• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (Skild och gift)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 16:14:02 följande:
    Jaha, jag uppfattade det som att det var du som hade fött barn och valde att ha ditt bonusbarn hos dig. Lite annan situation än ts. Jag tycker definitivt att det var bra gjort, kanske till och med det enda rätta, utifrån den situation du hade, kan inte ha varit lätt att avstå att vara med din fru och ditt nyfödda barn. Men som sagt, lite skillnad. Trådstartaren har fortfarande möjlighet att ordna så att bonusbarnet kan vara hos mamman enligt en förutbestämd plan. Detta beror naturligtvis på om mamman kan och vill ta barnet extra, och jag utgår naturligtvis att det sker på ett sådant sätt att barnet förstår omständigheterna. 

Ditt sätt att använda uttrycket "russinen ur kakan" är inte tillämpligt på situationen, hur du än vänder och vrider på det. Det finns familjer som låter sina biologiska barn på hos farmor och farfar en tid för att landa, hur applicerar du "russinen ur kakan" på dem? Man gör det man anser nödvändigt och om det går att tillämpa, det är knappast någon som sitter och gnider händerna och anser att de vill plocka "russinen ur kakan". 

Som någon sa, att man förklarar för barnet att "den här helgen kan jag inte köra dig till kompisar eller träningar och jag kommer inte heller ha tid att laga favoritmaten till dig, du får räkna med att underhålla dig själv". Under de omständigheterna kanske det känns roligare att vara hos mamman och nöja sig med att bara hälsa på och titta på bebisen. Om det går. Och om man vet att bebisens mamma kommer att vara trött och bebisen kommer mest att skrika och sova ändå, och vara med sin mamma, då kanske man kan tänka sig att spendera en helg med sin mamma i stället. Varför utgå ifrån att ett barn känner sig bortprioriterad under alla omständigheter? 
    Lea - om vi struntar i "russinen ur kakan" så kan man väl i alla fall säga att när det kommer till dig och bonus barn så är glaset alltid halvtomt. DrömmerNalle
  • Kusinen

Jag kan förstå att du som förstagångsförälder vill ha lugn och ro den första tiden tillsammans med din bebis och bebisens pappa. Samtidigt kan jag också förstå att pappan vill göra allt för att hans barn inte ska känna sig utanför utan som en lika viktig del av familjen som alla andra. Och att han anser att det kan sända fel signaler till barnet om hon inte får vara hemma när hon får syskon för att pappa ska komma nära sitt nya barn.

Eftersom barnet är så stor som 11 tycker jag också att argumentet att föräldrarna behöver avlastningen med just 11åringen inte håller riktigt. Då tänker jag att hjälp med matlagning och sånt hjälper upp mer.

Det viktigaste här är ju barnperspektivet. Vad är bäst för barnen och vad finns det för risker gällande barnen i de två scenarierna? Att den nyfödda skulle fara illa av att ha sitt storasyskon hemma känns inte så sannolikt däremot kan det vara så att inte få vara hemma för att pappa fått ett nytt barn kan upplevas uteslutande. Det är förstås ingen självklarhet att det är så, säkert är det flera i tråden (har inte läst hela) som kommit med exempel på motsatsen men en sådan risk finns. Och då kan jag tycka att det är upp till pappan att ha sin partners behov i åtanke men ta beslut utifrån barnperspektivet och utifrån just deras situationen och det specifika barnets behov.

• Whitehorse1979
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 05:31:05 följande:
    Nu är ju inte elvaåring hennes, då hade hon ju inte varit förstagångsmamma. Duh. Hur många barn tog du hand om när du fick ditt första barn?
    Är du dum eller?

Jag har 2 barn så tog hand om mitt första barn när nummer 2 kom.
    Och det var en 3åring.
  • Anonym (lea)
    Whitehorse1979 skrev 2018-10-11 17:42:22 följande:

Är du dum eller?

Och det var en 3åring.

Hur många barn bodde hos dig när du blev förälder första gången?

Är du dum eller?

Och det var en 3åring.

Och hur många barn bodde det i ditt hushåll när du blev förälder den första gången?
  • Anonym (lea)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-10-11 16:59:12 följande:

Lea - om vi struntar i "russinen ur kakan" så kan man väl i alla fall säga att när det kommer till dig och bonus barn så är glaset alltid halvtomt.

Och när det gäller dig så berättade du en solskenshistoria som på intet sätt liknade den som beskrivs i trådstarten. Kan du gissa på vilket sätt din situation skiljer sig ifrån ts situation?
  • Whitehorse1979
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 18:10:25 följande:
    Hur många barn bodde hos dig när du blev förälder första gången?

Är du dum eller?

Och det var en 3åring.

Och hur många barn bodde det i ditt hushåll när du blev förälder den första gången?

Kan du inte räkna ut det själv?

Tänk om det bodde 6 stycken hos mig?
    Det hör inte hit.

TS har valt en man med barn.

Och den mannen är fan en bra man som står upp för sitt barn och inte bara kastar henne åt sidan p.g.a en styvmor från Askungen

• Anonym (Skild och gift)
    Whitehorse1979 skrev 2018-10-11 18:24:35 följande:

TS har valt en man med barn.

Och den mannen är fan en bra man som står upp för sitt barn och inte bara kastar henne åt sidan p.g.a en styvmor från Askungen

Tack Whitehorse1979!

Lea - läs och begrunda.

Det handlar om en vuxen människa som ska föda ett bäbis och en 11 årig flicka som troligtvis skulle känna sig mindre viktig i familjen om hon blev bortvald.

Jag slår vad om att efter en vecka så kommer TS inte minnas mycket av dom första dagarna medans bonus barnet kommer minnas det resten av sitt liv...
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Tvärtom!) skrev 2018-10-11 11:38:05 följande:

Tvärtom, tycker jag!

Nu när familjens första barn ska bli storasyster för första gången, så ska ni givetvis ta hem henne på heltid och bygga ihop den lilla familjen ordentligt.

Vadå på heltid förresten? Hon bor ju hos sin mamma hela veckorna!
    Anonym (snart) skrev 2018-10-11 12:45:12 följande:
    Ja? Eller tänker du att mannens barn inte tillhör hans familj likaväl som bebisen som ska föds?

Tillhör hans familj ja. Men nu är det ts jag tänker på och hans tidigare barn är inte hennes familj. Inte om hon inte känner så själv Det går liksom inte att tvinga fram.
  • Gameofthrones
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 10:59:03 följande:
    Vadå full egentid? Hur var det nu? Handlar tråden om hur man får bonusbarnet att flytta till mamman för gott? Eller handlar det om en förstagångsmamma som vill ha några dagar att landa efter en förlossning?
    Undrar om bonusbarnets mamma någonsin vill byta några dagar med pappan? Vad tror du? Tror du dom kört strikt mån-fre och strikt alla helger, eller tror du att de byter dagar med varandra ibland? För i så fall tycker jag du ska säga till dom på skarpen att har man skaffat barn får man inte räkna med full egentid. Glöm barnvakter, avlastning hos far- och morföräldrar, eller byte av dagar med den andra föräldern, har man skaffat barn kan man inte räkna med full egentid. Basta!
    du har totalt missuppfattat.
  • Gameofthrones
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 10:59:03 följande:
    Vadå full egentid? Hur var det nu? Handlar tråden om hur man får bonusbarnet att flytta till mamman för gott? Eller handlar det om en förstagångsmamma som vill ha några dagar att landa efter en förlossning?
    Undrar om bonusbarnets mamma någonsin vill byta några dagar med pappan? Vad tror du? Tror du dom kört strikt mån-fre och strikt alla helger, eller tror du att de byter dagar med varandra ibland? För i så fall tycker jag du ska säga till dom på skarpen att har man skaffat barn får man inte räkna med full egentid. Glöm barnvakter, avlastning hos far- och morföräldrar, eller byte av dagar med den andra föräldern, har man skaffat barn kan man inte räkna med full egentid. Basta!
    du har totalt missuppfattat.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?