• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Tvärtom!) skrev 2018-10-11 11:38:05 följande:

Tvärtom, tycker jag!

Nu när familjens första barn ska bli storasyster för första gången, så ska ni givetvis ta hem henne på heltid och bygga ihop den lilla familjen ordentligt.

Familjens första???
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-11 12:20:33 följande:
    Familjens första???
    Ja? Eller tänker du att mannens barn inte tillhör hans familj likaväl som bebisen som ska föds?
  • Anonym (M)

När vi fick vår gemensamma så hade jag önskat några dagar ensamma utan bonusbarn. Det var inte sambons vecka men han tog sina barn extra när vår bebis föddes så det var fullt hus. Det var inte riktigt det jag önskade men så blev det. Jag låste in mig i sovrummet med bebisen ett par dagar så inget barn kunde störa oss

Det enda jag kunde göra för att få min egentid med bebis.

• Jamesdio

Jag tycker det bästa vore om 11-åringen får komma precis enligt ordinarie schema, eventuellt med undantag om förlossningen startar precis när hon ska komma.
    Jag antar ju att hon har sitt eget rum hos er och inte kommer behöva hänga dig i kjolarna?
    Är det så att du är orolig över att behöva passa upp med matlagning och sånt för 11-åringen? Isåfall pratar du igenom det med din man och förklarar att du inte tänker göra det, utan förväntar dig istället att han ska hjälpa dig så mycket som möjligt.
    Är det mycket aktiviteter som kräver skjutsning så får ju din man förklara för henne att det kanske blir inställt just första helgen. Men därefter bör ju allt få fortsätta precis som vanligt.
    Brukar hon dra hem fullt hus med kompisar så får ni ju i förväg säga att det inte går just då.

För övrigt så kan ju hennes mamma ha annat inplanerat, som jobb, egna fritidsaktiviter, umgänge med någon ny eller så och räknar inte med att dottern ska vara hemma den helgen.

• Anonym (Seriöst?)

Ts kan inte du försvinna några dagar o låta den nyblivna pappan o storasyster få lugn o ro att få landa o lära känna den nya familjemedlemmen utan att du är i vägen o stör?  Du verkar ju tillhöra de *bonus*föräldrarna som bara vill ställa till med besvär så det vore faktiskt bäst att du försvann ett par dagar o lämnade familjen med blodband ifred.

• Anonym (lea)
    Linux1003 skrev 2018-10-11 11:21:41 följande:

Jag har ett bonusbarn. När vi fick vårt första barn så var jag och bonusbarnet själva hemma efter förlossningen och även gemensamt på sjukhus så att han fick träffa sitt syskon. Det är speciellt att träffa någon som har barn tidigare men har man väl gjort ett val så kan man inte bara plocka russin ur kakan. Jag ser hellre till att jag har tighta barn oavsett om de är hel eller halvsyskon. Gör man på det sättet som du önskar så skapar du utanförskap per automatik och inget lyckat koncept.

Vad konstigt du uttrycker dig! Man måste väl ändå anta att du har plockat russinen ur kakan i och med det val som du gjorde? Jag utgår ju ifrån att det val du gjorde var utifrån vad som kändes bra för dig. Du ville ha bonusbarnet där och du såg till att det blev så. 
  • Anonym (lea)
    Anonym (Tvärtom!) skrev 2018-10-11 11:38:05 följande:

Tvärtom, tycker jag!

Nu när familjens första barn ska bli storasyster för första gången, så ska ni givetvis ta hem henne på heltid och bygga ihop den lilla familjen ordentligt.

Ja, nu kan de förtränga att bonusbarnet har en mamma. På med heltidsboendet bara!
  • Anonym (lea)
    Anonym (M) skrev 2018-10-11 12:47:22 följande:

När vi fick vår gemensamma så hade jag önskat några dagar ensamma utan bonusbarn. Det var inte sambons vecka men han tog sina barn extra när vår bebis föddes så det var fullt hus. Det var inte riktigt det jag önskade men så blev det. Jag låste in mig i sovrummet med bebisen ett par dagar så inget barn kunde störa oss

Det enda jag kunde göra för att få min egentid med bebis.

Det där beteendet upphör aldrig att förvåna mig. Eller när bonusbarnens mammor tycker att man lika gärna kan ta bonusbarnen på heltid ett tag när man nu ändå har en liten bebis som gör att man måste vara hemma
    I vissa familjer pratar man om hur man ska lägga upp saker och ting för att få avlastning när det kommer en liten bebis till världen, de som har turen att ha en farmor eller farfar, mormor eller morfar som kan hjälpa till. I andra familjer ska strukturerna läggas om så att de nyblivna bebisföräldrarna ska ta hand om de andra barnen lite mer utöver det vanliga...
  • Linux1003
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 14:05:16 följande:

Vad konstigt du uttrycker dig! Man måste väl ändå anta att du har plockat russinen ur kakan i och med det val som du gjorde? Jag utgår ju ifrån att det val du gjorde var utifrån vad som kändes bra för dig. Du ville ha bonusbarnet där och du såg till att det blev så. 

Ok! Utveckla föralldel din teori.
  • H4llongr0ttan

Ja här hade nog min man blivit sur också om jag sagt såsom du har sagt. Min man hadd såklart velat visa upp det lilla barnet för hans dotter.

Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?