• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Tomelilla15

Man mår ju inte alltid toppen efter en förlossning och allt kan kännas jobbigt, man kanske har haft en jobbig förlossning, är sydd i underlivet, ont att sitta och helt enkelt inte mår bra. Oavsett så blöder man ju myxket, går runt med monsterbinda, är vaken på nätterna med skrikande barn och brösten spänner och ömmar. Man är ju långt ifrån sitt bästa. Allt möjligt kan ju hända och vissa mår rätt dåligt, i alla fall en kortare tid. Man kanske kan behandla situationen precis som om ts vore sjuk. Det är väl ok att det större barnet kan vara lite längre hos sin mamma de första dagarna när man kan anta att ts inte mår bra. Måste ju gå att förklara att det är påfrestande och att nyblivna mammor behöver lugn och ro. Lika bra att planera för det. Men jag tycker absolut 11-åringen ska få träffa sitt syskon snabbt.

• Anonym (Ni är ju två...)
    siadia skrev 2018-10-09 19:41:50 följande:

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

Jag tycker absolut att det äldre syskonet ska få träffa sitt syskon och få vara i sitt eget hem. Men förstår jag dig rätt så är der bara ett problem om ni kommer hem till helgen. Handlar det bara om 1-2 dagar kan ni ju skjuta det framåt bara så det blir måndag-tisdag hn år hos er istället för lördag-söndag. Men det är att stänga ute syskonet om ni bara hoppar över hennes helg hos er helt och hållet. Det är inte okej.

Men ni är ju två. Om du behöver vara ifred så får ju helt enkelt pappan vara mer med det stora barnet i början så du kan få tid själv till amning osv. Så gör nog de allra flesta som har mer än ett barn- att pappan fokusera på de större i början.
  • Anonym (Bimbi)
    Jemp skrev 2018-10-11 00:10:29 följande:
    Fick din stora dotter inte heller vara hemma när hennes syskon var nyfödd?
    Min tonårsson menar du?
    Ja, det fick han.

För det första var det hans enda hem, hans pappa levde inte längre. Missade du det?
    Och för det andra, han var femton!

Exets barn som var yngre kom inte förrän efter ca två veckor.
  • Whitehorse1979

Om 11åringen varit din då?

Hade du lagt henne i förrådet?

Jag fattar att det är en omställning att få barn, jag har 2 själv men det är med att din mans barn inte ska få komma för att du fått barn, hennes syskon.

Alltså bara sluta, det är inte alls ok faktiskt.

• Anonym (lea)
    Whitehorse1979 skrev 2018-10-11 05:16:41 följande:

Om 11åringen varit din då?

Hade du lagt henne i förrådet?

Jag fattar att det är en omställning att få barn, jag har 2 själv men det är med att din mans barn inte ska få komma för att du fått barn, hennes syskon.

Alltså bara sluta, det är inte alls ok faktiskt.

Nu är ju inte elvaåring hennes, då hade hon ju inte varit förstagångsmamma. Duh. Hur många barn tog du hand om när du fick ditt första barn?
  • Anonym (lea)
    Anonym (Ni är ju två...) skrev 2018-10-11 04:11:45 följande:

Jag tycker absolut att det äldre syskonet ska få träffa sitt syskon och få vara i sitt eget hem. Men förstår jag dig rätt så är der bara ett problem om ni kommer hem till helgen. Handlar det bara om 1-2 dagar kan ni ju skjuta det framåt bara så det blir måndag-tisdag hn år hos er istället för lördag-söndag. Men det är att stänga ute syskonet om ni bara hoppar över hennes helg hos er helt och hållet. Det är inte okej.

Men ni är ju två. Om du behöver vara ifred så får ju helt enkelt pappan vara mer med det stora barnet i början så du kan få tid själv till amning osv. Så gör nog de allra flesta som har mer än ett barn- att pappan fokusera på de större i början.

Hon får helt enkelt känna på hur det är att vara ensamstående mamma, hon tar hand om deras gemensamma medan pappan tar hand om sitt. En bra erfarenhet för en förstagångförälder att bära med sig, livet som ensamstående.
  • Anonym (lea)
    Anonym (snöflinga) skrev 2018-10-10 19:21:08 följande:

Om du är så obekväm med din mans dotter begriper jag inte varför du valde att flytta in i hennes hem. Än mindre skaffa ett barn med hennes pappa. Din man verkar vettig i alla fall. Hoppas han står på sig och för din skull inte blir alltför besviken på dig för att du vill stänga ute hans dotter från en av de största händelsen i hennes liv.

Väx upp och sluta vara så skör. Du ska bli förälder, då får man skaffa lite skinn på de där mest ömtåliga egocentriska känslorna.

Ja, hon måste växa upp, hon har skaffat barn med en man som har barn sen tidigare, hon måste lära sig att äta upp såna som dig till frukost. (Och kräkas ut dom lagom till lunch).
  • Anonym (lea)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-10-11 00:24:40 följande:

Min nya fru och jag fick en liten bäbis för två år sen. Dagen efter hon var född så  hämtade jag först min bonus hos hennes papa och sen mitt biologiska barn från mamman innan vi for in till BB.

Båda half-syskonen på ca 6 år var alltså med. Jag rinde även deras skolor och sa att dom fick ta ledigt idag för att kunna träffa sitt nya syskon.

Skulle aldrig falla mig in att inte ha med dom. Jag trivs bäst när ALLA i min familj är med.

Klarade du det efter din förlossning? Stort! Din fru var alltså ingen förstföderska? Hon hade typ vanan inne? Typ tredje barnet?
  • Anonym (lea)
    Mimosa86 skrev 2018-10-11 00:19:44 följande:

Inte lämnade vi bort vårt äldsta när lillasyster kom. Då hade vi en väldigt sprallig 2 åring hängande i kjolen konstant.

Så kan jag tänka att din man resonerar ioch med att det är barn nr 2. Och syster är väl jättesköns på att få ett syskon? Blir ju märkligt att exkludera henne.

Hon är ju del av familjen.

Din äldsta? När du födde ditt andra barn? Du tänker dig in i hur hennes man tänker? Hur många barn bodde hemma hos er när du fick ditt första barn då? Har du tänkt på det?
  • Anonym (Ni är ju två...)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 05:36:06 följande:

Hon får helt enkelt känna på hur det är att vara ensamstående mamma, hon tar hand om deras gemensamma medan pappan tar hand om sitt. En bra erfarenhet för en förstagångförälder att bära med sig, livet som ensamstående.

Hon får snarare inse att de faktiskt har två barn i familjen. Hans första barn, deras blivande barns syskon, kommer ju inte försvinna bara för att de får ett barn till.

Vi pratar dessutom om en 11-åring som man kan samtala med om behov av lugn och ro kring den lilla och till och med få hjälp av.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?