EnAnonumius skrev 2018-10-11 10:14:08 följande:
Det jag tycker är märkligt med denna typ av trådar där "bonusfamiljer" få nytt barn så är det samma mönster, när kvinnan får barn.
Det är alltid mannens barn som skall "skuffas undan".
Man ser aldrig kvinnor som kommer in i relationen, med eget barn, att fråga om det är okey att hennes äldsta barn är hos pappan några extra dagar efter förlossning.
Är det så illa än i dag att pappan inte räknas som fullvärdig förälder och har rättigheter i ett förhållanden om han har barn sedan tidigare?
Har man som kvinna valt att bli ihop med en man som har barn sedan tidigare förhållande så anser ju jag att kvinnan få stå för konsekvenserna av sitt val och mannens barn skall komma som vanligt då barnet har aldrig bett att hennes föräldrar skall skiljas, och pappan skaffa sig en "ny kvinna" i sitt liv.
Jag tror att det ligger något i det du säger, samt att svartsjuka från kvinna gentemot bonusbarn verkar vara vanligare än svartsjuka från man gentemot bonusbarn.
Kvinnor som bildar familj med en man som har barn sen tidigare verkar påfallande ofta här på FL önska att mannens tidigare barn inte fanns och anse att de ställer till så mycket besvär att de är helt outhärdliga. Det är tragiskt rakt igenom.
Jag fick själv ett halvsyskon när jag var 10 år gammal, min mammas barn med en ny man. Och jag längtade så efter mitt syskon och älskade henne från dag ett. Och aldrig någonsin blev jag bortskuffad från familjen för att lillasyrran föddes. Tvärtom blev jag en hjälpreda för min mamma i att ta hand om lillan och än idag är jag och min lillasyster väldigt nära varandra i kontakten.