• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Jooosen
    Ellencassandra skrev 2018-09-19 10:17:11 följande:

Jo jag förstår vad du menar. Är det befruktningen som e problemet så vill man ju inte förbruka ett försök å att det inte blir nåt. Mitt första ivf försök blev bara 1 ägg befruktat å det var en dålig befruktning sa dom.. vad som nu menas med det :P iallafall så är ofta första försöket en slags testomgång

Ja man vill ju bara göra allt som går från början. Men man får anta att dom vet vad dom gör! Ja precis. Vågar inte hoppas ett skit faktiskt!!
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Ellencassandra
    Wonderfluff skrev 2018-09-19 12:08:29 följande:

Jo det var ovanligt långt ner på detta testet, verkar kunna variera, hela vita fältet kallas för testområde.

Ja men då så! Då är det som det ska :)
  • 170909
    Inalina skrev 2018-09-19 12:05:21 följande:
    japp - har lite konstigt ont i magen och ryggen till och från men det är typ allt.. ev liiite öm i ena bröstet också haha om jag ska framtvinga lite symptom i alla fall!

om allt går vägen när ska det lilla pyret komma? enligt min app säger den 24 maj.
    kom in i tråden 'vi som är gravida efter IVF' så ses vi där =)
    Jag kommer nog till den tråden när jag sett på ultraljud att det faktist finns något och att jag kanske insett att jag är gravid. Nu känns det så overkligt som att jag inte är gravid alls.......
  • Wonderfluff
    Inalina skrev 2018-09-19 12:08:50 följande:

jag ser också strecket men väldigt vagt såklart - kanske dags att testa med ett sånt där testa-tidigt-test istället? vet inte vad de heter men är i en vit förpackningen med rosa text? =) när jag testade med dem var det ingen tvekan sen!! lycka till!

Bra idé :P, har bara inte hunnit åka till apoteket, samtidigt som jag har jättemånga från graviditetskollen hemma :).
  • Wonderfluff
    170909 skrev 2018-09-19 11:59:16 följande:

Att du ska göra allt du kan för att sluta testa och ta det lugnt ett par dagar. Man/jag blir bara knäpp av att testa så där och vinkla och inbilla sig osv. 

Det är såklart ett väldigt klokt råd. Men tyvärr är man som man är :D
  • Ontopic
    Akira Öken skrev 2018-09-18 23:28:57 följande:

Ja, det är riktigt tufft när det inte går som man vill och man får genomgå behandling efter behandling. Men jag försöker trösta mig med tanken att de flesta lyckas till slut.

Ja sån psykisk terror rent ut sagt. Hemskt! Det är jobbigt att leva veckovis.. Vänta på ÄL, gå igenom behandling, vänta och se om det gett resultat.. nä fy!
  • Ellencassandra

Fick hem brev om frysförvaring idag. 2 st 2dagars är nedfrysta så känns bra. Men så låg det ett litet kuvert i brevlådan också å då är det ifrån en kompis med inbjudan till dop. Deras andra barn som de har hunnit få medans man försökt. Då känns det bara förjävligt. Jag är så trött på å gå på dop. Har tvingat mig till det men den här gången orkar jag bara inte. Känner mig så deppig idag. Hur lätt mina vänner har blivit gravida å trots att de vet vad jag går igenom så har dom typ kläckt ur sig vad jobbigt det är å försöka bli med barn (de hade försökt i tre månader å blev gravid månaden därpå) vet att dom kanske inte tänker sig för å klart dom också kan få tycka att saker å ting är jobbiga men känns bara som de kunde låtit bli å prata med mig om det. Min allra bästa vän har precis fått tillbaka sin mens efter amning av sitt andra barn å jag är typ LIVRÄDD å stressad att hon ska komma igen å säga att hon e gravid. Vet inte hur jag reagerar då.. förlåt för rambling men behövde skriva av mig! ;P

• Percafluviatilis
    170909 skrev 2018-09-19 10:22:23 följande:

Skulle ju kunna vara en nidblödning eller liknande så det behöver inte vara kört. Man är ju aldrig garanterad något vilket är jobbigt, alla tecken kan vara bra och dåliga. 

Jag tror du har hopp fortfarande!

Tack för lugnande ord. Inte kommit något mer en denna flytning. Lutinus är vitt. Var precis som en ägglossningsflytning.
  • Percafluviatilis
    Ellencassandra skrev 2018-09-19 10:22:12 följande:

Precis. Nr 4.. man börjar bli en van ruvare vid det här laget xD oj okej.

Konstigt att det har varit sån skillnad på den privata å Sahlgrenska. Undra vad det kan bero på. Har du kört samma protokoll på båda ställena eller är det nån ändring med medicinerna? :o fast såklart att det kan variera ändå. Har du fått till frysen nån gång?

Usch, man vill ju verkligen inte vara van vid att ruva :/ Hoppas detta är sista gången för er åtminstone med första barnet (ifall ni önskar fler).

Nej, första gången på Sahlgrenska körde vi långt på menopur och lite gonal f. Denna gången korta med gonal f och lite menopur. Hos privata kliniken har vi kört något lägre dos med endast gonal f. Äggreserven kan ju ändras men jag är bara 28 och har svårt att tro att den ändrats så fort eller att kvaliteten sjunkit så mycket. Kan ju bero på mycket och tänker att sista landstingsfinansierade försöket kanske kommer visa en trend i sådana fall. Kanske skiljer sig hanteringen av ägg och spermier mellan kliniker också? Men jag tror mest det beror på medicineringen faktiskt. Nästa gång ska jag be om att få göra exakt samma protokoll som hos den privata kliniken. Hos den privata har vi fått två återföringar (ett tvådagars och ett tredagars) samt två blastocyster och en tredagars till frys. Detta på två behandlingar där de fick ut 6 mogna ägg. Alltså 5 av 6 överlevande embryon (de två återförda tog ju sig dock inte)! På Sahlgrenska har vi fått ut sju ägg men bara två av dessa befruktades och återfördes. Sorry för rörigt inlägg... :)
  • Wonderfluff
    Percafluviatilis skrev 2018-09-19 17:11:56 följande:

Tack för lugnande ord. Inte kommit något mer en denna flytning. Lutinus är vitt. Var precis som en ägglossningsflytning.

Tjocka flytningar kan va graviditetstecken!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018