• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (lea)
    Linux1003 skrev 2018-10-11 14:21:12 följande:
    Ok! Utveckla föralldel din teori.
    Man kan ju anta att om du vägde fördelar mot eventuella nackdelar så kom du fram till att fördelarna övervägde i att ha ditt bonusbarn hos dig när du fick ditt första barn. Om du upplevde att det fanns eventuella nackdelar, vet jag ej. Att plocka russinen ur kakan innebär ju att man plockar ut det gottigaste ur kakan. Om jag uppfattar dig rätt så var det just det som du gjorde, du ville ha bonusbarnet ensam hos dig och du fick ha bonusbarnet ensam hos dig. Du plockade russinen ur kakan. Om du inte anser att du plockade russinen ur kakan i och med det val du gjorde så undrar jag hur du egentligen kände kring att ha henne ensam hos dig.
  • Anonym (PF)
    Jamesdio skrev 2018-10-11 12:54:07 följande:

Jag tycker det bästa vore om 11-åringen får komma precis enligt ordinarie schema, eventuellt med undantag om förlossningen startar precis när hon ska komma.

Jag antar ju att hon har sitt eget rum hos er och inte kommer behöva hänga dig i kjolarna?

Är det så att du är orolig över att behöva passa upp med matlagning och sånt för 11-åringen? Isåfall pratar du igenom det med din man och förklarar att du inte tänker göra det, utan förväntar dig istället att han ska hjälpa dig så mycket som möjligt.

Är det mycket aktiviteter som kräver skjutsning så får ju din man förklara för henne att det kanske blir inställt just första helgen. Men därefter bör ju allt få fortsätta precis som vanligt.

Brukar hon dra hem fullt hus med kompisar så får ni ju i förväg säga att det inte går just då.

Många bra råd som jag också skriver under på! Det blir såklart en lugnare helg för bonusbarnet, men jag tycker inte att man ska ställa in den.

Jag kan förstå att du vill ha egentid med bebisen. Men så länge pappan är hemma med er kan du ju få egentid utan att bonussyskonet behöver ställa in sin helg med er. På så sätt känner sig ingen åsidosatt. Hade jag varit förälder till bonusbarnet skulle jag känna mig sårad av din önskan och känna det som att du bad mig välja mellan två familjer istället för att förena familjerna genom att låta bonusyskonet får vara med från start.
  • Anonym (snart)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 14:05:16 följande:
    Vad konstigt du uttrycker dig! Man måste väl ändå anta att du har plockat russinen ur kakan i och med det val som du gjorde? Jag utgår ju ifrån att det val du gjorde var utifrån vad som kändes bra för dig. Du ville ha bonusbarnet där och du såg till att det blev så. 
    Så om man inte vill ha bonusbarnet där så är det fritt fram att se till att det blir så? Bara det känns bra för en själv? Det barn som finns i familjen redan kan man fritt utesluta ur både sitt eget och barnets pappas liv?
  • Anonym (snart)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 14:16:05 följande:
    Det där beteendet upphör aldrig att förvåna mig. Eller när bonusbarnens mammor tycker att man lika gärna kan ta bonusbarnen på heltid ett tag när man nu ändå har en liten bebis som gör att man måste vara hemma
    I vissa familjer pratar man om hur man ska lägga upp saker och ting för att få avlastning när det kommer en liten bebis till världen, de som har turen att ha en farmor eller farfar, mormor eller morfar som kan hjälpa till. I andra familjer ska strukturerna läggas om så att de nyblivna bebisföräldrarna ska ta hand om de andra barnen lite mer utöver det vanliga...
    Eller så gör man som in de flesta familjer där det finns flera barn - man tar hand om alla familjens barn och lever på som vanligt när det kommer nya små bebisar. 
  • Linux1003
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 14:38:09 följande:
    Man kan ju anta att om du vägde fördelar mot eventuella nackdelar så kom du fram till att fördelarna övervägde i att ha ditt bonusbarn hos dig när du fick ditt första barn. Om du upplevde att det fanns eventuella nackdelar, vet jag ej. Att plocka russinen ur kakan innebär ju att man plockar ut det gottigaste ur kakan. Om jag uppfattar dig rätt så var det just det som du gjorde, du ville ha bonusbarnet ensam hos dig och du fick ha bonusbarnet ensam hos dig. Du plockade russinen ur kakan. Om du inte anser att du plockade russinen ur kakan i och med det val du gjorde så undrar jag hur du egentligen kände kring att ha henne ensam hos dig.
    Man kan ju alltid fundera på vem av oss uttrycker sig oklart och tack för föreläsningen i svenska uttryck.

Bonusbarnet fick vara med mig hemma efter förlossningen pga. att jag inte ville skicka bort honom till hans pappa på vår vecka och han fick inte heller lov att vara kvar med mig på sjukhuset och dessutom så skulle han till skolan dagen därpå. Därför gjorde jag valet att stanna hemma med honom trots att min fru föreslog att hon kunde prata med hans pappa så att han kunde vara hos honom. Men jag tyckte inte att han behövde ändra på sina rutiner och behöva känna sig bortprioriterad. Så jag valde bort möjligheten att vara kvar över natten med min fru och vår förstfödda efterlängtade barn. Kan knappast känna att jag plockade russin ur kakan. 
  • Black Mamba 666
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 14:05:16 följande:
    Vad konstigt du uttrycker dig! Man måste väl ändå anta att du har plockat russinen ur kakan i och med det val som du gjorde? Jag utgår ju ifrån att det val du gjorde var utifrån vad som kändes bra för dig. Du ville ha bonusbarnet där och du såg till att det blev så. 
    Det är väl snarare du som missförstår honom och hela poängen. Han prioriterar sitt bonusbarn istället för att vara med sin respektive och biologiska barn och det kan ju knappast kallas för att han plockar russin ur kakan. 
  • Anonym (lea)
    Linux1003 skrev 2018-10-11 15:04:03 följande:
    Man kan ju alltid fundera på vem av oss uttrycker sig oklart och tack för föreläsningen i svenska uttryck.

Bonusbarnet fick vara med mig hemma efter förlossningen pga. att jag inte ville skicka bort honom till hans pappa på vår vecka och han fick inte heller lov att vara kvar med mig på sjukhuset och dessutom så skulle han till skolan dagen därpå. Därför gjorde jag valet att stanna hemma med honom trots att min fru föreslog att hon kunde prata med hans pappa så att han kunde vara hos honom. Men jag tyckte inte att han behövde ändra på sina rutiner och behöva känna sig bortprioriterad. Så jag valde bort möjligheten att vara kvar över natten med min fru och vår förstfödda efterlängtade barn. Kan knappast känna att jag plockade russin ur kakan. 
    Jaha, jag uppfattade det som att det var du som hade fött barn och valde att ha ditt bonusbarn hos dig. Lite annan situation än ts. Jag tycker definitivt att det var bra gjort, kanske till och med det enda rätta, utifrån den situation du hade, kan inte ha varit lätt att avstå att vara med din fru och ditt nyfödda barn. Men som sagt, lite skillnad. Trådstartaren har fortfarande möjlighet att ordna så att bonusbarnet kan vara hos mamman enligt en förutbestämd plan. Detta beror naturligtvis på om mamman kan och vill ta barnet extra, och jag utgår naturligtvis att det sker på ett sådant sätt att barnet förstår omständigheterna. 

Ditt sätt att använda uttrycket "russinen ur kakan" är inte tillämpligt på situationen, hur du än vänder och vrider på det. Det finns familjer som låter sina biologiska barn på hos farmor och farfar en tid för att landa, hur applicerar du "russinen ur kakan" på dem? Man gör det man anser nödvändigt och om det går att tillämpa, det är knappast någon som sitter och gnider händerna och anser att de vill plocka "russinen ur kakan". 

Som någon sa, att man förklarar för barnet att "den här helgen kan jag inte köra dig till kompisar eller träningar och jag kommer inte heller ha tid att laga favoritmaten till dig, du får räkna med att underhålla dig själv". Under de omständigheterna kanske det känns roligare att vara hos mamman och nöja sig med att bara hälsa på och titta på bebisen. Om det går. Och om man vet att bebisens mamma kommer att vara trött och bebisen kommer mest att skrika och sova ändå, och vara med sin mamma, då kanske man kan tänka sig att spendera en helg med sin mamma i stället. Varför utgå ifrån att ett barn känner sig bortprioriterad under alla omständigheter? 
  • Fritidsmamman
    Anonym (PF) skrev 2018-10-11 14:39:49 följande:

Många bra råd som jag också skriver under på! Det blir såklart en lugnare helg för bonusbarnet, men jag tycker inte att man ska ställa in den.

Jag kan förstå att du vill ha egentid med bebisen. Men så länge pappan är hemma med er kan du ju få egentid utan att bonussyskonet behöver ställa in sin helg med er. På så sätt känner sig ingen åsidosatt. Hade jag varit förälder till bonusbarnet skulle jag känna mig sårad av din önskan och känna det som att du bad mig välja mellan två familjer istället för att förena familjerna genom att låta bonusyskonet får vara med från start.

• Fritidsmamman

• Anonym (euhm)

Det låter ju bra, problemet är ju att dessa pappor sällan lever upp till det utan istället så ska allt vara som vanligt och kvinnorna förväntas ta hand om både hem, bebis och bonusbarn själva

Om bioföräldrarna hade tagit ansvar och hjälpt till lite med så hade inte detta ptroblem funnits eller varit lika stort tror jag.

Det är ts första barn och hon måste få bonda lite i lugn och ro, detta kan hon gära även om bonus är där men då måste alla visa hänsyn för varandra, men man får inte glömma att det faktiskt är ts första barn och första gången hon upplever detta så man kan visa lite förståelse, självklart ska även bonus få lära känna syskon men man kan ta det lite lugnt i början och förklara, det behöver inte bli några problem och barn brukar inte känna att det är några problem förrän deras biologiska föräldrar gör det till ett problem och talar om hur syskonet minsann mår dåligt och är sårat.

bebisar är kul men inte så kul att syskon bonus eller ej vill höra om bebis 100%  av tiden, och man får inte glömma bort bonusen rätt att vara i det hela, bonuset är mer än bara ett syskon.
    så ta det lugnt, visa förståelse för alla och en stor dos hänsyn och prata öppet och lugnt så ordnar sig allt :)

Nu finns det även en bra chans för pappan att ha extra egentid med sitt första barn(självklart utan att minska på egentid med bebisen) och på så vis ge lite lugn och ro till ts samtidigt som bonusen får känna sig speciell och inte bli bortglömd, för största ansvaret att bonusen inte ska bli bortskuffad och utanför ligger ju hos pappan
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?