• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:46:04 följande:

Fast att påstå att himlen har en viss färg är inte detsamma som att påstå att den existerar eller inte existerar. Så nej det är INTE vad du påstått. 

jag har aaldrig sagt att påstå att himlen har en viss färg är samma sak som att påstå att den existerar eller inte.

jag kom med ett exempel på vad du kan ifrågasätta. Påstår jag att himlen är grön och du ifrågasätter det så har du rätt och jag fel.

Påstår jag att jag känner rädsla och du ifrågasätter det så har jag rätt och du fel.
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-20 19:36:31 följande:
    I min mening är det du skriver ovan inte ifrågasättande utan att söka mer information för ökad förståelse. Många av inläggen i den här tråden har uppenbart haft ett annat syfte.
    Och i min mening så ifrågasätter vissa andras ifrågasättande inte som en del av att söka information utan i ett helt annat syfte. Framför allt när man börjar prata om mystiska "strukturer" som man sen inte kan förklara.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:46:03 följande:
    Kritisera är väl en sak, ifrågasätta den har du fortfarande ingentin för.

Det sista du skrev är inget jag käner igen att jag har uttryckt så jag tar inte åt mig.
    Nej självklart kan man inte ifrågasätta att någon HAR en känsla. Det säger sig ju självt och vore lite sci-fi om man kunde det med resultat. Är det det diskussionen handlar om från din sida?

Jag kan däremot ifrågasätta om känslan är rationell eller inte, eller om det är en fördel för dig att känna så, kanske känslan inte är helt äkta utan ett resultat av samhällsnormer och sådant i din omgivning som säger åt dig vad du ska känna.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:50:34 följande:
    jag har aaldrig sagt att påstå att himlen har en viss färg är samma sak som att påstå att den existerar eller inte.

jag kom med ett exempel på vad du kan ifrågasätta. Påstår jag att himlen är grön och du ifrågasätter det så har du rätt och jag fel.

Påstår jag att jag känner rädsla och du ifrågasätter det så har jag rätt och du fel.
    Du likställer att en känsla med att påstå att himlen är grön.

Ja du kom med ett väldigt dåligt exempel eftersom känsloir och upplevelser är subjektiva och färgen på himlen inte är det. Dessutom är diskussioner kring vilken färg något har inte detsamma som en diskussion kring dess existens. Och sen har du ägnat 10 inlägg åt att försöka snacka dig runt det Flört

Japp, om du påstår att du känner något så har du all rätt att känna så, men jag kan som sagt tycka vad jag vill om din känsla och det är inte detsamma som att påstå att din känsla inte existerar som du försöker göra gällande.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-20 19:36:31 följande:
    I min mening är det du skriver ovan inte ifrågasättande utan att söka mer information för ökad förståelse. Många av inläggen i den här tråden har uppenbart haft ett annat syfte.
    Vilka inlägg då? Om det för diskussionens fortsatta överlevnad krävs insamling av evidens presenterar jag gladeligen de inlägg jag författat enkom i syftet att provocera. Jag kan redan nu säga att dessa inte någonstans är i majoritet.

Kan det vara som så att du helt enkelt har missuppfattat innebörden av ordet, många?
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:51:35 följande:

Och i min mening så ifrågasätter vissa andras ifrågasättande inte som en del av att söka information utan i ett helt annat syfte. Framför allt när man börjar prata om mystiska "strukturer" som man sen inte kan förklara.

Va?

Du efterfrågar en lektion i samhällskunskap på den nivå som man lär sig i grundskolan? Kunskap om samhällens uppbyggnad i strukturer är något jag förutsätter att en vuxen (?) människa redan har.

Mystiken får stå för dig.

Gällande det inlägg du ständigt återkommer till är du, som jag redan skrivit, välkommen med egna förklaringsmodeller till mäns behov av att ifrågasätta kvinnors rädsla för män i en tråd som riktar sig till kvinnor.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 19:55:05 följande:

Nej självklart kan man inte ifrågasätta att någon HAR en känsla. Det säger sig ju självt och vore lite sci-fi om man kunde det med resultat. Är det det diskussionen handlar om från din sida?

Jag kan däremot ifrågasätta om känslan är rationell eller inte, eller om det är en fördel för dig att känna så, kanske känslan inte är helt äkta utan ett resultat av samhällsnormer och sådant i din omgivning som säger åt dig vad du ska känna.

Jo det är det diskussuonen handlar om från min sida. Jag reagerade på inlägg som skrev om att ifrågasätta det andra skriver att dom känner. Men jag förstår nu vad du menar att du ifrågasätter, tror jag
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-20 20:22:57 följande:
    Va?

Du efterfrågar en lektion i samhällskunskap på den nivå som man lär sig i grundskolan? Kunskap om samhällens uppbyggnad i strukturer är något jag förutsätter att en vuxen (?) människa redan har.

Mystiken får stå för dig.

Gällande det inlägg du ständigt återkommer till är du, som jag redan skrivit, välkommen med egna förklaringsmodeller till mäns behov av att ifrågasätta kvinnors rädsla för män i en tråd som riktar sig till kvinnor.
    Nej, jag efterfrågar enbart exempel på vilka strukturer du syftar på och inte förklaringar över att det är så extrem komplicerat att det inte går att svara på bara sådär... även den mest komplexa problemet går att sammanfatta ner till en någorlunda korfattad exempel. Men det har ännu inte lyckats framställa.

Behövs inga förklaring modeller för varför män ska få ifrågasätta kvinnors rädsla. Det är nämligen en del av våra demokratiska principer att man får ifrågasätta vad andra människor trycker och tänker. Däremot är det högst odemokratiskt att anse att man inte får ifrågasätta kvinnor. 
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:57:05 följande:

Du likställer att en känsla med att påstå att himlen är grön.

Ja du kom med ett väldigt dåligt exempel eftersom känsloir och upplevelser är subjektiva och färgen på himlen inte är det. Dessutom är diskussioner kring vilken färg något har inte detsamma som en diskussion kring dess existens. Och sen har du ägnat 10 inlägg åt att försöka snacka dig runt det 

Japp, om du påstår att du känner något så har du all rätt att känna så, men jag kan som sagt tycka vad jag vill om din känsla och det är inte detsamma som att påstå att din känsla inte existerar som du försöker göra gällande.

Nej, jag likställer inte så. Jag skriver att man kan ifrågasätta vissa konsetateranden men inte andra oavsett vilka exempel man kan ge. Jag kan påstå att du är rädd, och du ifrågasätter det. Då har du rätt och jag fel. Men om jag påstår att jag är rädd och du ifrågasätter det, så har jag rätt och du fel. Det är bara vederbörande som sitter på facit om vad han/hon känner.

Att du tycker vad du vill om vad jag känner har du såklart rätt i, men det är inte att ifrågasätta. Ifrågasätta betyder "betvivla". Ifrågasätter du att jag är rädd så betvivlar du att jag är rädd.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 20:26:54 följande:
    Jo det är det diskussuonen handlar om från min sida. Jag reagerade på inlägg som skrev om att ifrågasätta det andra skriver att dom känner. Men jag förstår nu vad du menar att du ifrågasätter, tror jag
    Ok. Jo jag ifrågasätter t ex överdriven rädsla någon känner. Ibland kan folk vara ohälsosamt ängsliga över saker som egentligen inte är så farliga enligt statistik. Det kan ju liknas vid fobier. Jag har själv några fobier som jag ifrågasätter varför jag känner så då en del av mig vet att det är överdrivet men en annan del känner helt enkelt en rädsla som jag helst skulle vilja vara utan. Jag tycker faktiskt såna rädslor lättar när nån annan säger "asch det där är väl inget farligt heller".
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?