• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 00:00:26 följande:

Du får tyvärr inte plugga alls med aktivitetsersättning. Det går att pausa ersättningen på halvtid om du jobbar men inte om du pluggar (det är skitregler)

Om du bara vill läsa en kurs KAN du få tillstånd för det med bibehållen aktivitetsersättning (alltså 100% aktivitetsersättning) Du får prata med din kontakt på FK.

Vad gäller CSN så kan du (som du säger) bara få det vid minst 50% studier, det spelar ingen roll om du avslutar kursen snabbare.

Men om jag studerar 50% kan man då inte få aktivitetsersättning eller sjukersättning på 50%?

Varför inte i så fall? om vi säger att jag har ett läkarintyg som styrker att jag inte klarar av att jobba/studera heltid? CSN kan man få fullt för deltidsstudier om an har vissa skäl så som sjukdom osv. är det i så fall det jag måste söka?

Anonym (Student) skrev 2018-09-05 00:06:28 följande:

Jag studerar just nu och det är också gymnasienivå. En kurs på 100 poäng blir förkortad till 8 veckor. Är det en kurs på 200 poäng så är det 12 veckor. Det står alltid 20 veckor men innan kursstart så förkortas det till 8 veckor. Heltid.

Eftersom du inte har slutbetyg så kan du ansöka om något som heter studiestartsstöd, det är pengar du får utan att behöva betala tillbacka. Har du barn får du tillägg på det.

Finns något som heter yrkesvägcentret där går man för att göra en sådan ansökan studiestartsstöd men innsn du kan göra den ansökan måste du till arbetsförmedlingen till din handläggare och be dom godkänna det .. finns ett papper där dom skriver att du fyller alla krav för studiestartsstöd. Kraven är nu finns jag inte alla men den första är att mab ej har slutbetyg från gymnasiet. Den får du veta hur mycket du kan jobba sidan om för att uppnå den godkända beloppet.

Jag hoppas jag har förklarat bra annars får du jätte gärna fråga mer ;))

Jo men problemet med studiestartsstöd är att man måste ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i idag 6 månader och efter årsskiftet med nya regler 3 mån. Om jag skulle få ett jobb, vilket jag inte har nu, kan ju arbetsförmedlingen neka mig att vara fortsatt inskriven hos dem. Då kanske jag inte hinner vara inskriven där alla de månader som krävs för att söka detta bidrag.

Dessutom får man inte ha varit/vara deltidssjukskriven när man söker studiestartsstöd.

Några barn har jag inte.

När jag söker runt lite på nätet finner jag hela aktivitetsersättningen dras in om man börjar att studera. Vidare läser jag att eftersom jag inte har jobbat tidigare med lön har jag inte rätt till SGI och sjukpenning kan jag då alltså inte få. Sjukersättning har samma regler om studier, alltså att hela dras in även om man bara studerar låt säga 1%.

Då verkar bara studiestartsstöd och studiemedel finnas kvar. Studiestartsstöd har som sagt regler om att man måste vara inskriven på AF idag 6 månader och efter årsskiftet 3 månader. Om man verkligen får vara inskriven på AF samtidigt som man har ett lönearbete vet jag inte.

När det kommer till studiemedel så kan man få 100% studiemedel för deltidsstudier om man inte klarar av att studera heltid pga nedsättning eller sjukdom.

Så det enda jag kan göra är att ta studielån verkar det som.

• Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:57:46 följande:

Det enda jag möjligen tjänar på det är väl tid över till självstudier.

Vad innebär egentligen en uppsats? och vad är det för skillnad på en vanligt prov och ett slutprov?

Olika skolor sköter distans väldigt olika så jag skulle inte lägga för stor vikt vid vad någon enstaka person på nätet upplevt på just sin skola. Jag tog bara upp det för att förklara hur just mina distanskurser varit uppdelade och tidsdelade. 

Mina uppsatser brukar vara uppdelade på ett antal delfrågor som man ska svara på och skriva uppsatser om. En av delfrågorna kan vara t.ex. : Redogör utförligt för teoretiska perspektiv på internationella relationer utifrån de tre anarkiska teorierna som tas upp i boken.Grunda ditt svar genom att ge exempel på betydande händelser och aktörer.För en utförlig diskussion med orsaker och konsekvenser. Tydlig egen analys och reflexion. Använd flera olika källor. (F-A)

Delproven är prov för delar av kursinnehållet medan slutprovet är ett prov i slutet av kursen som inkluderar hela kursinnehållet. Så du läser t.ex. kapitel 1-4 i kursboken under 1 januari till 1 februari och inom den perioden ska du göra ett delprov och skriva en uppsats gällande informationen som de kapitlen innehöll.

Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 00:51:12 följande:

Någon som känner till hur det blev med detta förslaget? Jag vet inte hur gammal artikeln är eftersom det inte står något datum när texten skrevs.

www.sfs.se/nyheter/vissa-studenter-kan-fa-ratt-till-deltidssjukskrivning

Här fanns visst något liknande som var daterat till 2016. Någon som vet om detta har blivit verklighet?

"Denna promemoria har utarbetats av en arbetsgrupp bestående av tjänstemän från Socialdepartementet. Arbetsgruppen har haft i uppgift att se över möjligheterna för långtidssjuka att prova arbete eller studera en tid med bibehållen sjukersättning och att ta fram vissa förslag som ger bättre möjligheter för unga med funktionsnedsättning eller sjukdom att komma i arbete. Promemorian innehåller förslag om ändringar i socialförsäkringsbalken."

Källa: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/departementsserien/mer-tydlighet-och-aktivitet-i-sjuk-och_H4B45/html

• Anonym (Jsbsvs)

Vet inte om någon redan svarat, men nu under sommaren när jag läste engelska på komvux så var man tvungen att studera minst 50% på distans för att få CSN om jag inte missminner mig. Så pluggar du 25% och jobbsr 25% så får du inget från CSN

• Sharper

För studier på komvux är det max 2 år man kan få csn för. Oberoende på studietakt, det är antal veckor som räknas :)

Sharper skrev 2018-09-05 07:07:26 följande:

För studier på komvux är det max 2 år man kan få csn för. Oberoende på studietakt, det är antal veckor som räknas :)

CSN för gymnasiestudier på Komvux betalas ut i max 120 veckor vilken blir 27.5 månader. Er läsår ligger på 10 mån. Då blir det alltså cirka 3 år om man inte studerar på sommaren. Skulle man läsa gymnasiet på sommare också så blir det ju samma antal veckor som man har rätt till CSN men och då blir man ju dessutom färdig med Komvux fortare än 3 år.
    Sharper skrev 2018-09-05 07:07:26 följande:

120 veckor blir förresten 2.7 år. Troligtvis är stydiemedlets längd tänkt att vara samma som en normal komvuxutbildning.
Svar på tråden Krav komvux CSN