• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Sharper

Hade barnet varit yngre hade jag förstått om du velat att hon inte ska komma de första nätterna osv. Men nu är hon 11 år? Skulle jag och min man få barn nu har vi 4 barn att se till mellan 2 och 10 år. 2 barn var sen innan (därav att vi inte ska ha några gemensamma). Så nej det är orimligt att kräva faktiskt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-10 05:10:26 följande:

Hans barn bor mer hos sin mamma, barnet är bara hos ts och hennes man på helgerna.

Barnet BOR hos sin pappa på helgerna. Barnet fanns i pappans liv innan han träffade ts. Och återigen så vill pappan ha sitt barn hemma.
  • nernu

Dina känslor är inte ett dugg konstiga. Det är ditt första biologiska barn och du har alla känslor som kommer med det. Men du har valt en familjekonstellation där det redan finns ett barn och då får du acceptera att det för med sig vissa saker. Det stora barnet är lika stor del av er familj som det nya som kommer även om det kanske inte känns så för dig.

• Anonym (Nej)

Du bör också vara medveten om att allt kan hända. Om biomamman plötsligt dör så bor flickan hos er heltid.

Klarar du av att amma din bebis då?

• Deacon

Förstår din man här. Hade blivit otroligt besviken och ledsen om jag hade varit i hans skor och min nya hade önskat ngt liknande.. Som många har sagt... en 11-åring märks ju knappt. Hur tror du att en bonusbarnet reagerar på att bli portad från pappans hem för att hans sambo begär det? Snacka om att känna sig utstött till förmån för lillasyskonet.

• Anonym (Nej)

Nu är jag gift men tänker mig in i pappans situation. Om min nya partner ville slippa mitt barn när det genensamma barnet kom så skulle jag starkt omvärdera hela vår relation. Mina barn är vikitigast för mig. Och den person som så tydligt vill utesluta mina barn från min familj hade inte tillhört min familj längre.

• Anonym (Bimbi)
    nernu skrev 2018-10-10 07:04:04 följande:

Dina känslor är inte ett dugg konstiga. Det är ditt första biologiska barn och du har alla känslor som kommer med det. Men du har valt en familjekonstellation där det redan finns ett barn och då får du acceptera att det för med sig vissa saker. Det stora barnet är lika stor del av er familj som det nya som kommer även om det kanske inte känns så för dig.

Så känner man ofta inte inför partners barn.

Jag har aldrig mer ens pratat med mina fd styvbarn efter separationen.
    Bara skönt att slippa dem.
    Och utöver det, de fick stanna hemma hos sin mamma den helgen jag födde vår gemensamma son.
    Mitt äldre barn som bara har mig kvar i livet var naturligtvis kvar hemma. 
  • Anonym (Samma sits)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-10 11:09:08 följande:

Och utöver det, de fick stanna hemma hos sin mamma den helgen jag födde vår gemensamma son.

Vilken hemsk inställning du har till barnen, usch! Glöm inte bort att ditt "nya" barn faktiskt är syskon till dina "fd styvbarn"
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-10 11:09:08 följande:

Din inställningen är nog också förklaringen till varför du sitter där du sitter idag....
  • Anonym (***)

Jag tycker absolut att det är rimligt att du ska få möjlighet att komma hem i lugn och ro och skapa anknytning till ditt barn. Det handlar inte om att 11-åringen skulle vara jobbig på nåt sätt, men ni vet inte alls nu hur förlossningen blir och hur du kommer uppleva allt i början. Varför utsätta dig för den oron och stressen i onödan. Bonusbarnet kommer ha all tid i världen att lära känna sitt syskon, kan inte se varför hon promt måste vara där när du är nyförlöst med första barnet. Hon kan ju hälsa på och få se den lille men hon drabbas inte på nåt sätt av att inte vara där de första dagarna. Där är dina behov större, det är en sårbar situation som du aldrig varit i innan. Tycker det är beklagligt att din man inte kan förstå dig i det.

Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?