• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 12:04:02 följande:
    Värnskatten är körd. Sambeskattning har jag aldrig tyckt vara bra. Varför tror du att höga skatter på just arbete är så himla bra jmf med att ta in de skatterna på annat?
    Jag frågade dig om vad ty tycker om att  konservativa svenska partier numera strider för att behålla värnskatten. Svara gärna på frågan.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 12:06:47 följande:

Jag frågade dig om vad ty tycker om att  konservativa svenska partier numera strider för att behålla värnskatten. Svara gärna på frågan.

De får väl tycka vad de vill? Jag tycker ingenting om det. Och vem är du som tror du kan domdera debattörer i det här forumet? Dina sakkunskaper om skattesystemen är dessutom väldigt klena. Det är vad den här tråden handlar om. Ditt politiska drev får du ta i t ex Allmänna rummet om moderaternas moraliska haveri.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-30 11:57:52 följande:

Man kan vara kär utan att bo ihop. Men håller med om att det var ett onödigt tillägg från mig. Det har inget med mitt argumebnt att göra egentligen.

Min poäng är ju att man ska beskattas efter egen jnkomst och att vad ens partner eller granne tjänar ska vara irrelevant för vad man själv skattar på sin inkomst. Jag ser inget skevt i det.

Men ser du inte inkonsekvensen i att pengarna man får in för att försörja sin familj bedöms olika beroende på var de kommer ifrån samtidigt som staten i andra hänseenden inte alls tar hänsyn till det? Dagistaxan tex ska ju betalas med de pengar familjen får in, oavsett hur inkomstfördelningen i familjen ser ut.

Ett hushåll med bara en förälder i livet tex har ju bara en inkomst att försörja sina barn med, varför ska denne då få betala MER i skatt än par som tillsammans tjänar MER? Singelföräldern kommer ju få allt ansvar själv ekonomiskt vilket är väldigt betungande och får som tack för hjälpen betala mer i skatt än paret som tjänar mer pengar. Det är ju dessutom SVÅRARE för singelföräldern att ha ett krävande jobb pga allt ansvar.

Ska du då säga till singelföräldern att hen kunde valt att bli tillsammans med någon som inte dör?
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 12:13:18 följande:
    De får väl tycka vad de vill? Jag tycker ingenting om det. Och vem är du som tror du kan domdera debattörer i det här forumet? Dina sakkunskaper om skattesystemen är dessutom väldigt klena. Det är vad den här tråden handlar om. Ditt politiska drev får du ta i t ex Allmänna rummet om moderaternas moraliska haveri.

Ok, du har alltså inga synpunkter på att konservativa partier som SD och KD har bytt fot och numera förespråkar att folk med högre inkomster ska betala en extra skatt på 5%

• KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 12:04:02 följande:
    Värnskatten är körd. Sambeskattning har jag aldrig tyckt vara bra. Varför tror du att höga skatter på just arbete är så himla bra jmf med att ta in de skatterna på annat?

Jag är absolut öppen för att andra skatter, tex fastighetsskatt och förmögenhetsskatt  helt eller delvis kan ersätta statliga skatten. Jag tycker också att skattesystemet bör reformeras så att skattesatsen blir mer lika mellan landets kommuner. Det är inte rimligt att det kan skilja flera procent i skatt beroende på vilken kommun man bor i.

• Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 12:19:02 följande:

Ok, du har alltså inga synpunkter på att konservativa partier som SD och KD har bytt fot och numera förespråkar att folk med högre inkomster ska betala en extra skatt på 5%

Nej. Faktiskt inte. Det är en liten del av mycket. Ett parti är mycket mer än en enskild sakfråga.

Du sitter dessutom och tar för givet min partitillhörighet :D
  • Anonym (X)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-30 11:22:18 följande:
    Om man väljer en Tesla eller en Toyota kan man däremot i högsta grad prata om att man väljer själv.
    Precis som du väljer att sikta på (rad)hus istället för lägenhet.
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-30 12:23:46 följande:

Jag är absolut öppen för att andra skatter, tex fastighetsskatt och förmögenhetsskatt  helt eller delvis kan ersätta statliga skatten. Jag tycker också att skattesystemet bör reformeras så att skattesatsen blir mer lika mellan landets kommuner. Det är inte rimligt att det kan skilja flera procent i skatt beroende på vilken kommun man bor i.

Idag skiljer det 6 procentenheter mellan den kommun med lägst kommunalskatt jmf med den som har högst, vilket är för mycket sett ur den enskilde medborgarens ögon. Helt förståeligt.

Frågan är dock betydligt mer komplicerad än att peka på rättvisa beroende på vilken kommun man bor i. Det handlar om kommunernas rätt till självstyre och maktkoncentration utöver riksdag och regering. En politisk diskussion som inte hör till tråden.
  • Anonym (förstår)

Jag tycker att platt skatt vore bäst. Sedan tycker jag att det ska finnas skatteavdrag istället för bidrag. Skatteavdrag för låginkomsttagare, pensionärer och barnfamiljer, kanske för dem som bor i glesbygden etc.

• Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-30 12:17:51 följande:

Men ser du inte inkonsekvensen i att pengarna man får in för att försörja sin familj bedöms olika beroende på var de kommer ifrån samtidigt som staten i andra hänseenden inte alls tar hänsyn till det? Dagistaxan tex ska ju betalas med de pengar familjen får in, oavsett hur inkomstfördelningen i familjen ser ut.

Ett hushåll med bara en förälder i livet tex har ju bara en inkomst att försörja sina barn med, varför ska denne då få betala MER i skatt än par som tillsammans tjänar MER? Singelföräldern kommer ju få allt ansvar själv ekonomiskt vilket är väldigt betungande och får som tack för hjälpen betala mer i skatt än paret som tjänar mer pengar. Det är ju dessutom SVÅRARE för singelföräldern att ha ett krävande jobb pga allt ansvar.

Ska du då säga till singelföräldern att hen kunde valt att bli tillsammans med någon som inte dör?

Eftersom båda vuxna har behov av barnomsorg ska givetivis båda betala för denna och eftersom vi har ett inkomstbaserat avgiftssystem spelar givetvis båda barnomsorgsbehövandes inkomster roll. Men du tänker att sammanboende föräldrar inte skulle betala en avgift för barnet utan en avgift per vuxen som ör ibehov av barnomsorg precis som det är för separerade föräldrar, och att maxtaxan då skulle räknas per barnomsorgsbehövande förälder? Det är ju en variant, men låter otroligt krångligt och kostsamt administrativt. Sammanboende föräldrar skulle sällan tjäna på det heller, men det är klart att det eventuellt skulle kunna ses som mer rättvist mot singelföräldrar. Men eftersom båda bor med barnet blir ett sådant system krångligt även på andra sätt, såå jag tror nog jnte personligen på ett sånt system. Jag tycker inte att det är konstigt att det nlir vissa skilnader om man är samanboende eller ej.

Och jag ser inte kopplingen mellan hur en barnomsorgsavgift räknas ut och att skatten på min lön ska variera beroende på om jag har en partner eller ej. Jag ser som sagt inte motsättningen i det som du uppenbarligen ser.

På den ansra frågan är svaret helt enkelt att jag inte anser att vem man är ihop med är relevant för vilken skatt man betalar på sin lön. Jag förstår heller inte hur du menar att sambeskattning för par skulle underlätta för endåsamstående föräldrar? Om det är frivilligt lär ju inget par använda det om de inte tjänar på det och i så fall blir ju skilnaden mellan singelföräldern och de sammanboende ännu större.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom