inte bra... nästan tre veckor kvar alltså, fy denna oro! Hemskt när man inte har ngn kontroll alls! Hur känner ni kan ni slappna av? Peppa mig gärna ;) kl är 05:23 och ingen sömn i sikte.. :/

Urs denna oro! Vi fick också sämre på KUB så väntar just nu på svar på NIPT. Vad fick ni på KUB? Skönt att NIPT var bra! Jag är i vecka 14 och mår fortfarande sjukt illa och väldigt trött. Skönt med utomlands, kanske är lite svalare än här Vad oroar du dig för just nu då? Jag tänker om NIPT var bra så borde det ju vara bra där inne. Min bror som just fick barn sa till mig ang oro för NIPT att jag nog kommer hitta nåt nytt att oroa mig för sedan så det är bara att försöka släppa det. Sant! Så får försöka sluta oroa mig, vill bara ha ett bra besked nu!
  • Jilka
    Frax skrev 2018-07-18 05:23:36 följande:

Jag går också i väntans tider på NIPT efter risk 1: 88 för trisomi 18 och 21. Vad fick ni? Allt såg (som jag förstod det) bra ut på UL så det är mina blodvärden som drar ner. Försöker tänka att fram till nyss gick jag ju och oroade mig för en 20% risk för missfall, så vad är då en 1,2%-risk för trisomi 18 (som är det jag oroar mig klart mest för). Är nu i v. 13, snart 14, så den 20%-iga missfallsrisken är ju iallafall betydligt mindre. Blodprov till NIPT skickades i måndags, så nu är det bara att vänta...

Hur lång tid tog det för dig att få svar på NIPT? 

Var det blodprovet som drog ner för er också Frax och Kaffe81? Det sägs ju att det lätt blir missvisande när man gjort IVF men jag trodde systemet skulle "åtgärda" det. Jag hoppas ändå att det är därför jag fått en relativt "stor" risk. 
  • Frax
    Jilka skrev 2018-07-18 15:13:13 följande:

Jag går också i väntans tider på NIPT efter risk 1: 88 för trisomi 18 och 21. Vad fick ni? Allt såg (som jag förstod det) bra ut på UL så det är mina blodvärden som drar ner. Försöker tänka att fram till nyss gick jag ju och oroade mig för en 20% risk för missfall, så vad är då en 1,2%-risk för trisomi 18 (som är det jag oroar mig klart mest för). Är nu i v. 13, snart 14, så den 20%-iga missfallsrisken är ju iallafall betydligt mindre. Blodprov till NIPT skickades i måndags, så nu är det bara att vänta...

Var det blodprovet som drog ner för er också Frax och Kaffe81? Det sägs ju att det lätt blir missvisande när man gjort IVF men jag trodde systemet skulle "åtgärda" det. Jag hoppas ändå att det är därför jag fått en relativt "stor" risk. 

Hej!

Jag fick 1:138 för trisomi 21. Allt va jättebra på ultraljudet så det kom som en chock. Blodprovet gav 1:22. Sen var barnmorskan så galet allvarlig så vi gick därifrån och kände nu är det över..

men sen efter 10 dgr (inkl helg och midsommar) så kom svaret normalt! Min pappa är av det mer analytiskaslaget och räknade snabbt ut att sannolikheten att allt är bra är 99,3% och om man bara tar blodprovet så 95,5% att allt är bra vilket ju nästan är larvigt att gå och oroa sig över. Så tänk så!!

Jag tror din bror har rätt kaffe81 ;) tror oxå vändningen från glatt och muntert sist till gravallvarligt skrämde livet ur mig. Vill inte gå in på RUL och få en kalldusch igen att ngt är fel el inte utvecklats som det ska. Vi kommer nog alltid oroa oss from den dagen vi plussade :)

Vet det ni går igenom är vidrigt! Fokusera på sannoliketen för att allt är bra, jag tror vår ivf spelar in. Min sambos bror är vän med en tjej som gör ultraljud och hon menar att det är ytterst ovanligt att ultraljud är bra och att det är ngt, man brukar se det.

Om ni kan gå in och kolla resultatet online så stämmer inte det där med kväll. Mitt lades upp 07.30 fre morgon.

Håller tummarna för oss!!
  • Kaffe81
    Jilka skrev 2018-07-18 15:13:13 följande:

Jag fick 1:137 på 13 och 18 medan 21 var bättre, 1:14000 så den känns ju lugnare. Vårt ultraljud såg också bra ut, liten vattenspalt 1 mm och inget annat hon anmärkte på så det måste också vara mitt blodprov som drog ned det. Tänker också att det är mindre än 1% risk och mer än 99% chans att det är bra och det är ju rätt bra odds. Vi tog blodprovet i måndags och skulle få papper hemskickat efter en vecka om det var bra, annars skulle hon ringa. Jag tänker också att 1. IVF borde ha gallrat bort en del dåliga och 2. om det ändå blivit dåligt borde kroppen ordnat till det med ett missfall. Vi får hålla tummarna för oss!
Svar på tråden BF jan 2019 efter IVF