• Steffqw

Han älskar mig inte längre.....

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vill skriva av mig här och få alla tips och råd som bara finns att få. Jag och mitt ja ex....har varit tillsammans i 1 år och 8 månader. Känt varandra i 2 år. Sedan dag ett vi träffades har vi alltid pratat med varandra.

Nu i fredags ville han ses för en promenad. På promenaden sa han att han inte känner glöden mellan oss, han känner att det är mer vänskap mellan oss. Han sa att han känt så här i en månad. Jag kollade in i hans ögon och sa är du inte kär i mig längre han sa ja.... Jag blev förkrossad....:( :( :(

Detta kom från ingenstans helt utan förvarning. Jag har inte märkt av några tecken och signaler från hans sida. Vi har sagt tidigare att vi ska försöka träffas oftare, mer än en gång i veckan. Men det har blivit lite att ingen har tagit intiativ till det. Men ändå vi har träffast 1-2 gånger i veckan, vi bor inte ihop.

Han sa att ingen har tagit intiativ och att han inte ser någon framtid med mig. Han sa att han gått och tänkt på detta i en månad. Men han har inte sagt något till mig?!!!

Han hade kunnat sagt något till mig tidigare så vi kunde jobba på detta. Jag försökte säga det till honom men han sa a bara nej...Jag förstår inte hur han inte vill jobba på detta, vi har verkligen något fint.....Hur kan känslorna bara försvinna? Sen också utan att säga något till mig när han tydligen gått och funderat på detta länge!!!!!!!!!!!!!??????????

Jag mår förjävligt just nu. Jag vill bara hålla om honom och prata med honom. Ringa honom, höra hans röst. Men ändå vet jag vad han kommer att säga till mig....Vad ska jag ta mig till???!! Orkar inte andas....:( :(

• Svar på tråden Han älskar mig inte längre.....
  • molly50
    Anonym (G) skrev 2018-06-25 08:04:39 följande:

Jag är i samma sits som du. Min fd pojkvän gjorde slut på precis samma sätt. Han hade funderat i en månad och bestämt sig. Det fanns inget utrymme för dialog, att försöka på nytt, gå i terapi. Han krossade mitt hjärta i tusen bitar.

Det har gått en månad sen han gjorde slut med mig och det är först nu som jag börjar må lite bättre. Jag kan jobba som tidigare, har korta stunder ibland då allting känns bra. Men jag mår fortfarande väldigt dåligt överlag. Vissa relationer är det mycket svårare att komma över än andra...

Ett tips jag har fått är att tillåta mig själv vara arg på på min fd pojkvän för hans dåliga sidor och för att han gjorde slut utan att ge mig en chans att påverka hans beslut. Så du inte glorifierar förhållandet utan påminner dig om det som inte var bra, ser på det mer realistiskt. Han var tydligen inte rätt för dig eftersom den rätta inte kommer dra. Ett annat tips är att inte fastna i tankarna om det förflutna, att fokusera på framtiden istället, tex planera en resa eller fundera på vad du vill ha ut av en perfekt relation. Ett tredje tips är att skriva dagbok för att bearbeta känslorna. Som dagbok kan du tex skriva brev till din fd pojkvän (som inte är tänkta att skickas) där du öppnar upp dig helt och hållet. Vill du en dag ha honom tillbaka så skriver du det. Är du en annan dag rejält arg så öser du ur dig all ilska och aggression.

Ta en dag i taget. Låt det hela få ta sin tid. Du kommer läka och så småningom hitta någon som är ännu mer rätt för dig.

Det här tycker jag att du ska ta till dig av,TS. Det är bra råd.
    Det här med att försöka fokusera på det som inte var bra t ex. Det funkade för mig. Samt att skriva av mig i en dagbok.
    Att få skriva exakt det jag kände,men inte behöva skicka iväg det till honom.
    Jag gick också hos en samtalsterapeut för att få prata av mig och så hade jag mina vänner och min familj.
    Att ha stöd omkring sig är jätteviktigt!
    Du ska inte vara ensam.
    Jag insåg till slut att jag hade satt mig i en beroendeställning till honom.
    Och när jag tagit mig ur den som mådde jag bättre och kunde t om tycka att det kunde kännas skönt att vara ensam.
    Så det går att ta sig ur även om det ibland kan kännas omöjligt.
    Carpe Diem
  • Anonym (99)

Kära TS.

Hur svårt den än är måste du hitta stoppknappen! Det är ok att älta, men det måste finnas en gräns. Bryt tankarna, hoppa hopprep, ta en promenad, sortera besticklådan, gör vad som helst som fungerar som tankebrytare.

Vill du gå vidare måste du jobba för det också, utmana känslorna istället för bara låta dem plåga dig.

Tänk på hans dåliga sidor och det som fungerade sämre i er relation istället för att bara tänka på det som var bra.

Tänk på att han faktiskt valde bort dig, och honom går du och längtar efter. Det är ju när man tänker på det ganska ologiskt faktiskt, hjärnan gör de mest konstiga saker med en, lurar en att tro massa saker.

• Anonym (G)
    Steffqw skrev 2018-06-25 11:03:12 följande:
    Men det är nog just det "Det fanns inget utrymme för dialog, att försöka på nytt." Det är det som mycket av mitt ältandet, tankar och funderingar går till, att vi inte ens kunde diskutera eller prata om varför han tappat känslorna och ge det en chans. 

Det var liksom tvärstopp hos honom. Jag lät honom att fundera på sina känslor. Men jag då? Jag fick inte ens ge det någon chans, det känns som allt handlade om honom, om han känslor och vad han ville. Hela tiden tänker jag, Jag då? För det känns som vi inte försökte alls, vi gav inte förhållandet någon chans. 

Det var liksom: "Jag har inga känslor längre, låt mig få fundera." 

Jaha sen då? 5 veckor har gått sen han sa så och inte ett endaste ljud! Det gnager mig och mina tankar. Att han bara kan stänga av och låta det rinna ur sanden. Det är ett konstigt beteende kan jag tycka. Men jag tror många killar gör så, låter det rinna ur sanden, men de tänker inte på de som står ensamma kvar och fortfarande har förhoppningar?

Jag skriver mycket om mina känslor. Det hjälper mig. Men jag kan ändå inte sluta älta. Det tar sån energi!!! Jag tycker det är mest jobbigt att känna sig så jävla nedstämd varje dag....
    Jag vet. Jag har fastnat på exakt samma sak... Hur kan man bara ge upp? Hur kan man ensidigt bestämma att en relation ska vara över? Hur kan man få från "vi" till "jag" över en natt? Man blir verkligen dumpad i en sån situation. Och det är inte så att känslor bara dör från en dag till en annan. Det handlar såklart om något annat, vanligtvis rädsla och kontroll. Men de problemen ligger hos honom och det är ingenting du kan påverka, även om man ofta vill det. Du behöver fokusera på att ta hand om dig själv nu.

Min fd pojkvän var nog rädd att fastna i en relation som inte fick honom att må bra. Vi hade det fantastiskt emellanåt, men också en del konflikter. Och han var livrädd för konflikter så han fokuserade på dem och förstorade upp dem inombords. Till slut valde han därför att lägga känslorna åt sidan och ge upp. Han hade inte modet, mognaden eller lusten att stanna kvar, kämpa och försöka lösa våra problem. Han ville bort. Dessutom tror jag att om viljan att fly finns där så försvinner den inte för att man löser ett par problem i relationen som mannen vill fly från. Viljan att fly finns inombords hos honom. Han är inte redo för en seriös relation, åtminstone inte med mig, och jag vill inte behöva övertala honom att stanna kvar. Den man som jag ger mitt hjärta ska vilja stanna hos mig för att han älskar mig, inte för att jag övertalat honom.

Jag håller med dig helt och hållet att många är fega och bara låter saker rinna ut i sanden istället för att våga ta diskussionen med den andra. Det är riktigt fult att göra så. Men det är bra att du inser att felet ligger hos honom. Att du blir arg på hans beteende, för det är inte okej.

Visst är det jobbigt att älta. Man vill kunna bli hel igen, vara glad, njuta av sommaren, gå vidare. Men du har gett ditt hjärta till en annan person. Det måste få lov att ta tid... Du behöver ge dig själv den tid och omtanke som du behöver just nu. Ställ inga krav på dig själv. Acceptera att just nu är det skit. Det blir bättre och det kommer gå snabbare än du tror, men ge dig själv utrymme att vara ledsen nu.
  • Steffqw
    Anonym (G) skrev 2018-06-25 12:52:29 följande:
    Jag vet. Jag har fastnat på exakt samma sak... Hur kan man bara ge upp? Hur kan man ensidigt bestämma att en relation ska vara över? Hur kan man få från "vi" till "jag" över en natt? Man blir verkligen dumpad i en sån situation. Och det är inte så att känslor bara dör från en dag till en annan. Det handlar såklart om något annat, vanligtvis rädsla och kontroll. Men de problemen ligger hos honom och det är ingenting du kan påverka, även om man ofta vill det. Du behöver fokusera på att ta hand om dig själv nu.

Min fd pojkvän var nog rädd att fastna i en relation som inte fick honom att må bra. Vi hade det fantastiskt emellanåt, men också en del konflikter. Och han var livrädd för konflikter så han fokuserade på dem och förstorade upp dem inombords. Till slut valde han därför att lägga känslorna åt sidan och ge upp. Han hade inte modet, mognaden eller lusten att stanna kvar, kämpa och försöka lösa våra problem. Han ville bort. Dessutom tror jag att om viljan att fly finns där så försvinner den inte för att man löser ett par problem i relationen som mannen vill fly från. Viljan att fly finns inombords hos honom. Han är inte redo för en seriös relation, åtminstone inte med mig, och jag vill inte behöva övertala honom att stanna kvar. Den man som jag ger mitt hjärta ska vilja stanna hos mig för att han älskar mig, inte för att jag övertalat honom.

Jag håller med dig helt och hållet att många är fega och bara låter saker rinna ut i sanden istället för att våga ta diskussionen med den andra. Det är riktigt fult att göra så. Men det är bra att du inser att felet ligger hos honom. Att du blir arg på hans beteende, för det är inte okej.

Visst är det jobbigt att älta. Man vill kunna bli hel igen, vara glad, njuta av sommaren, gå vidare. Men du har gett ditt hjärta till en annan person. Det måste få lov att ta tid... Du behöver ge dig själv den tid och omtanke som du behöver just nu. Ställ inga krav på dig själv. Acceptera att just nu är det skit. Det blir bättre och det kommer gå snabbare än du tror, men ge dig själv utrymme att vara ledsen nu.
    Plötsligt kommer en våg av saknad, ensamhet och övergivenhet i min kropp. Tusen känslor på en och samma gång som jag verkligen inte kan hantera. Samtidigt alla dom här känslorna kommer går mina tankar i 10000 varv och jag vill bara spy och gråta.

Det gör så ont i hela min kropp bokstavligt talat. Det är inte längre en psykisk smärta jag har med detta brustna hjärta den har kommit att blivit fysisk. Jag vill bara vara glad igen.

Det känns som jag skulle vilja ha haft en bättre förklaring från mitt ex om varför han bara gick och gav upp. Han sa att han inte kände glöden längre och kände bara vänskap. Men jag som aldrig har varit med om detta själv förut förstår ju inte hur man kan sluta känna glöden och bara känna vänskap för någon man varit kär i och älskat. Det förstår inte jag?

Det känns som jag hade velat han skulle vara med tydlig vad han egentligen menar? Och varför vill han inte ens försöka få tillbaka den där glöden? Och varför säger han att han ska fundera på sina känslor? Och varför säger han att han har tänkt på mig varje dag sen han gjorde slut? Hur kan han bara vända blad och gå vidare från allt det vi haft? Är jag så lätt att glömma?

Ja som sagt jag har tusen frågor till honom, men istället sitter jag och ältar dom helst själv i mitt lilla huvud. Vilket skapar kaos, ger mig ångest och trycker ner mig under vattenytan så jag inte kan andas längre. Ja, jag får panik...

Jag försöker hantera alla de här känslorna. Det sista jag vill är att trycka bort dom, för jag vet att det mår man inte bra av. Men jag mår så jävla dåligt av alla dessa tankar och ältande. 

Jag läste att någon hade skrivit att man får må så dåligt tills man mår så jävla illa och verkligen botten, sen kommer detta lätta av...men jag vet inte...
  • Steffqw
    molly50 skrev 2018-06-25 11:04:08 följande:
    Det här tycker jag att du ska ta till dig av,TS. Det är bra råd.
    Det här med att försöka fokusera på det som inte var bra t ex. Det funkade för mig. Samt att skriva av mig i en dagbok.
    Att få skriva exakt det jag kände,men inte behöva skicka iväg det till honom.
    Jag gick också hos en samtalsterapeut för att få prata av mig och så hade jag mina vänner och min familj.
    Att ha stöd omkring sig är jätteviktigt!
    Du ska inte vara ensam.
    Jag insåg till slut att jag hade satt mig i en beroendeställning till honom.
    Och när jag tagit mig ur den som mådde jag bättre och kunde t om tycka att det kunde kännas skönt att vara ensam.
    Så det går att ta sig ur även om det ibland kan kännas omöjligt.
    Saken är den att jag inte kan se något som var dåligt i vårt förhållande. Vi bråkade aldrig, vi myste, vi tog hand om varandra, vi såg till att båda mådde bra. Men däremot kan jag se att han har inte ett så bra beteende efter han gjorde slut.

Bland annat hur han sa att han skulle fundera på sina känslor, låta han få tid och sedan inte höra av sig till mig. Det tycker jag är fult gjort och fegt!!!

Just nu får jag ångest av att jag känner mig ensam och övergiven. Jag känner mig oälskad och som den minsta och fulaste personen i hela världen. Det känns som ingen kille vill ha mig och kommer aldrig vilja ha mig. 
  • Steffqw
    Anonym (99) skrev 2018-06-25 11:17:11 följande:

Kära TS.

Hur svårt den än är måste du hitta stoppknappen! Det är ok att älta, men det måste finnas en gräns. Bryt tankarna, hoppa hopprep, ta en promenad, sortera besticklådan, gör vad som helst som fungerar som tankebrytare.

Vill du gå vidare måste du jobba för det också, utmana känslorna istället för bara låta dem plåga dig.

Tänk på hans dåliga sidor och det som fungerade sämre i er relation istället för att bara tänka på det som var bra.

Tänk på att han faktiskt valde bort dig, och honom går du och längtar efter. Det är ju när man tänker på det ganska ologiskt faktiskt, hjärnan gör de mest konstiga saker med en, lurar en att tro massa saker.

Nej det finns ingen stoppknapp! Det finns en stoppknapp för stunden, som att promenera eller hitta på något med kompisarna. Men det är som sagt bara flr stunden. De resten av timmarna av dygnet går åt att  känna mig nedstämd och älta, älta och älta.

Jag försöker tänka att han inte är värd mina tankar. Varför ska jag ens lägga energi på honom försöker jag tänka. Men det är så svårt att sluta tänka och inte tänka. 

Det är som att säga till ett barn: Hoppa inte där. Ja det är väl klart att barnet hoppar där. Så det fungerar inte att bara säga: Tänk inte på honom nu. Jag tänker på honom hela tiden. Men jag vill så gärna få han ur min hjärna och vill aldrig mer att han ska ta plats i den..
  • molly50
    Steffqw skrev 2018-06-25 14:52:42 följande:
    Saken är den att jag inte kan se något som var dåligt i vårt förhållande. Vi bråkade aldrig, vi myste, vi tog hand om varandra, vi såg till att båda mådde bra. Men däremot kan jag se att han har inte ett så bra beteende efter han gjorde slut.

Bland annat hur han sa att han skulle fundera på sina känslor, låta han få tid och sedan inte höra av sig till mig. Det tycker jag är fult gjort och fegt!!!

Just nu får jag ångest av att jag känner mig ensam och övergiven. Jag känner mig oälskad och som den minsta och fulaste personen i hela världen. Det känns som ingen kille vill ha mig och kommer aldrig vilja ha mig. 
    Då är det det du ska försöka fokusera på nu.
    Fundera på om du verkligen skulle vilja ha honom tillbaka när han velar fram och tillbaka och inte kan bestämma sig t ex.
    Och om du verkligen skulle kunna lita på honom och hans känslor någonsin igen.
    Och om det i så fall är något att försöka bygga på.

Jag vet att man känner som skit ett tag efteråt.
    Man tror att ingen kommer att vilja ha en igen.
    Men vet du vad. Det kommer att ske.
    Även om det inte känns så just nu så kommer du att träffa en fin kille som kommer att älska dig som du är och stanna kvar hos dig utan att hans känslor kommer att försvinna.
    Han finns därute,men kanske inte förrän du känner dig redo för att träffa honom.
    Carpe Diem
  • Steffqw
    molly50 skrev 2018-06-25 16:29:55 följande:
    Då är det det du ska försöka fokusera på nu.
    Fundera på om du verkligen skulle vilja ha honom tillbaka när han velar fram och tillbaka och inte kan bestämma sig t ex.
    Och om du verkligen skulle kunna lita på honom och hans känslor någonsin igen.
    Och om det i så fall är något att försöka bygga på.

Jag vet att man känner som skit ett tag efteråt.
    Man tror att ingen kommer att vilja ha en igen.
    Men vet du vad. Det kommer att ske.
    Även om det inte känns så just nu så kommer du att träffa en fin kille som kommer att älska dig som du är och stanna kvar hos dig utan att hans känslor kommer att försvinna.
    Han finns därute,men kanske inte förrän du känner dig redo för att träffa honom.
    Jag gick på en dejt idag med en kille. Eller dejt vet jag inte, vi tog en promenad. Egentligen ville jag inte det, det tog emot men jag tänkte det kan hjälpa mig att komma över exet. Men så fel jag hade. Jag jämför alla killar med exet. Ingen är som han, ingen!!!

Det gör så ont i hela min kropp att jag aldrig mer ska få vara med honom. Att jag kommer vara med någon annan finns inte på kartan för mig. Jag kan inte tänka mig att kyssa eller krama någon annan, det går bara inte!!! 

Jag får panik. Panik att jag aldrig ska komma över honom. Att jag alltid kommer tänka på honom när jag träffar andra kilar. För jag vill verkligen gå vidare. Det är väl lite därför jag försöker träffa andra killar nu,

Men så jävla fel det känns! Det ska inte vara de andra killarna jag ska promenera med, det ska vara med mitt ex jag ska promenera med!!!! Det gör så ont i hela mitt hjärta.

Det känns som det aldrig kommer ske att jag kommer komma över honom. Hur lång tid ska det ta egentligen? Det har gått 6 jävla veckor nu, jag orkar inte mer nu. Jag vill inte må dåligt!!!
  • Anonym (G)
    Steffqw skrev 2018-06-25 14:47:00 följande:
    Plötsligt kommer en våg av saknad, ensamhet och övergivenhet i min kropp. Tusen känslor på en och samma gång som jag verkligen inte kan hantera. Samtidigt alla dom här känslorna kommer går mina tankar i 10000 varv och jag vill bara spy och gråta.

Det gör så ont i hela min kropp bokstavligt talat. Det är inte längre en psykisk smärta jag har med detta brustna hjärta den har kommit att blivit fysisk. Jag vill bara vara glad igen.

Det känns som jag skulle vilja ha haft en bättre förklaring från mitt ex om varför han bara gick och gav upp. Han sa att han inte kände glöden längre och kände bara vänskap. Men jag som aldrig har varit med om detta själv förut förstår ju inte hur man kan sluta känna glöden och bara känna vänskap för någon man varit kär i och älskat. Det förstår inte jag?

Det känns som jag hade velat han skulle vara med tydlig vad han egentligen menar? Och varför vill han inte ens försöka få tillbaka den där glöden? Och varför säger han att han ska fundera på sina känslor? Och varför säger han att han har tänkt på mig varje dag sen han gjorde slut? Hur kan han bara vända blad och gå vidare från allt det vi haft? Är jag så lätt att glömma?

Ja som sagt jag har tusen frågor till honom, men istället sitter jag och ältar dom helst själv i mitt lilla huvud. Vilket skapar kaos, ger mig ångest och trycker ner mig under vattenytan så jag inte kan andas längre. Ja, jag får panik...

Jag försöker hantera alla de här känslorna. Det sista jag vill är att trycka bort dom, för jag vet att det mår man inte bra av. Men jag mår så jävla dåligt av alla dessa tankar och ältande. 

Jag läste att någon hade skrivit att man får må så dåligt tills man mår så jävla illa och verkligen botten, sen kommer detta lätta av...men jag vet inte...
    Jag vet precis vad du menar. Ibland känner jag att det lättar, att jag faktiskt börjar må okej, men så plötsligt drunknar jag i alla känslor igen som om jag är tillbaka på ruta ett. Det känns som att jag dansar cha-cha med alla tankar och känslor inombords, hela tiden ett steg fram och två steg tillbaka.

Jag förstår också hur du menar med betydelsen av förklaringar. Att få en förklaring är så otroligt viktigt för att jag ska kunna acceptera en situation. Även om jag själv inte håller med om logiken, så gör förklaringar det så mycket lättare att förstå andras beteenden. Men tror du verkligen att någon förklaring skulle hjälpa dig i den här situationen? Är inte beteendet lika ologiskt och idiotiskt ändå? Låt oss säga att han gjorde slut för att han blev rädd och insåg att han inte var redo för en seriös relation. Skulle den förklaringen verkligen hjälpa dig? 

Det är svårt att se att man har kommit en bit på vägen när allting känns så tungt och svart. Men jag lovar att du har det! Det är lätt att fokusera på målbilden dit man till slut vill nå, men då glömmer man ofta bort de små stegen som man tar i nuet. Att man börjat äta igen. Att man sminkar sig på morgonen. Att man umgås relativt normalt med kollegorna på jobbet. Att man handlar. Att man plötsligt skrattar till en serie eller ler åt ett kärlekspar på stan. Och att gå på en dejt är ett enormt steg, oavsett hur misslyckad den var!

För mig är dejting inte alls rätt sätt att komma över min fd pojkvän eftersom jag känner att jag behöver landa i mig själv innan jag träffar någon. Jag är fortfarande så ledsen och arg och förkrossad att jag är evigheter från den härliga person som jag normalt sett är. Om jag stöter på Mr Right vill jag vara redo för honom och att han blir kär mitt riktiga jag, inte en skugga av mig själv. Men det finns inget rätt eller fel här. Att satsa på en re-bound har hjälpt mig många gånger tidigare. Det är bara inte rätt för mig just nu. Om dejting får dig att må lite bättre eller att ta några stapplande steg i rätt riktning så tycker jag att du ska fortsätta med det.
  • molly50
    Steffqw skrev 2018-06-25 19:00:16 följande:
    Jag gick på en dejt idag med en kille. Eller dejt vet jag inte, vi tog en promenad. Egentligen ville jag inte det, det tog emot men jag tänkte det kan hjälpa mig att komma över exet. Men så fel jag hade. Jag jämför alla killar med exet. Ingen är som han, ingen!!!

Det gör så ont i hela min kropp att jag aldrig mer ska få vara med honom. Att jag kommer vara med någon annan finns inte på kartan för mig. Jag kan inte tänka mig att kyssa eller krama någon annan, det går bara inte!!! 

Jag får panik. Panik att jag aldrig ska komma över honom. Att jag alltid kommer tänka på honom när jag träffar andra kilar. För jag vill verkligen gå vidare. Det är väl lite därför jag försöker träffa andra killar nu,

Men så jävla fel det känns! Det ska inte vara de andra killarna jag ska promenera med, det ska vara med mitt ex jag ska promenera med!!!! Det gör så ont i hela mitt hjärta.

Det känns som det aldrig kommer ske att jag kommer komma över honom. Hur lång tid ska det ta egentligen? Det har gått 6 jävla veckor nu, jag orkar inte mer nu. Jag vill inte må dåligt!!!
    Jag tycker du ska sluta dejta killar tills du känner dig redo för det.
    Det har bara gått 6 veckor än och du behöver ge det mer tid.
    Och det är inte juste varken mot dig själv eller de andra killarna att du dejtar samtidigt så du bara har ditt ex i tankarna.
    Jag tycker det är bättre om du umgås mer mer dina vänner.
    Åk iväg med dem på en resa eller hitta på något annat kul med dem i sommar t ex.
    Och börja gå lite oftare till kuratorn,om du inte redan gör det.
    Carpe Diem
Svar på tråden Han älskar mig inte längre.....