• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Aducia

Hade det varit ett småbarn vi pratade om hade jag förstått dina tankar, men nu är barnet 11 år och dagens 11-åringar kan jag inte tänka mig är ett störmoment sålänge inte hon har någon typ av diagnos som kräver mycket uppmärksamhet och tid till.

Att hon är hemma hos er och får lära känna bebis precis lika mycket som er är en självklarhet enligt mig. Det är hennes syskon lika mycket som det är ditt barn.

BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Linux1003
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 16:14:02 följande:

Jaha, jag uppfattade det som att det var du som hade fött barn och valde att ha ditt bonusbarn hos dig. Lite annan situation än ts. Jag tycker definitivt att det var bra gjort, kanske till och med det enda rätta, utifrån den situation du hade, kan inte ha varit lätt att avstå att vara med din fru och ditt nyfödda barn. Men som sagt, lite skillnad. Trådstartaren har fortfarande möjlighet att ordna så att bonusbarnet kan vara hos mamman enligt en förutbestämd plan. Detta beror naturligtvis på om mamman kan och vill ta barnet extra, och jag utgår naturligtvis att det sker på ett sådant sätt att barnet förstår omständigheterna. 

Ditt sätt att använda uttrycket "russinen ur kakan" är inte tillämpligt på situationen, hur du än vänder och vrider på det. Det finns familjer som låter sina biologiska barn på hos farmor och farfar en tid för att landa, hur applicerar du "russinen ur kakan" på dem? Man gör det man anser nödvändigt och om det går att tillämpa, det är knappast någon som sitter och gnider händerna och anser att de vill plocka "russinen ur kakan". 

Som någon sa, att man förklarar för barnet att "den här helgen kan jag inte köra dig till kompisar eller träningar och jag kommer inte heller ha tid att laga favoritmaten till dig, du får räkna med att underhålla dig själv". Under de omständigheterna kanske det känns roligare att vara hos mamman och nöja sig med att bara hälsa på och titta på bebisen. Om det går. Och om man vet att bebisens mamma kommer att vara trött och bebisen kommer mest att skrika och sova ändå, och vara med sin mamma, då kanske man kan tänka sig att spendera en helg med sin mamma i stället. Varför utgå ifrån att ett barn känner sig bortprioriterad under alla omständigheter? 

Jag läser dina övriga kommentarer och Lea, jag tror du bildar uppfattning innan du läser trådarna och ingenting i mitt svar tyder på att jag har fött barn och inte minst mitt Nicknamn. Du missar hela poängen och briljerar med ett uttryck men får jag fråga dig om du har bonusbarn själv? Tro mig, det finns lägen där du som bonusförälder kan plocka russin ur kakan men jag tänker inte kapa TS tråd då den här diskussionen är fullständigt kontraproduktivt.
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-11 19:01:30 följande:

Vadå på heltid förresten? Hon bor ju hos sin mamma hela veckorna!Tillhör hans familj ja. Men nu är det ts jag tänker på och hans tidigare barn är inte hennes familj. Inte om hon inte känner så själv Det går liksom inte att tvinga fram.

Så istället ska hon tvinga ut mannens tidigare barn? Både 11 åringen och den kommande bebisen är pappans barn och familj. Och han vill ha sitt äldre barn hos sig när nya barnet kommer.
  • cosinus

Jag förstår er bägge två.

Som förälder känns det helt orimligt att syskonet inte ska få vara med direkt, att inte få dela glädjen med storasyskonet. Hade heller inte varit sugen på att offra en helg om helgerna är allt jag har med barnet.

Som förstagångsföderska hade jag förmodligen känt som TS.

Föds barnet på helgen hade jag nog valt att stanna någon natt extra på BB (om det går). Där kan syskonet som regel hälsa på och det är rätt uppenbart att hon inte kan vara där non stop. Om barnet föds på veckan så kolla med mamman om inte barnet kan få komma och vara där lite kvällstid och så tar hon ena dagen på helgen. Så får syskonet vara med direkt och du får ena dagen på helgen fri sen (går ju motiverat med att ni fick tid på veckan så då får mamman mer tid på helgen)

• EnAnonumius
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-11 19:01:30 följande:
    Tillhör hans familj ja. Men nu är det ts jag tänker på och hans tidigare barn är inte hennes familj. Inte om hon inte känner så själv Det går liksom inte att tvinga fram.
    Ja och mannens familj består av "den nya kvinnan", hans biologiska dotter och nu den nya bebisen.

Jag anser att TS  saknar vetorätt över mannen, och när han skall få lov att ha sin dotter hemma bara för att hon fött deras gemensamma barn.

TS gick in med öppna ögon i förhållandet och hon visste att mannen hade en dotter sedan tidigare, TS valde ändå att skaffa barn med honom. Hon får vackert begripa och förstå att hon får ta konsekvenserna med av sitt handlande.
    11-åringen blir barnets halvsyskon också, alltså har 11-åringen BIOLOGISKA band med bebisen.

Om nu inte TS ville ha någon "bonusbarn" närvarande när hon skaffar bebis, så hade TS två val.

1 Inte skaffat barn med en man som har sitt barn aktivt stadigt hos sig, antingen varje helg eller varannan vecka eller hur nu schemat är upplagt. Och levt utan barn.

2 OM nu barn är viktigt för TS, så kunde hon välja att bli ihop med en barnlös man i stället.

• EnAnonumius

Det är smaklöst hur många (inte alla självklart, men många) kvinnor anser att mannens barn är något man kan peta bort efter sitt egna självupptagna välbehag.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Whitehorse1979 skrev 2018-10-11 18:24:35 följande:
    Och den mannen är fan en bra man som står upp för sitt barn och inte bara kastar henne åt sidan p.g.a en styvmor från Askungen
  • Anonym (Också bonusbarn)

Har också bonusbarn, som var 7 och 14 när vår son föddes. Vi kom hem från BB efter 3 dagar, och då var bonusbarnen egentligen hos sin mamma, men kom till oss på kvällen för att träffa lillebror. Vi hade avsagt oss besök från HELA släkten på BB.

För oss var det självklart att de skulle komma och träffa sin bror. Har svårt att se vad som skulle vara så oerhört jobbigt? En 11 åring är ju intedirekt störande. Hade du TS resonerat samma om det var ditt biobarn det handlade om? Att det barnen skulle vara hos sin pappa en tid så ni fick lugn och ro?

• Anonym (Bimbi)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-11 19:50:47 följande:
    Så istället ska hon tvinga ut mannens tidigare barn? Både 11 åringen och den kommande bebisen är pappans barn och familj. Och han vill ha sitt äldre barn hos sig när nya barnet kommer.
    Han vill det ja. Men det är ts som föder, ammar och måste skapa närhet.
    Att ens jämföra att ett tidigare barn absolut MÅSTE komma när ts är nyförlöst, kontra att ts får lite lugn och ro?
  • EnAnonumius
    Anonym (Också bonusbarn) skrev 2018-10-11 20:37:03 följande:
    Har också bonusbarn, som var 7 och 14 när vår son föddes. Vi kom hem från BB efter 3 dagar, och då var bonusbarnen egentligen hos sin mamma, men kom till oss på kvällen för att träffa lillebror. Vi hade avsagt oss besök från HELA släkten på BB.

För oss var det självklart att de skulle komma och träffa sin bror. Har svårt att se vad som skulle vara så oerhört jobbigt? En 11 åring är ju intedirekt störande. Hade du TS resonerat samma om det var ditt biobarn det handlade om? Att det barnen skulle vara hos sin pappa en tid så ni fick lugn och ro?
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?