• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (Linda)

Oj! Jag hade två barn från innan. Jag hade blivit riktigt ledsen om de inte fått komma som vanligt för att vi fått baby. Nästan skiljsmässo- ledsen måste jag säga. Där jag bor är mina barn alltid välkomna.

• Anonym (Familjen)

Inte läst andra svar men låt flickan dela er tid pch känna sig som en full medlem av familjen. Det gör så ont att inte få vara med.

• Anonym (Bimbi)
    Anonym (Samma sits) skrev 2018-10-10 11:28:48 följande:
    Vilken hemsk inställning du har till barnen, usch! Glöm inte bort att ditt "nya" barn faktiskt är syskon till dina "fd styvbarn"
    Det märks då inte, de bryr sig inte ett dugg om sitt syskon och har aldrig gjort.
    Den inställningen skapade de själv, egoister som de är och alltid varit.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-10 11:49:36 följande:
    Din inställningen är nog också förklaringen till varför du sitter där du sitter idag....
    Vad menar du med det?
    Jag har det toppenbra, varför tror du att jag skulle ha det dåligt?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-10 16:13:20 följande:

Vad menar du med det?

Jag har det toppenbra, varför tror du att jag skulle ha det dåligt?

Du sitter ju i typ, 4 barn med 5 olika pappor, sitsen och verkar inte speciellt duktig på det där med att leva i familj. Du är inte direkt den man bör lyssna på när det handlar om att ge sina barn en trygg familj.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-10 16:54:42 följande:

Du sitter ju i typ, 4 barn med 5 olika pappor, sitsen och verkar inte speciellt duktig på det där med att leva i familj. Du är inte direkt den man bör lyssna på när det handlar om att ge sina barn en trygg familj.

Fel gissat.

Jag har två barn, blev änka tidigt och började om med en man med barn sedan innan. Fick ett barn honom också. Så två barn med två män. Skild sedan snart 15 år.

Idag lycklig sambo med en man utan egna barn. Mina två är vuxna och jag har också ett barnbarn.
  • Arlene

TS, För din man betyder bägge barnen lika mycket.
    Han blir tvåbarnsfar och vill förstås dela det med sitt första barn som blivit
    storasyskon.
    Tänk dig själv om du får ett till barn, vill du inte att ditt första barn då får vara tillsammans med sitt lilla syskon?

Nej jag tycker inte att mamman alltid kommer först, pappan betyder väl lika mycket. För pappan är bägge hans barn lika mycket hans familj även om inte TS tycker det. TS säger att hon behöver ta det lugnt men en 11-åring stör ju inte.

Låt åtminstone 11-åringen komma och besöka sitt syskon, det kanske är en stor sak även för 11-åringen att bli storasyskon.

Det är inte bara TS, hennes man och bebisen som är en familj.
    För TS man är det han, TS, 11-åringen och bebisen.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-10 17:06:51 följande:

Fel gissat.

Jag har två barn, blev änka tidigt och började om med en man med barn sedan innan. Fick ett barn honom också. Så två barn med två män. Skild sedan snart 15 år.

Idag lycklig sambo med en man utan egna barn. Mina två är vuxna och jag har också ett barnbarn.

Precis. Det har inte gått så bra för dig familjemässigt. Barnen har ju inte ens kontakt med sina egna syskon och har tvingats igenom flera separationer under sitt liv.

Du tror inte att din själviska inställning till familjelivet har påverkat deras liv?
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-10 17:28:33 följande:
    Precis. Det har inte gått så bra för dig familjemässigt. Barnen har ju inte ens kontakt med sina egna syskon och har tvingats igenom flera separationer under sitt liv.

Du tror inte att din själviska inställning till familjelivet har påverkat deras liv?
    Förutom att jag blev änka så har det faktiskt gått bra. 

Jag fick barn och gifte mig när jag var 20, min man avled tragiskt bara ett par år senare. Sen levde jag själv med mitt barn i över tio år.
    Då träffade jag man nummer två.
    Efter ytterligare ett par år, då mitt stora barn var runt 15 föddes tvåan. 

Mannen och jag skilde oss när vårt barn var i mellanstadieåldern, för mer än tio år sedan.

Min äldsta hade redan flyttat hemifrån när jag skilde mig. Mina barn, idag vuxna, har alltid haft en bra och nära relation. 
    Min äldsta har bara upplevt en separation, när hans pappa dog.

Min yngsta har själv valt bort halvsyskonen på pappans sida. Och helt ärligt förstår jag det. De hade kontakt några år efter skilsmässan, enbart genom pappans försorg.

Du vill så gärna få mig till misslyckad. Men det är du som misslyckas när du idogt försöker svartmåla mig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-10 18:29:12 följande:

Förutom att jag blev änka så har det faktiskt gått bra. 

Jag fick barn och gifte mig när jag var 20, min man avled tragiskt bara ett par år senare. Sen levde jag själv med mitt barn i över tio år.

Då träffade jag man nummer två.

Efter ytterligare ett par år, då mitt stora barn var runt 15 föddes tvåan. 

Mannen och jag skilde oss när vårt barn var i mellanstadieåldern, för mer än tio år sedan.

Min äldsta hade redan flyttat hemifrån när jag skilde mig. Mina barn, idag vuxna, har alltid haft en bra och nära relation. 

Min äldsta har bara upplevt en separation, när hans pappa dog.

Min yngsta har själv valt bort halvsyskonen på pappans sida. Och helt ärligt förstår jag det. De hade kontakt några år efter skilsmässan, enbart genom pappans försorg.

Du vill så gärna få mig till misslyckad. Men det är du som misslyckas när du idogt försöker svartmåla mig.

Jag försöker inte svartmåla dig. Vi har bara uppenbarligen helt olika syn på ett lyckat familjeliv. Skilsmässa, dåliga syskonrelationen osv är för mig misslyckanden. För dig så är det bara bra.

Men min poäng är fortfarande att du inte bör ge råd i denna situationen. Om ts vill skiljas från sin sambo och vill att syskonen inte ska ha någon kontakt, då är du rätt person att lyssna på. Om hon vill ha ett stabilt och långvarigt förhållande och goda syskonrelationen så lyssnar hon på någon annan.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?