• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (lea)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-10-11 18:35:26 följande:

Tack Whitehorse1979!

Lea - läs och begrunda.

Det handlar om en vuxen människa som ska föda ett bäbis och en 11 årig flicka som troligtvis skulle känna sig mindre viktig i familjen om hon blev bortvald.

Jag slår vad om att efter en vecka så kommer TS inte minnas mycket av dom första dagarna medans bonus barnet kommer minnas det resten av sitt liv...

Det är fruktansvärt osmakligt av dig som man att slå vad om vad en kvinna kommer minnas de första dagarna efter en förlossning. Lika osmakligt som att du förhäver dig själv över att du och din fru minsann orkade ta hand om era respektive första barn medan ni fick ert andra barn.

Och när din första fru födde ert första barn, hur många barn utöver det hade ni i ert hushåll?
  • EnAnonumius
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-11 20:38:39 följande:
    Han vill det ja. Men det är ts som föder, ammar och måste skapa närhet.
    Att ens jämföra att ett tidigare barn absolut MÅSTE komma när ts är nyförlöst, kontra att ts får lite lugn och ro?
    Anser DU att man skall sparkat ut ett helsyskon med??
    Skickat det till far-/morföräldrarna under tiden "mamma måste skapa närhet"? 

Eller hur mycket självupptagen anser du att kvinnor skall få lov att vara på syskonet och pappans bekostnad, bara för att de inte råkar vara ett biobarn?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (lea)
    Linux1003 skrev 2018-10-11 19:49:14 följande:

Jag läser dina övriga kommentarer och Lea, jag tror du bildar uppfattning innan du läser trådarna och ingenting i mitt svar tyder på att jag har fött barn och inte minst mitt Nicknamn. Du missar hela poängen och briljerar med ett uttryck men får jag fråga dig om du har bonusbarn själv? Tro mig, det finns lägen där du som bonusförälder kan plocka russin ur kakan men jag tänker inte kapa TS tråd då den här diskussionen är fullständigt kontraproduktivt.

Linux är reserverat för män? Jaha. Och en förstföderska kan inte ha en fru?

Hur var det nu då? Vad innebär det för dig när du plockar russinen ur kakan som bonusförälder? Uttrycket framstår som tämligen luddigt.
  • Anonym (lea)
    EnAnonumius skrev 2018-10-11 20:46:32 följande:

Eller hur mycket självupptagen anser du att kvinnor skall få lov att vara på syskonet och pappans bekostnad, bara för att de inte råkar vara ett biobarn?

Anonym (Också bonusbarn) skrev 2018-10-11 20:37:03 följande:

Har också bonusbarn, som var 7 och 14 när vår son föddes. Vi kom hem från BB efter 3 dagar, och då var bonusbarnen egentligen hos sin mamma, men kom till oss på kvällen för att träffa lillebror. Vi hade avsagt oss besök från HELA släkten på BB.

För oss var det självklart att de skulle komma och träffa sin bror. Har svårt att se vad som skulle vara så oerhört jobbigt? En 11 åring är ju intedirekt störande. Hade du TS resonerat samma om det var ditt biobarn det handlade om? Att det barnen skulle vara hos sin pappa en tid så ni fick lugn och ro?

Komma och träffa? Hur länge stannade dom?
  • Anonym (lea)
    Whitehorse1979 skrev 2018-10-11 18:24:35 följande:

Kan du inte räkna ut det själv?

Tänk om det bodde 6 stycken hos mig?

Det hör inte hit.

TS har valt en man med barn.

Och den mannen är fan en bra man som står upp för sitt barn och inte bara kastar henne åt sidan p.g.a en styvmor från Askungen

Du kan alltså inte klappa dig själv på axeln för att du hade ditt eget barn hos dig när du födde ditt andra barn och trycka ned ts med det. Kan du inte räkna ut det själv?
  • Anonym (lea)
    EnAnonumius skrev 2018-10-11 20:46:32 följande:

Hur var det nu med dig då? Du hade bonusbarn och fick ditt första barn med en man som hade ett barn sen tidigare, var det så?
  • Anonym (lea)
    Aducia skrev 2018-10-11 19:46:56 följande:

Hade det varit ett småbarn vi pratade om hade jag förstått dina tankar, men nu är barnet 11 år och dagens 11-åringar kan jag inte tänka mig är ett störmoment sålänge inte hon har någon typ av diagnos som kräver mycket uppmärksamhet och tid till.

Att hon är hemma hos er och får lära känna bebis precis lika mycket som er är en självklarhet enligt mig. Det är hennes syskon lika mycket som det är ditt barn.

Vad innebär det nu då? "Hennes syskon lika mycket som det är ditt barn"? Utveckla, är du snäll? Ska de ha delad vårdnad? Bebisen ska spendera lika mycket tid med elvaåringen som med mamman? Ännu en sånt där luddigt statement som nån bara kastar ur sig.
  • Black Mamba 666
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 20:51:13 följande:

Linux är reserverat för män? Jaha. Och en förstföderska kan inte ha en fru?

Hur var det nu då? Vad innebär det för dig när du plockar russinen ur kakan som bonusförälder? Uttrycket framstår som tämligen luddigt.

Är detta ditt sätt att tillföra ett vettigt resonemang genom att haka upp dig på bagateller och medvetet dra felaktiga slutsatser? Upplys oss lilla frökenbesserwisser med dina gedigna erfarenheter istället för att misstolka alla andra.
  • Anonym (lea)
    Black Mamba 666 skrev 2018-10-11 21:14:35 följande:

Är detta ditt sätt att tillföra ett vettigt resonemang genom att haka upp dig på bagateller och medvetet dra felaktiga slutsatser? Upplys oss lilla frökenbesserwisser med dina gedigna erfarenheter istället för att misstolka alla andra.

Men upplys du då oss om vilka felaktiga slutsatser jag medvetet har dragit. Var inte blyg. Du kan säkert sätta ihop några ord så att det bildar en mening. Kanske kan du klara av det utan att ge mig några epitet.
  • Aducia
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 21:09:35 följande:
    Vad innebär det nu då? "Hennes syskon lika mycket som det är ditt barn"? Utveckla, är du snäll? Ska de ha delad vårdnad? Bebisen ska spendera lika mycket tid med elvaåringen som med mamman? Ännu en sånt där luddigt statement som nån bara kastar ur sig.
    Jag menar förstås att syskonet måste ha rätt att träffa sitt syskon lika mycket som mamman och pappan. Nu menar jag inte att 11-åringen ska gå upp mitt i natten och ta hand om sitt syskon men rätten ska finnas där. Hon har valt en man med ett barn sedan innan. Om barnet kommer på en helg där dottern är hos dem så ska hon inte bli hemskickad bara för att möjligheten finns. Såklart under förlossningen behövs det. Men hon ska ha rätten att vara hos sin pappa som är överenskommet. 
    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?