• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 17:58:51 följande:
    För att trådens tema handlar om kvinnors rädsla för män och inte om kvinnors rädsla för enskilda individer.
    Ditt uttalande lät som det var riktad mot alla män, som att alla män är på det viset. Det är inte samma sak som kvinnors rädsla mot män som de inte kan vara säkra på är farliga. Det handlar om kvinnors rädsla mot individer också.

Kort och gott så uppfattades ditt uttalande ganska hatiskt, generaliserande och okonstruktivt.
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 18:08:56 följande:
    Läs gärna det inlägg jag svarade på. Jag syftar på samhällstrukturer, du kan själv välja några av de som passar temat.

Jag tycker inte det är rimligt att någon ska ta ett kollektivt ansvar för något som en liten grupp eller få individer, män eller kvinnor gör. Men när det handlar om samhällsproblem tycker jag att det kollektiva ansvaret både som individ och kopplat till olika former av grupptillhörighet är en självklarhet.
    Du pratar egentligen om såna självklarheter men kommer aldrig med något vettigt ändå. Det är mest floskler och provokation. Har du tänkt på det?
  • Mullbär

Ja, jag är definitivt rädd/nervös/obehaglig till mods kring män, ja framförallt okända män då. Beror nog mkt på situationen. Mer rädd utomhus, mer rädd i mörker, mer rädd för yngre o för grupper..   Känner inte samma sak när det är kvinnor/tjejer! O hemlösa/alkisar fast det är av båda könen..

Sen inte 100% ALLA män/killar, sorgligt nog dömer man ju på utseendet ifall någon ser snäll eller hotfull ut.. O som sagt situationen/utrymmet påverkar mkt (precis som min spindelfobi, en spindel som springer över asfalten framför mig gör mig inte mkt mer än att jag konstaterar att den är där, men en spindel när man sitter på toa är mardröm).. 

• gangstah91
    Mullbär skrev 2018-05-18 21:54:09 följande:

Ja, jag är definitivt rädd/nervös/obehaglig till mods kring män, ja framförallt okända män då. Beror nog mkt på situationen. Mer rädd utomhus, mer rädd i mörker, mer rädd för yngre o för grupper..   Känner inte samma sak när det är kvinnor/tjejer! O hemlösa/alkisar fast det är av båda könen..

Sen inte 100% ALLA män/killar, sorgligt nog dömer man ju på utseendet ifall någon ser snäll eller hotfull ut.. O som sagt situationen/utrymmet påverkar mkt (precis som min spindelfobi, en spindel som springer över asfalten framför mig gör mig inte mkt mer än att jag konstaterar att den är där, men en spindel när man sitter på toa är mardröm).. 

Varför är du obehaglig kring män?
  • Anonym (Stan Smith)
    Mullbär skrev 2018-05-18 21:54:09 följande:

Så din rädsla för män är lite som en fobi för män?
  • Anonym (dubbelt)

Det är lite svårt att beskriva. Jag är inte rädd för män när jag väl träffar dem, men tex om man ska på en dejt eller nåt, så tänker man ju tanken att det är bäst att träffas ute på stan först. När jag väl har träffat okända killar hemma hos dem eller mig har jag aldrig känt mig rädd. 

Däremot är jag livrädd att gå själv hem efter krogen eller bara på natten/kvällen. Om jag går förbi en man på gatan då är jag seriöst jätterädd. 

• Mullbär
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 22:25:11 följande:
    Så din rädsla för män är lite som en fobi för män?
    Nä jag jämförde med fobin hur utrymmet spelar roll, om det är en öppen yta eller stängt utrymme, tänk torg vs hiss tex. Samma person framkallar inte samma känsla i alla utrymmen, tycker jag. Avstånd ger trygghet.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mullbär skrev 2018-05-18 22:47:09 följande:
    Nä jag jämförde med fobin hur utrymmet spelar roll, om det är en öppen yta eller stängt utrymme, tänk torg vs hiss tex. Samma person framkallar inte samma känsla i alla utrymmen, tycker jag. Avstånd ger trygghet.
    Det lät  lite som du hade en fobi för män när du beskrev det.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (dubbelt) skrev 2018-05-18 22:25:18 följande:

Det är lite svårt att beskriva. Jag är inte rädd för män när jag väl träffar dem, men tex om man ska på en dejt eller nåt, så tänker man ju tanken att det är bäst att träffas ute på stan först. När jag väl har träffat okända killar hemma hos dem eller mig har jag aldrig känt mig rädd. 

Däremot är jag livrädd att gå själv hem efter krogen eller bara på natten/kvällen. Om jag går förbi en man på gatan då är jag seriöst jätterädd. 

Det låter rationellt.

Ja jag är också rädd för okända män på stan eller mörka gränder. Särskilt män i grupp. Men det beror på hur de ser ut, deras gångstil osv också. En grupp smala/tjocka killar med glasögon klädda lite omodernt som pratar och verkar ha trevligt med varann har t ex väldigt låg skrämselfaktor.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?