• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Mullbär
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 22:54:24 följande:
    Det lät  lite som du hade en fobi för män när du beskrev det.
    Okej jag kanske inte är så bra på att uttrycka mig.
  • Anonym (Stan Smith)
    gangstah91 skrev 2018-05-18 23:46:05 följande:
    Det har du verkligen rätt i, ingen förstår vad du skriver. Det är nog bättre att du lämnar tråden, för allas bästa.
    Det var väl inte så schysst skrivet! Alla är välkomna här att uttrycka vad de vill, hur de vill.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 23:55:10 följande:
    Det var väl inte så schysst skrivet! Alla är välkomna här att uttrycka vad de vill, hur de vill.
    ...tills nån moderator kommer och tar bort det.
  • isolande
    Anonym (man) skrev 2018-05-18 17:02:58 följande:

Ok, men om man då skiljer på faktiskt och inbillning.

1) Sett ur ett faktiskt perspektiv så kunde du skälla ut män och gå hem sent på natten med lurar på utan att något hände

2) Sett ur ett upplevelse perspektiv så upplever du nu att du är mer rädd för män än du var tidigare

Men frågan är då, vad baserar du den rädslan på? Bevisligen kunde du säga ifrån och vara ute sent på natten UTAN att något hände? Har du några faktiska anledningar att känna mer rädsla eller har du skrämt upp dig själv genom att läsa och höra talas om saker som andra råkat ut för?

Ja, jag tror det hänger ihop med att jag fått barn. Mitt liv är mer värt för andra nu än vad det var när jag var singel och barnlös. Sedan ser och hör man saker, vänner till mig har blivit utsatta, jag har sett män slåss med andra och bete sig illa på ofattbara sätt nu när jag är äldre. Min egen far har misshandlat min syster i vuxen ålder osv osv.

Men som sagt, jag personligen, boendes i Sthlms innerstad, har levt ett risktagande liv som ung vuxen och aldrig råkat ut för ngt. Men det är ju knappast representativt för brottsstatistiken generellt :)
  • uffe 2
    Anonym (konstant rädd) skrev 2018-05-16 23:43:28 följande:

Jag har varit rädd för män och på min vakt så länge jag kan minnas. Råkade ut för många trauman från vuxna karlar (vänner till mina föräldrar mfl) när jag var barn, vilket tidigt satte standarden på hur jag betett mig bland män. Jag kan inte sova med män i samma lägenhet, varken med manliga vänner eller bekanta t ex.

Blivit väckt i sömnen av killar som våldfört sig flera gånger i de mest utsatta situationer. Måste alltid låsa om mig eller skicka hem dem. Särskilt rädd är jag för unga killar i gäng som uppehåller sig på olika platser och oväntat kan dyka upp, utanför tunnelbanan, parkerade på en bänk ute på din kvällspromenad,  på gymet, på konserter, som gör att alla alarm utlöses och katastroftankar....måste jag vända nu???? ska jag ta risken??..

Hela tiden måste man kalkylera med alla möjliga scenarion, lära sig läsa av, bedöma osv något det aldrig finns några garantier för dessvärre.

Samtidigt har jag litat på många män och kunnat be om hjälp hos främmande män i utsatta situationer och verkligen fått hjälp och känt mig trygg. Män är vilddjur på savannen. Om de nyss ätit och är vana vid människor kan du förmodligen lita på dem, utan att deras instinkter kommer  att utlösas, men du vet aldrig vem de är? Som kvinna måste du bara våga och ta risker varje dag. De allra flesta män är hyfsat bra i de flesta situationer men väldigt många män gör ingen skillnad på ett barn och en vuxen, de har sex och våldför sig på allt som kommer i deras väg, och kan inte kontrollera sin kåthet och sina begär.

Mycket viktig och välkommen fråga att få svara på denna tråd. Önskar att fler bra män vågade ställa dessa frågor och ge sig in i debatten och jobba tillsammans med kvinnor för att minska mäns våld mot deras kvinnor, barn, mammor, systrar, dem själv, deras pappor brödrar osv. Alla drabbas av mäns våld inte bara kvinnor och inte bara sexuellt.

Många män är väldigt farliga och kan bli och vi måste prata om det! Det kostar samhället så extremt mycket pengar resurser och energi.

Jag förstår din oro och håller med. De man måste förstå vad gäller män är att de som är farliga är trasiga män, så kallat vuxna barn som är fyllda med aggresivitet med mera. Jag som man ser inte att jag på något sätt kan utgöra ett hot för en kvinna faktiskt eftersom denna typ av våld handlar inte om sex utan kontrollbehov, maktbegär och att dom har mängder med olösta barndomskänslor. Därav så ökar männen våld mot kvinnor varje år ju trasigare uppväxt och miljö männen får med sig. Så jag ser att problemen med männen återspeglar sig i lika stor proportion hos kvinnorna. Hade kvinnorna varit hela så hade de knappt funnits trasiga män, hade männen varit hela så hade kvinnorna inte heller varit trasiga. Detta gör att min uppfattning är att båda könen bär lika stor mängd ansvar i detta.

Så jag ser som man att jag har ansvar över mina döttrar och söner att dom får med sig rätt känslor och syn på sig själva, att dom tar ansvar för sig själva, att dom lyssnar på sina känslor, att dom kan ta plats o.s.v. Jag ser åxå att en kvinna kan ta stor plats om hon är mogen för de, tror på sig själv, litar på sig själv och är sig själv. Då kommer många män att flytta på sig eftersom dom inte är män utan trasiga vuxna.
  • uffe 2
    Anonym (Ofta) skrev 2018-05-16 23:50:55 följande:

Förstår självklart att män kan skrämma män också. :) De är dock utsatta på ett litet annat vis. Inte kul nåt av det förstås men antar att TS är intresserad av kvinnornas upplevelser.

Kvinnan ses oftast som ett redskap, något att stoppa in kuken i. Något som bara används.

Håller med dig och detta måste vi ändra. Endast en trasig man har de preferenserna och bygger ihop sina känslor på de sättet. Starka kvinnor i sin fulla utstrålning behövs verkligen i samhället för att ändra detta. Många män har inte respekt för kvinnor vilket blir riktigt fel.
  • uffe 2
    Akira Öken skrev 2018-05-18 00:39:06 följande:

Det är mycket intressant att en stor del av de svarande i tråden är män, som i inlägg efter inlägg propagerar mot, förlöjligar och förminskar de känslor och upplevelser som de tillfrågade (kvinnorna) presenterar.

Inte ens i en fråga som är ställd till kvinnor och gäller kvinnors upplevelser är de villiga att lyssna. Det sorgligaste är att de själva inte förstår att de ÄR en del av problemet.

Man ska aldrig förlöjliga vad någon annan känner. Jag förstår idag att kvinnor är rädda inför män och att många män innebär problem. Så självklart ska vi lyssna. Själv ser jag inte män utan mest vuxna sönder kränkta trasiga pojkar som tror att dom är män. En riktig man är stabil, trygg i sig själv och tar ansvar för sig själv och sina egna handlingar. Han är sig själv, tror på sig själv och är sig själv. På grund av de så här han inga hävdelsebehov, kontrollbehov eller utåtagerande som många misstolkar som starkt självförtroende men är egentligen helt tvärtom. I och med detta så har han inget problem att ge kvinnor plats och inte känna sig hotad utan sprida istället lugn.
  • Anonym (Hanna)

När du skriver att kvinnor inte har one night stands längre i så stor utsträckning som förr - vilken tidsperiod jämför du då med?

Skulle gissa att kvinnor i dag har mer tillfälligt sex än i de flesta andra tidsperioder, så jag blev nyfiken på vad du jämför med.

• Anonym (Tjej)

Jag är inte rädd för män. Däremot tycker jag inte om att gå ute ensam där det är mörkt men det kan lika gärna vara för att det kan komma en otrevlig kvinna som man. Min rädsla är aldrig för att bli våldtagen utan mer utsättas för en otrevlig situation, bli anklagad för något och misshandlas eller på annat sätt otrevligt. Värsta tycker är att gå intill skog, och jag hsr alltid hatat mörk skog och jag fantiserar alltid att det kan komma ut något farligt djur eller typ monster fast jag vet att det inte kommer göra det. Jag går hellre genom en stad en lördagkväll där det är vägbelysning än ute på landet där det är skog.

• Anonym (Tjej)

Jag är inte rädd för män. Däremot tycker jag inte om att gå ute ensam där det är mörkt men det kan lika gärna vara för att det kan komma en otrevlig kvinna som man. Min rädsla är aldrig för att bli våldtagen utan mer utsättas för en otrevlig situation, bli anklagad för något och misshandlas eller på annat sätt otrevligt. Värsta tycker är att gå intill skog, och jag hsr alltid hatat mörk skog och jag fantiserar alltid att det kan komma ut något farligt djur eller typ monster fast jag vet att det inte kommer göra det. Jag går hellre genom en stad en lördagkväll där det är vägbelysning än ute på landet där det är skog.

Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?