• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Sharper
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 08:12:24 följande:

120 veckor blir förresten 2.7 år. Troligtvis är stydiemedlets längd tänkt att vara samma som en normal komvuxutbildning.

Dubellkollade (jag pluggar själv på komvux) har man en treårig gymnasieutbildning har man 80 veckor (2 år) annars är det 120 veckor (3 år) man får ju inte han under några veckor då det är juluooehåll och sommaruppehåll
  • Sharper

Man får inte några pengar* ska de vara i slutet. Och sen är antalet veckor oavsett hur mycket du studerar. Studerar du tex 50% i 3 år har du förbrukat alla dina veckor med studiemedel men har gått klart enbart halva utbildningen om man läser en 3-årsutbildbing på heltid.

• Anonym (Krav komvux CSN)
    Sharper skrev 2018-09-05 09:13:31 följande:

Man får inte några pengar* ska de vara i slutet. Och sen är antalet veckor oavsett hur mycket du studerar. Studerar du tex 50% i 3 år har du förbrukat alla dina veckor med studiemedel men har gått klart enbart halva utbildningen om man läser en 3-årsutbildbing på heltid.

För mig blir det 120 veckor eftersom jag saknar gymnasieutbildning.

Studerar man 50% i en månad räknas väl det som 2 veckor heltid? Så alltså 50% bör ju bli 240 veckor, eller har jag fel?
  • Sharper
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 10:59:58 följande:

Studerar man 50% i en månad räknas väl det som 2 veckor heltid? Så alltså 50% bör ju bli 240 veckor, eller har jag fel?

Nej en vecka är en vecka oavsett studietakt. Så du har bara 120 veckor oavsett om du pluggar 50, 75 Eller 100%
  • Anonym (VuxStockholm)
    Sharper skrev 2018-09-05 11:58:33 följande:
    Nej en vecka är en vecka oavsett studietakt. Så du har bara 120 veckor oavsett om du pluggar 50, 75 Eller 100%
    Jag har studerat hela gymnasiet på komvux, en kort period 100% och sedan 50%, i fyra år nu och alltid fått studiemedel. Har fortfarande studiemedel kvar att ta.
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 11:58:33 följande:

Man får han utifrån den studietakt man studerar. Studerar man på ex 50% så får man CSN på 50% och veckorna räcker längre.
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 07:07:26 följande:

För studier på komvux är det max 2 år man kan få csn för. Oberoende på studietakt, det är antal veckor som räknas :)

Man har 120 veckor om man studerar på 100%. Ju lägre studietakt ju längre tid räcker veckorna.
  • Tiina87
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 10:59:58 följande:

Helt rätt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 00:21:33 följande:

Men om jag studerar 50% kan man då inte få aktivitetsersättning eller sjukersättning på 50%?

Varför inte i så fall? om vi säger att jag har ett läkarintyg som styrker att jag inte klarar av att jobba/studera heltid? CSN kan man få fullt för deltidsstudier om an har vissa skäl så som sjukdom osv. är det i så fall det jag måste söka?

Nej, det kan du inte. Jag vet inte varför det är så, det är ett skitdåligt politiskt beslut. Du får JOBBA 50% men du får INTE STUDERA 50%. Det spelar ingen roll vad du gör eller vilka papper du har det är såhär det fungerar. Vill du jobba kan du göra det imorgon du behöver inget läkarintyg för det, hittar du jobbet själv behöver du bara meddela FK att du vill pausa ersättningen på 50%. Du kan få CSN men blir av med hela aktivitetsersättningen så du kommer inte klara sig ekonomiskt.

Vill du jobba 50% får du jobba 4 timmar om dagen 5 dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. (Nej, det spelar ingen roll om du har läkarintyg mm reglerna är såhär)
  • Glinda från Oz

Jag glömde svara på frågan om CSN. Om man pluggar 75% kan man få bidrag på 100% om det finns skäl för det. Du måste plugga 75% inte 50%.

Svar på tråden Krav komvux CSN