Anonym (lea) skrev 2018-10-11 16:14:02 följande:
Jaha, jag uppfattade det som att det var du som hade fött barn och valde att ha ditt bonusbarn hos dig. Lite annan situation än ts. Jag tycker definitivt att det var bra gjort, kanske till och med det enda rätta, utifrån den situation du hade, kan inte ha varit lätt att avstå att vara med din fru och ditt nyfödda barn. Men som sagt, lite skillnad. Trådstartaren har fortfarande möjlighet att ordna så att bonusbarnet kan vara hos mamman enligt en förutbestämd plan. Detta beror naturligtvis på om mamman kan och vill ta barnet extra, och jag utgår naturligtvis att det sker på ett sådant sätt att barnet förstår omständigheterna.
Ditt sätt att använda uttrycket "russinen ur kakan" är inte tillämpligt på situationen, hur du än vänder och vrider på det. Det finns familjer som låter sina biologiska barn på hos farmor och farfar en tid för att landa, hur applicerar du "russinen ur kakan" på dem? Man gör det man anser nödvändigt och om det går att tillämpa, det är knappast någon som sitter och gnider händerna och anser att de vill plocka "russinen ur kakan".
Som någon sa, att man förklarar för barnet att "den här helgen kan jag inte köra dig till kompisar eller träningar och jag kommer inte heller ha tid att laga favoritmaten till dig, du får räkna med att underhålla dig själv". Under de omständigheterna kanske det känns roligare att vara hos mamman och nöja sig med att bara hälsa på och titta på bebisen. Om det går. Och om man vet att bebisens mamma kommer att vara trött och bebisen kommer mest att skrika och sova ändå, och vara med sin mamma, då kanske man kan tänka sig att spendera en helg med sin mamma i stället. Varför utgå ifrån att ett barn känner sig bortprioriterad under alla omständigheter?
Lea - om vi struntar i "russinen ur kakan" så kan man väl i alla fall säga att när det kommer till dig och bonus barn så är glaset alltid halvtomt.