Anonym (ego) skrev 2018-06-27 16:44:13 följande:
det är fantastiskt att kunna gå vidare som du med huvudet högt och utan att känna saknad eller sorg eller hysa agg. jag önskar att jag var lika storsint mot mitt ex. MEN! jag tror inte att det är rätt för alla i alla situationer. det är precis lika rätt för någon annan att älta och må dåligt och grubbla innan man går vidare. för en tredje är det rätt att göra allt för att få exet tillbaka innan man går vidare. jag tror att det kan bli fel om man fejkar acceptans. den måste vara äkta för att man ska kunna släppa taget och gå vidare. kanske har jag fel, men det är vad jag tror. och ibland är man helt enkelt inte redo för det förrän man har fått avreagera sig på olika sätt.
personligen mår jag dåligt om jag bara skjuter mina känslor åt sidan. jag behöver bearbeta dem först. och det kan ta tid. ibland blir det två steg fram, ett steg bak, ett steg fram, tre steg bak. ibland känns allting bra, sedan blir det nattsvart igen. ena dagen är jag glad att jag inte är tillsammans med mitt ex, nästa dag tänker jag bara på hur mycket jag saknar honom och att jag vill ha honom tillbaka. det är en jävla berg-och-dal-bana, men det får lov att vara så en tid!! från början var allting svart, nu är det åtminstone bara ibland och så småningom blir de stunderna ännu mer sällsynta.
jag menar inte att acceptans kommer lätt, det måste man såklart jobba hårt på som du skriver. och ibland har man nog ältat klart och behöver en spark i baken för att lägga ner och gå vidare. men acceptans ska inte heller tvingas fram innan man faktiskt är redo.
Jo jag kan fortfarande känna sorg och saknad när jag tänker på honom och hur mycket jag önskade att det skulle kunnat funka mellan oss. Men det betyder inte att jag vill tillbaka. Svårt att förklara. Jag bryr mig om honom fortfarande och vill att han ska ha det bra, men visst hugger det till om jag ser honom. Men ändå, och trots allt, så fanns det mycket mer att önska i vår relation och jag inser att vi inte var helt rätt för varandra även om vi tyckte om varandra och mycket fungerade. Har träffat andra sedan dess, och då har det blivit tydligt.
Jag menar inte att man ska skjuta känslor åt sidan, verkligen inte, men man kan vrida och vända lite på dem. Ifrågasätta dem. Fundera på vad sorgen och saknaden handlar om t ex. Jag insåg att det kanske inte var direkt honom jag längtade efter, jag längtade efter att få vara kär, få tycka om någon som tyckte om mig tillbaka, känna närhet med, planera en framtid ihop osv.. Nu var det han som väckte all den där längtan hos mig, men sen bar det inte, och det berodde på oss båda. Vi ville olika saker. Vi var också dåliga på att kommunicera det.
Tro mig, jag har ältat och ältat och ältat relationer i hela mitt liv, och när denna tog slut kände jag efter några veckors 24-timmar-om-dygnet-ältande att jag ville förstå mig själv istället för att fokusera på varför han gjorde som han gjorde.
Började läsa om acceptans, att förlåta, att lära känna sig själv och förstå sina egna känslor och behov, läste om om relationer, anknytningsmönster och självkänsla och fan och hans moster :) Det har iaf hjälpt mig att förstå mig själv bättre och gjort att jag känner en större förståelse för andra människor runt omkring mig.
Nej det funkar inte att fejka acceptans! Man måste på riktigt vilja se verkligheten och inte kämpa emot den.