• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (Ni är ju två...)
    Anonym (snöflinga) skrev 2018-10-11 08:26:11 följande:

Respit? Från intrånget som är en 11 årig flicka?

Nej jag tycker inte alls det är ett intrång. Om du har sett mina andra inlägg så tror jag snarare att ett så stort barn kan vara till hjälp och de kan definitivt förstå att bebisar och mammor kan behöva lite lugn och avskildhet. Jag är definitivt FÖR att barnet ska få vara hemma hos pappan. Men jag tycker inte heller att det är helt sjukt att man eventuellt flyttar barnets pappadagar 1-2 dagar framåt om det behövs. Det kan ju tom bli ett måste ifall barnet föds på helgen. För i min stad får man absolut inte ha med sig barn in på förlossningen.

Sen är ju ingen förlossning dem andra lik så det går ju inte att säga något om hur snabbt de får åka hem: 6 timmar, två dagar, två veckor. Om de åker hem efter några timmar kan jag mycket väl förstå om man behöver landa (och sova), är det efter 3 dagar så har de väl troligtvis redan landat.
  • Anonym (lea)
    Gameofthrones skrev 2018-10-11 10:41:03 följande:

Håller med pappans barn skuffas undan, ta för det är och lev, du hinner med egentid varannan vecka. Det ska man tänka på litegrann när man träffas och vill ha en framtid. Om man vill ha en full egentid får man hitta en partner utan barn. 

Vadå full egentid? Hur var det nu? Handlar tråden om hur man får bonusbarnet att flytta till mamman för gott? Eller handlar det om en förstagångsmamma som vill ha några dagar att landa efter en förlossning?
    Undrar om bonusbarnets mamma någonsin vill byta några dagar med pappan? Vad tror du? Tror du dom kört strikt mån-fre och strikt alla helger, eller tror du att de byter dagar med varandra ibland? För i så fall tycker jag du ska säga till dom på skarpen att har man skaffat barn får man inte räkna med full egentid. Glöm barnvakter, avlastning hos far- och morföräldrar, eller byte av dagar med den andra föräldern, har man skaffat barn kan man inte räkna med full egentid. Basta!
  • Anonym (lea)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-11 10:18:07 följande:
    Jag tror att det ligger något i det du säger, samt att svartsjuka från kvinna gentemot bonusbarn verkar vara vanligare än svartsjuka från man gentemot bonusbarn.

Kvinnor som bildar familj med en man som har barn sen tidigare verkar påfallande ofta här på FL önska att mannens tidigare barn inte fanns och anse att de ställer till så mycket besvär att de är helt outhärdliga. Det är tragiskt rakt igenom.

Jag fick själv ett halvsyskon när jag var 10 år gammal, min mammas barn med en ny man. Och jag längtade så efter mitt syskon och älskade henne från dag ett. Och aldrig någonsin blev jag bortskuffad från familjen för att lillasyrran föddes. Tvärtom blev jag en hjälpreda för min mamma i att ta hand om lillan och än idag är jag och min lillasyster väldigt nära varandra i kontakten. 
    Jag trodde trådstartaren sa att hon ville ha några dagar att landa efter en förlossning. Jag missade helt det där stycket där hon skrev att hon önskade att bonusbarnet inte fanns. 
  • Anonym (snart)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 11:01:47 följande:
    Jag trodde trådstartaren sa att hon ville ha några dagar att landa efter en förlossning. Jag missade helt det där stycket där hon skrev att hon önskade att bonusbarnet inte fanns. 
    Det du kopierar var ett svar på ett annat inlägg, inte ett direkt svar till TS. Du kan läsa hela tråden om du vill svara relevant. 
  • Anonym (lea)
    Anonym (Ni är ju två...) skrev 2018-10-11 08:09:52 följande:
    Hon får snarare inse att de faktiskt har två barn i familjen. Hans första barn, deras blivande barns syskon, kommer ju inte försvinna bara för att de får ett barn till.

Vi pratar dessutom om en 11-åring som man kan samtala med om behov av lugn och ro kring den lilla och till och med få hjälp av.

Aha, du känner elvaåringen personligen!. Vad bra, då behöver du ju inte skriva här utan kan prata med pappan och ts direkt, irl.
  • Anonym (lea)
    Anonym (snöflinga) skrev 2018-10-11 07:28:20 följande:
    Jag undrar vem som gett dig så ömma tår. Den här tråden måste ha träffat nära något intressant.
    Mm, och du är ju bara realistisk, eller hur? 
  • Linux1003

Jag har ett bonusbarn. När vi fick vårt första barn så var jag och bonusbarnet själva hemma efter förlossningen och även gemensamt på sjukhus så att han fick träffa sitt syskon. Det är speciellt att träffa någon som har barn tidigare men har man väl gjort ett val så kan man inte bara plocka russin ur kakan. Jag ser hellre till att jag har tighta barn oavsett om de är hel eller halvsyskon. Gör man på det sättet som du önskar så skapar du utanförskap per automatik och inget lyckat koncept.

• Anonym (Tvärtom!)

Tvärtom, tycker jag!

Nu när familjens första barn ska bli storasyster för första gången, så ska ni givetvis ta hem henne på heltid och bygga ihop den lilla familjen ordentligt.

• Anonym (Ni är ju två...)
    Linux1003 skrev 2018-10-11 11:21:41 följande:

Jag har ett bonusbarn. När vi fick vårt första barn så var jag och bonusbarnet själva hemma efter förlossningen och även gemensamt på sjukhus så att han fick träffa sitt syskon. Det är speciellt att träffa någon som har barn tidigare men har man väl gjort ett val så kan man inte bara plocka russin ur kakan. Jag ser hellre till att jag har tighta barn oavsett om de är hel eller halvsyskon. Gör man på det sättet som du önskar så skapar du utanförskap per automatik och inget lyckat koncept.

Vad fint!

Jag Planerar definitivt att ha mina stora barn hemma mycket om och när jag lyckas få en liten med min nya man. :) Så viktigt att syskonen blir delaktiga.
  • Anonym (mamma 39)

Jag förstår hur du tänker, du vill dela detta ögonblick med din man och "landa". Det är pirrigt och nervöst att föda första barnet. Jag hade en bonusdotter på 4 år som var väldigt krävande, därför stannade hon några dagar extra hos sin mamma. Men nu vill ju inte din partner det, så i ditt fall skulle jag acceptera situationen. Även om det känns nervöst så tror jag att 11-åringen kommer vara ett stöd för dig (hon kan ju sitta med bebisen medans du går på toaletten etc) och jag tror att du kommer tycka det är mysigt att ha henne där! Och sedan är hon ju hos er bara två dagar så du kommer få tid med din man när hon åker till mamman. Acceptera och njut av en hjälpande hand! 11-åringar älskar ju små bebisar :) 

Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?