• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-09 20:12:33 följande:
    Nej. Ts kommer som nummer tre. Barnens bästa kommer först. Och då handlar det om båda barnen. Mannen och hans barn var ju en familj först. Är ts och hennes bebis inte en lika stor del av männens familj då?

Vill man vara i en bebisbubbla så skaffar man en kärnfamilj
    Vi har olika åsikter i detta.
    Jag tycker att det är helt självklart att ts, bebisen och mannen ska landa i det nya innan hans barn sedan innan kommer dit.
    Och jo, ts ska absolut prioriteras. Det handlar om en kort tid, inte för alltid.

Det äldre barnet har en mor. Det är inte så att ts man är änkling, då hade situationen varit en helt annan.
  • Anonym (V)

Blir illa berörd och nästan lite ledsen av den här tråden. Självklart ska11-åringen vara hemma. Det känns nästan som klassiska styvmorsfasoner.

• modsey

Oj. Jag kan på Ett vis förstå dig men ändå blir det valet fel. Ja så kan man göra med barn nummer ett. Med syskon sen fungerar det inte så , då har man barn hemma. Även om det är ditt första barn så är det ett syskon som föds in i familjen. Din man får ett barn till. En viss uppoffring för dig kanske, men så är det när man är förälder.

Och det är en 11 åring ändå och inget litet mer krävande barn.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-09 20:16:27 följande:

Vi har olika åsikter i detta.

Jag tycker att det är helt självklart att ts, bebisen och mannen ska landa i det nya innan hans barn sedan innan kommer dit.

Och jo, ts ska absolut prioriteras. Det handlar om en kort tid, inte för alltid.

Det äldre barnet har en mor. Det är inte så att ts man är änkling, då hade situationen varit en helt annan.

Hans barn BOR där. Han är hennes pappa! Pappan vill ha sitt barn hemma.

Visst är det mysigt att bli ompysslad och mysa i bebisbubbla. Jag njöt och hade det supermysigt! Men då skaffar man bara barn i en kärnfamilj. Nu blir det ingen bebisbubbla för detta är hans andra barn.

Och NEJ ts ska aldrig prioriteras framför barnen! Hon är en vuxen som valt sin situation själv. Barnen har inte valt att bli delar i en bonusfamilj för man tydligen kan uteslutas när det inte passar sig. Ska pappan välja bort ts barn när han ska få barn nummer tre med flickvän nummer tre om några år?
  • Anonym (Samma sits)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-09 20:00:06 följande:

Nej, det barnet är inte i närheten lika stor det av familjen som bebisen är! Inte för mamman som inte har några alls band med mannens barn sedan innan.

Det förstår du väl ändå?

Jag tycker det är självklart att dottern får vara hos sin mamma tills ts har landat i sin mammaroll.

Ts som nyförlöst måste gå först.

Väljer man en man med barn sedan tidigare så får man köpa hela paketet!

Jag älskar min bonus som min egen.
  • FruTe

Verkligen inte ok att göra så. Jag håller med din man till 100%.

• Teresia0407

Klart du kan begära det, men inte mer än någon dag. Landar i sin mammaroll gör man på heltid, inte på beställning. Det är ju faktiskt inte din 11 åring, så din man kan lätt ta ansvaret där. Låter mer som att "nu ska vår bebis få din odelade uppmärksamhet".

• Anonym (JK)
    siadia skrev 2018-10-09 19:41:50 följande:

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

Kan man inte ta att mannen har bagage (i det här fallet barn) sedan tidigare ska man inte skaffa barn med någon som redan har barn. Din man har rätt. Att dessutom vara 11 år, det är en känslig ålder och hon kommer känna sig bortvald för en lång tid framöver.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-09 20:33:54 följande:
    Hans barn BOR där. Han är hennes pappa! Pappan vill ha sitt barn hemma.

Visst är det mysigt att bli ompysslad och mysa i bebisbubbla. Jag njöt och hade det supermysigt! Men då skaffar man bara barn i en kärnfamilj. Nu blir det ingen bebisbubbla för detta är hans andra barn.

Och NEJ ts ska aldrig prioriteras framför barnen! Hon är en vuxen som valt sin situation själv. Barnen har inte valt att bli delar i en bonusfamilj för man tydligen kan uteslutas när det inte passar sig. Ska pappan välja bort ts barn när han ska få barn nummer tre med flickvän nummer tre om några år?
    Hans barn bor mer hos sin mamma, barnet är bara hos ts och hennes man på helgerna.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Samma sits) skrev 2018-10-09 20:54:25 följande:
    Väljer man en man med barn sedan tidigare så får man köpa hela paketet!

Jag älskar min bonus som min egen.
    Du ja...
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?