• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Hontmail

Ser flera i tråden är super oroliga över blödningar och mensvärk i tråden.

Lutinus och Crinone ger mensvärk som biverkning. Lutinus fräter sönder skrevet så det kan komma ljusrött blod från slemhinnorna.

Kommer det en blödning 7dagar efter äggplock kan det vara en nidationsblödning pga embryot nyper tag i livmoderns slemhinna. Har hänt mig vid samtliga 3graviditeter. Är blodet mörk rött tidigt under ruvning bör ni ringa gyn omgående och få Progynon utskrivet så inte embryot sköljs bort med blodet.

• Mjbo
    regina87 skrev 2018-09-11 13:14:49 följande:

Hej! Gör ni ivf via landsting eller privat ? Hur länge fick ni stå i kö ?

Vi gör via landstinget. Fick vänta ca 4 månader innan första mötet.
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2018-09-10 23:41:21 följande:
    Verkligen inte dumt. Det tröstade! Men nu är det mer och jag bryter ihop.
    AkiraÖken hur går det för dig...?Hjärta
  • Wonderfluff
    Hontmail skrev 2018-09-11 13:25:52 följande:

Ser flera i tråden är super oroliga över blödningar och mensvärk i tråden.

Lutinus och Crinone ger mensvärk som biverkning. Lutinus fräter sönder skrevet så det kan komma ljusrött blod från slemhinnorna.

Kommer det en blödning 7dagar efter äggplock kan det vara en nidationsblödning pga embryot nyper tag i livmoderns slemhinna. Har hänt mig vid samtliga 3graviditeter. Är blodet mörk rött tidigt under ruvning bör ni ringa gyn omgående och få Progynon utskrivet så inte embryot sköljs bort med blodet.

Fräter bort skrevet? Det lät ju inte alls bra! Bättre att strunta i Lutinus och köra progesteronkräm istället???
  • Inalina
    mammsen79 skrev 2018-09-11 11:53:45 följande:
    De satte in dem på dag 3 och chans till tvillingar är det ju, så mina tankar snurrar runt o runt i huvudet men får inte ta ut något i förskott blir super glad om det blir 1 barn, det sjuka är att läkaren som tog ut ägget var tydlig att vi sätter bara tillbaka 1 för det är risk med tvilling graviditet för kvinnan o barnen, men så var det en annan läkare som satt in embryo o sa ni får två tillbaka, jag o min sambo bara tittade på varandra, han frågade även hur spermie såg ut och rörligheten var riktigt bra. Nu är det bara vänta några veckor, har jag har ganska ont nertill till o från men tar panodil, hur mår du? När ska du ta gravtest och när får du reda på om det är två? Tar du med progestereon 3 tabletter om dagen? Hur gammal är du om man får fråga? Kul att följas åt, stort lycka till >3
    lite märkligt att läkaren bara sa att ni får två tillbaka utan att ni bett om det.. de brukar ju vara ganska restriktiva i Sverige med sånt. egentligen är min testdag inte förrän om en vecka, men har ju redan fått svagt positivt så nu ska jag väl följa upp för att se att strecket/plusset blir starkare för varje dag.. 
    jag mår bara fint annars :) jag tar progesteron 200mg 3 ggr per dag så ganska hög dos, men så har de ofta utomlands. jag är 34, har inga barn och vi har försökt 3 år själva och sedan i feb med IVF. jätteroligt att följas åt, hur gammal är du själv? Glad
  • mammsen79
    Inalina skrev 2018-09-11 14:33:18 följande:

lite märkligt att läkaren bara sa att ni får två tillbaka utan att ni bett om det.. de brukar ju vara ganska restriktiva i Sverige med sånt. egentligen är min testdag inte förrän om en vecka, men har ju redan fått svagt positivt så nu ska jag väl följa upp för att se att strecket/plusset blir starkare för varje dag.. 

jag mår bara fint annars :) jag tar progesteron 200mg 3 ggr per dag så ganska hög dos, men så har de ofta utomlands. jag är 34, har inga barn och vi har försökt 3 år själva och sedan i feb med IVF. jätteroligt att följas åt, hur gammal är du själv? 

Ok spännande, jag sa på första besöket jag önskar två barn till då jag är 38 år så skulle vara roligt få två på en gång då de kommer ha nytta av varandra. Jag har två tjejer sedan tidigare förhållande de är 16 o 12 år, den yngsta vill absolut inte ha små syskon.
  • LillaAw

Idag ringde kliniken och sa att vi fått två fina blastocyster till frysen. Är så oroligt glad. Med vår historia där alla embryon dött dag 2 så hade jag gett upp hoppet nästan på att ens lyckas med ivf. Nu tror jag igen <3 ruvardag 3 för mig idag :)

Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-09-11 17:28:57 följande:

Idag ringde kliniken och sa att vi fått två fina blastocyster till frysen. Är så oroligt glad. Med vår historia där alla embryon dött dag 2 så hade jag gett upp hoppet nästan på att ens lyckas med ivf. Nu tror jag igen <3 ruvardag 3 för mig idag :)

åh vilka härliga nyheter!!! =) det låter ju som ett superresultat!! grattis!
  • Mjbo
    LillaAw skrev 2018-09-11 17:28:57 följande:

Men gud vilket härligt samtal!! Stort grattis till ett jätte bra resultat! Förstår om du är lycklig! :)
  • Hontmail
    Wonderfluff skrev 2018-09-11 14:32:47 följande:

Fräter bort skrevet? Det lät ju inte alls bra! Bättre att strunta i Lutinus och köra progesteronkräm istället???

Läkaren bytte ut den så jag tar Crinone. Antar det var det du menade?
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018