• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Jooosen
    Kallamakka skrev 2019-12-07 09:54:47 följande:

Toppen att det inte var mens, det är ju bra. När väntas mensen komma? :)

Hoppas du får en trevlig fest och kan slappna av och ta lite paus! :)

Hmm den borde kommit igår eller idag... förra fet kom den som idag... men man vet ju inte hur kroppen är efter massa hormonsprutor. Magkänslan säger ändå att det inte blivit nåt. Om den inte kommit i helgen så testar ja kanske på måndag. Tack!! Hoppas oxå det :D
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Kallamakka
    Jooosen skrev 2019-12-07 11:19:42 följande:

Hmm den borde kommit igår eller idag... förra fet kom den som idag... men man vet ju inte hur kroppen är efter massa hormonsprutor. Magkänslan säger ändå att det inte blivit nåt. Om den inte kommit i helgen så testar ja kanske på måndag. Tack!! Hoppas oxå det :D

Det låter ju lovande, jag håller tummar å tår!
  • LLW
    Jooosen skrev 2019-12-07 11:19:42 följande:

HOPPAS!! Haha du måste testa, jag är så nyfiken!! Men förstår om du inte vill göra det än, fan vad trött man är på negativa test. Ha en riktigt rolig kväll nu!! :)
  • njetnjet

Nervös helg nu! Hoppas så himla himla mycket på att många ägg ska befruktas OCH klara sig till på måndag. Eller jag vill så klart helst att flera ska klara sig ända till på onsdag, men så höga förhoppningar vågar jag inte ha med tanke på att bara 1 av 11 hade klarat sig och såg bra ut dag 3 förra gången.

• Suckxxx

Är det någon som använd sig av tekniken assisted hatched? Man gör skalet på embryon tunnare så att embryon fäster lättare. Mycket effektivt man har fyllt 35.

Jag har starkt funderat på denna teknik, jag ska ta upp det med med läkaren till nästa ivf

• Najo
    Suckxxx skrev 2019-12-08 10:43:36 följande:

Är det någon som använd sig av tekniken assisted hatched? Man gör skalet på embryon tunnare så att embryon fäster lättare. Mycket effektivt man har fyllt 35.

Jag har starkt funderat på denna teknik, jag ska ta upp det med med läkaren till nästa ivf

Menar du att blastos lättare hatchar dvs kläcks ur sitt skal då? Det är först efter detta som embryot fäster.
  • Najo

Så här skriver min klinik och jag tycker (amatörmässigt) det låter logiskt. Spontant borde andelen missfall kunna vara högre om man "manupulerar processen" för ett redan icke-genetiskt intakt embryo.

Korrekt genomförda vetenskapliga studier visar ingen positiv effekt alls av s k assisted hatching, dvs de metoder där man antingen med kemiska ämnen eller laser medvetet skadar äggskalet i förhoppning att embryot ska fästa bättre. Man ska nog vara tacksam för att det inte klart försämrar chanserna. Det mesta talar ju för att antingen är embryot helt perfekt - då utvecklas det vidare och fäster utan problem, eller så har det fel i sin genetiska programmering, och då hjälper inga manipulationer.

• Kallamakka
    Najo skrev 2019-12-08 11:20:22 följande:

Så här skriver min klinik och jag tycker (amatörmässigt) det låter logiskt. Spontant borde andelen missfall kunna vara högre om man "manupulerar processen" för ett redan icke-genetiskt intakt embryo.

Korrekt genomförda vetenskapliga studier visar ingen positiv effekt alls av s k assisted hatching, dvs de metoder där man antingen med kemiska ämnen eller laser medvetet skadar äggskalet i förhoppning att embryot ska fästa bättre. Man ska nog vara tacksam för att det inte klart försämrar chanserna. Det mesta talar ju för att antingen är embryot helt perfekt - då utvecklas det vidare och fäster utan problem, eller så har det fel i sin genetiska programmering, och då hjälper inga manipulationer.

Tror som din klinik, att man inte kan påverka det speciellt mycket, sen vill man ju också ha ett perfekt klimat där inne, med slemm och allt vad det innebär. Utan det så fäster inget. :)
  • Suckxxx
    Najo skrev 2019-12-08 11:08:27 följande:

Menar du att blastos lättare hatchar dvs kläcks ur sitt skal då? Det är först efter detta som embryot fäster.

Ja, precis. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min embryo fäste aldrig första ivf försöket, jag vet ju att sannolikheten är inte så stor första gången även om man har guldägg. Men blev orolig att min fina embryo inte överlevde/fäste där inne.
  • Najo
    Suckxxx skrev 2019-12-08 17:34:42 följande:

Min embryo fäste aldrig första ivf försöket, jag vet ju att sannolikheten är inte så stor första gången även om man har guldägg. Men blev orolig att min fina embryo inte överlevde/fäste där inne.

Är det ett guldägg (det vet man inte innan då man bara ser hur det ser ut ytligt) fäster det. Annars är det inget guldägg
    Suckxxx skrev 2019-12-08 17:34:42 följande:

Är det ett guldägg (det vet man inte innan då man bara ser hur det ser ut ytligt) fäster det. Annars är det inget guldägg
Svar på tråden IVF hösten 2019