• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-19 18:33:12 följande:

Så med andra ord så pratar du om strukturer som du inte ens kan förklara vilka det är? Och ändå tycker du män ska ta ansvar för att förändra hittepåstrukturer som feminister tydligen inte ens kan redogöra för?

Nej. Däremot ser jag ingen poäng i att nämna EN struktur, då det skulle vara helt otillräckligt som förklaringsmodell till någon företeelse överhuvudtaget.
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-19 18:35:22 följande:

Varför skulle män (eller kvinnor) inte kunna få ifrågastätta svar som kvinnor skriver?

Om någon skriver jag är rädd för män så måste alla hålla med och ge henne medhålla annars anses det vara "förlöjligande"? 

"Rädsla" är som bekant (?) en känsla. Upplevelsen av rädsla är det som efterfrågas. Känslor är subjektiva.

Att ifrågasätta en känsla som någon uttrycker blir väldigt märkligt (som att du skulle veta bättre vad personen känner än personen själv).
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 20:53:52 följande:
    "Rädsla" är som bekant (?) en känsla. Upplevelsen av rädsla är det som efterfrågas. Känslor är subjektiva.

Att ifrågasätta en känsla som någon uttrycker blir väldigt märkligt (som att du skulle veta bättre vad personen känner än personen själv).
    Beror på vad ni menar med ifrågasätta, men att vilja debattera någons känsla för något är inte alls så märkligt. Typ "varför är du rädd för män?", eller "för mig verkar det irrationellt att känna som du gör". 
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 20:45:17 följande:
    Nej. Däremot ser jag ingen poäng i att nämna EN struktur, då det skulle vara helt otillräckligt som förklaringsmodell till någon företeelse överhuvudtaget.
    Är struktur detsamma som norm?
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 20:40:11 följande:
    Nej. Min gissning är att "män i allmänhet" inte läser den här tråden.
    Jag tror faktiskt de gör det.
  • Lolo12

Är alltid avvaktande mot män. På krogen och på promenaden på kvällskvisten. Även i mitt jobb. Kände inte så för 3 år sedan.

• Anonym (Stan Smith)
    Lolo12 skrev 2018-05-19 22:44:12 följande:

Är alltid avvaktande mot män. På krogen och på promenaden på kvällskvisten. Även i mitt jobb. Kände inte så för 3 år sedan.

Varför kände du inte så för 3 år sen?
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 20:53:52 följande:

Ja känslor är subjektiva men inte alltid rationella. Är det fel att ifrågasätta om rädslan en person känner är rationell?
  • Anonym (man)
    Ok, nämn flera då?
  • Anonym (man)
    Ok, nämn flera då?
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?