Anonym (PF) skrev 2018-10-11 14:39:49 följande:
Många bra råd som jag också skriver under på! Det blir såklart en lugnare helg för bonusbarnet, men jag tycker inte att man ska ställa in den.
Jag kan förstå att du vill ha egentid med bebisen. Men så länge pappan är hemma med er kan du ju få egentid utan att bonussyskonet behöver ställa in sin helg med er. På så sätt känner sig ingen åsidosatt. Hade jag varit förälder till bonusbarnet skulle jag känna mig sårad av din önskan och känna det som att du bad mig välja mellan två familjer istället för att förena familjerna genom att låta bonusyskonet får vara med från start.
Det låter ju bra, problemet är ju att dessa pappor sällan lever upp till det utan istället så ska allt vara som vanligt och kvinnorna förväntas ta hand om både hem, bebis och bonusbarn själva
Om bioföräldrarna hade tagit ansvar och hjälpt till lite med så hade inte detta ptroblem funnits eller varit lika stort tror jag.
Det är ts första barn och hon måste få bonda lite i lugn och ro, detta kan hon gära även om bonus är där men då måste alla visa hänsyn för varandra, men man får inte glömma att det faktiskt är ts första barn och första gången hon upplever detta så man kan visa lite förståelse, självklart ska även bonus få lära känna syskon men man kan ta det lite lugnt i början och förklara, det behöver inte bli några problem och barn brukar inte känna att det är några problem förrän deras biologiska föräldrar gör det till ett problem och talar om hur syskonet minsann mår dåligt och är sårat.
bebisar är kul men inte så kul att syskon bonus eller ej vill höra om bebis 100% av tiden, och man får inte glömma bort bonusen rätt att vara i det hela, bonuset är mer än bara ett syskon.
så ta det lugnt, visa förståelse för alla och en stor dos hänsyn och prata öppet och lugnt så ordnar sig allt :)
Nu finns det även en bra chans för pappan att ha extra egentid med sitt första barn(självklart utan att minska på egentid med bebisen) och på så vis ge lite lugn och ro till ts samtidigt som bonusen får känna sig speciell och inte bli bortglömd, för största ansvaret att bonusen inte ska bli bortskuffad och utanför ligger ju hos pappan