siadia skrev 2018-10-09 19:41:50 följande:
Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.
Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.
Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.
För det första: lyssna inte på någon här som försöker förlöjliga dig genom att jämföra med när de själva fick andra eller tredje barnet.
För det andra: det är fullt rimligt att du som förstagångsmamma får en i förväg avgränsad tid där du kan få landa i din nya roll och smälta omställningen. Om det finns möjlighet kan bonusen komma och hälsa på men om det är logistiska skäl som gör att hon bor hos pappan varje helg så finns ju faktisk till exempel skype.
Låt ingen annan göra det här svårare än det är: du ska gå igenom en förlossning, du kommer att vara trött och omtumlad. Din man som inte har burit barnet, inte kommer att föda ut ett barn, inte kommer att ha en bebis som sitter fast i tutten i några månader framöver, han behöver faktiskt inte sätta sig emot de behov som du redan så klokt har räknat ut att du har. Du behöver lugn och ro efter din förlossning och du behöver känna dig trygg i att du kommer att få göra ditt bästa för att komma igång med din amning.
Jag vet inte hur din bonus är till sättet men min bonus var också elva när jag fick mitt första barn och jag kan berätta att de saker som jag kände mig stressad över hade jag inte kunnat räkna ut i förväg att jag skulle komma att känna mig så stressad av. Att som nån sa att pappa och bonus skulle göra lite extra hushållssysslor låter inte som något som hade hjälpt oss i alla fall. Bonusen skulle vara med där bebisen var, skulle vara med och hjälpa till med bebisen, bära bebisen, trösta bebisen när den skrek för att den hade ont i magen, och jag och pappan turades ju om att bära bebisen men till slut kunde jag inte låta pappan ta bebisen eftersom bonusen då direkt skulle vara där och "trösta" tillsammans med pappan, vilket bara gjorde allt värre.
Att som nybliven omtumlad mamma behöva ta tag i någon annans barn och försöka vägleda den när man själv knappt har landat i vad det är man behöver göra själv, det är inte detsamma som att få sitt andra eller tredje barn och ta hand om sitt första barn samtidigt. Låt aldrig någon göra sig löjlig över dig för att du inte har erfarenhet av att ha barn när du får ditt första barn. De personer som har mage att göra sig löjlig över dig hade själva inga andra barn att ta hand om när de fick sitt första barn, de vet inte vad de talar om.