• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Anonym (anonym)
    Tiina87 skrev 2018-09-04 22:57:40 följande:

StudentConsulting kanske... de finns även i andra städer och har mer än enbart lagerjobb.

Ja! Så hette det nog! Ursäkta min okunskap... håller mest till i/runt om Gbg så jag har inte kollat upp om de finns i andra städer och är förmodligen inte rätt person att fråga angående detta heller. Du verkar veta mer än mig :)
  • Anonym (Bo)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 22:56:47 följande:
    Man blir ju så klart nyfiken på vad det är för tips du sitter inne på.
    DU kunde ju bara ha svarat på om du bodde där? Ingen mening att slösa tid på att förklara annars
  • Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 22:20:39 följande:

Men nu var min tanke att totalt jobba och studera sammanlagt 50% och i dessa 50% ska jag studera en kurs i typ ENG kanske. Resten blir jobb. Då har jag sysselsättning totalt 50%. Resterande 50% kan jag vara sjukskriven typ.

Då är det alltså en kurs på komvux jag vill ha CSN för. Kan man få CSN om man endast studerar EN kurs?

Nej du kan inte studera en enda kurs under ett halvår och få CSN. Du måste komma upp i 50% studietakt innan du kan få bidrag. Vilket betyder att om du vill plugga minsta möjliga du kan och fortfarande få bidrag är det t.ex. en engelska kurs på 100 poäng som är på 10 veckor eller två kurser på vardera 100 poäng under 20 veckor. 

Jag har studerat nästan alla kurser på komvux på 10 veckor och det funkar jättebra. Jag började studera vanliga lektioner men eftersom jag jobbar samtidigt kändes det som slösad tid att åka till skolan två-tre dagar i veckan så efter halva tiden gick jag över till distans. 

Perioderna du kan studera är 5 veckor, 10 veckor, 15 veckor och 20 veckor. 5 och 10 veckor kan du studera enbart en kurs och få bidrag medan 15 och 20 veckor gör att du måste studera två kurser. 
    Anonym (VuxStockholm) skrev 2018-09-04 23:20:35 följande:
    Nej du kan inte studera en enda kurs under ett halvår och få CSN. Du måste komma upp i 50% studietakt innan du kan få bidrag. Vilket betyder att om du vill plugga minsta möjliga du kan och fortfarande få bidrag är det t.ex. en engelska kurs på 100 poäng som är på 10 veckor eller två kurser på vardera 100 poäng under 20 veckor. 

Jag har studerat nästan alla kurser på komvux på 10 veckor och det funkar jättebra. Jag började studera vanliga lektioner men eftersom jag jobbar samtidigt kändes det som slösad tid att åka till skolan två-tre dagar i veckan så efter halva tiden gick jag över till distans. 

Perioderna du kan studera är 5 veckor, 10 veckor, 15 veckor och 20 veckor. 5 och 10 veckor kan du studera enbart en kurs och få bidrag medan 15 och 20 veckor gör att du måste studera två kurser. 
    Men 8 veckor för en 100p kurs blir ju 12,5 p vilket också är inom ramen för 50% studiestöd av CSN så det bör väl fungera också?
  • Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:26:58 följande:
    Men 8 veckor för en 100p kurs blir ju 12,5 p vilket också är inom ramen för 50% studiestöd av CSN så det bör väl fungera också?
    Jag har aldrig sett en kurs på åtta veckor så därför är det inte inkluderat men ja om en skola erbjuder den längden ger det också CSN. En kurs och fortfarande få bidrag = 10 veckor eller kortare. Allt längre än 10 veckor måste du studera två kurser för att fortfarande få poäng. 
    Anonym (VuxStockholm) skrev 2018-09-04 23:30:57 följande:
    Jag har aldrig sett en kurs på åtta veckor så därför är det inte inkluderat men ja om en skola erbjuder den längden ger det också CSN. En kurs och fortfarande få bidrag = 10 veckor eller kortare. Allt längre än 10 veckor måste du studera två kurser för att fortfarande få poäng. 
    Ok, men om vi nu tänker oss att jag studerar distans på en kurs som tänkt att avklaras på 10 veckor och jag blir färdig efter 6, hur fungerar det då? Måste jag vänta 4 veckor till innan det räknas som att jag har fullföljt kursen och är färdig, eller kan man avsluta och få sitt betyg tidigare?
  • Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:34:07 följande:
    Ok, men om vi nu tänker oss att jag studerar distans på en kurs som tänkt att avklaras på 10 veckor och jag blir färdig efter 6, hur fungerar det då? Måste jag vänta 4 veckor till innan det räknas som att jag har fullföljt kursen och är färdig, eller kan man avsluta och få sitt betyg tidigare?
    Alltså en typisk distanskurs i min skola är tre prov, tre uppsatser och ett slutprov. Det är uppdelat i tre delar med slutdatum men det är enbart rekommendationer för att hålla sig inom ramen. Slutprovet kan du göra enbart efter alla andra prov och uppsatser men ja du kan göra det "tidigare" och få ditt betyg tidigare. Dock spelar det ju ingen roll för din CSN och du kommer inte kunna börja nästa kurs tidigare då båda dessa är sökta och avklarade långt innan detta. Så du tjänar inget på det på så sätt. 
    Anonym (VuxStockholm) skrev 2018-09-04 23:52:41 följande:
    Alltså en typisk distanskurs i min skola är tre prov, tre uppsatser och ett slutprov. Det är uppdelat i tre delar med slutdatum men det är enbart rekommendationer för att hålla sig inom ramen. Slutprovet kan du göra enbart efter alla andra prov och uppsatser men ja du kan göra det "tidigare" och få ditt betyg tidigare. Dock spelar det ju ingen roll för din CSN och du kommer inte kunna börja nästa kurs tidigare då båda dessa är sökta och avklarade långt innan detta. Så du tjänar inget på det på så sätt. 

Det enda jag möjligen tjänar på det är väl tid över till självstudier.

Vad innebär egentligen en uppsats? och vad är det för skillnad på en vanligt prov och ett slutprov?

• Glinda från Oz

Du får tyvärr inte plugga alls med aktivitetsersättning. Det går att pausa ersättningen på halvtid om du jobbar men inte om du pluggar (det är skitregler)

Om du bara vill läsa en kurs KAN du få tillstånd för det med bibehållen aktivitetsersättning (alltså 100% aktivitetsersättning) Du får prata med din kontakt på FK.

Vad gäller CSN så kan du (som du säger) bara få det vid minst 50% studier, det spelar ingen roll om du avslutar kursen snabbare.

• Anonym (Student)

Jag studerar just nu och det är också gymnasienivå. En kurs på 100 poäng blir förkortad till 8 veckor. Är det en kurs på 200 poäng så är det 12 veckor. Det står alltid 20 veckor men innan kursstart så förkortas det till 8 veckor. Heltid.

Eftersom du inte har slutbetyg så kan du ansöka om något som heter studiestartsstöd, det är pengar du får utan att behöva betala tillbacka. Har du barn får du tillägg på det.

Finns något som heter yrkesvägcentret där går man för att göra en sådan ansökan studiestartsstöd men innsn du kan göra den ansökan måste du till arbetsförmedlingen till din handläggare och be dom godkänna det .. finns ett papper där dom skriver att du fyller alla krav för studiestartsstöd. Kraven är nu finns jag inte alla men den första är att mab ej har slutbetyg från gymnasiet. Den får du veta hur mycket du kan jobba sidan om för att uppnå den godkända beloppet.

Jag hoppas jag har förklarat bra annars får du jätte gärna fråga mer ;))

Svar på tråden Krav komvux CSN