• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Ess
    Tappadstekspade skrev 2020-03-18 23:19:14 följande:

Jag levde länge i tron att min man skulle se på födelsen av vårat gemensamma barn som lika speciellt som hans första barn. Jag tänkte att det vore normalt. Att det är så det är. Men jag blev så förvånad när han en dag var lite deppig, jag frågade varför och han svarade att han har dåligt samvete för att han inte har ika starka känslor för sitt första barn som för vårat gemensamma när det första var i samma ålder som vårt gemensamma är i nu. Han kände som så att eftersom han älskade mig och vårat barn var ett kärleksbarn så kände han starkare för det. Hans första barn fick han bara för att det var något som skulle göras. Han älskar givetvis båda sina barn, men andra gången kände han ett större engagemang. Han läste på och bondade med bäbisen redan när den var i magen, något han aldrig gjorde med sitt första barn.

Det är ett oerhört laddat ämne, han skämdes när han berättade detta. Och det bär mig emot att ens skriva detta. Men eftersom andra inte drar sig ett ögonblick för att inbilla styvmammor att deras barn inte är älskade för att dessa inte kommit först så måste jag ge lite perspektiv. För det är varken sant eller okej att inbilla styvmammor att deras gemensamma barn är värdelösa i jämförelse med det första barnet.

Jag tror att många föräldrar som får en andra chans att skaffa barn, men pga kärlek och vilja (inte bara något som ska göras) känner att det är lite mer speciellt. De fattar liksom poängen med att få barn. Men jag är säker på att kärleken till slut jämnar ut sig. Men för min man var det mer maxat (som han kallar det) när vår flicka kom än då hans första flicka kom.

Så trött på svartsjuka satkärringar som gör allt för att få styvmammor att må dåligt. De ägnar inte en tanke åt styvmammans barn, fast de gömmer sig bakom "barnets bästa"-mantrat. För inte fan har dessa satkärringar någonsin brytt sig om ALLA barn oavsett, utan endast skilsmässobarnen, dvs deras egna barn. Mig lurar ni inte era manipulativa, svartsjuka, lögnaktiga, onda och galna kärringar. =)

Jag tror inte det är helt ovanligt att få en närmre relation till de små barnen eftersom de bor ihop på heltid och han därför är mer engagerad i dem.
    Dessutom är han äldre och karriärdrömmarna är slut, likadant att resa i jobbet och jobba mycket, det är inte konstigt att relationen blir annorlunda till andra kullen.
  • Rudbeckius
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 09:21:46 följande:
    Huvudpersonen i Dejta hanterar väl det ändå hyfsat bra? Hon håller masken inför exets kvinna, hon söker sedan upp exet för att skälla ut honom och vet inte att alla de där människorna står bakom henne. Kan ju i och för sig bli intressant att se om hon i kommande avsnitt kommer att kräva att deras gemensamma barn måste vara hos honom mer nu när det ska komma ett barn, om hon passar på att boka en resa lagom till förlossningen, nu när hon vet att de ändå bara kommer att vara hemma, eller om hon kommer att hålla en välkomstceremoni med sina barn på deras trappa när de anländer från bb samtidigt som hon meddelar att hon ska driva sin cateringfirma i Västindien i tre månader från och med nu, men det passar ju bra för deras gemensamma barn läääängtar ju efter att få bonda med den lilla bebisen.

Vad tror ni att de har skrivit in i manuset? 
    Instämmer, huvudpersonen tar det bra och agerar vuxet, men dramtaiskt blir det ju mer spännande att hon låter sina inre tankar synas tydligt.

I verkligheten anar jag att det finns massa ex som inte klarar av att lägga band på sig utan skadar sig själv och andra med onödig ny extra bitterhet och rent av onödigt hat för en sådan logisk naturlig sak.

Man äger inte varandra, särskilt inte sitt ex. Man har eget ansvar för att bete sig vänligt och att gå igenom sina besvikelser.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-19 10:04:13 följande:

Jag tror inte det är helt ovanligt att få en närmre relation till de små barnen eftersom de bor ihop på heltid och han därför är mer engagerad i dem.

Dessutom är han äldre och karriärdrömmarna är slut, likadant att resa i jobbet och jobba mycket, det är inte konstigt att relationen blir annorlunda till andra kullen.

Det här håller jag helt med om. Så här är det i mitt fall. Min sambo gjorde full karriär när hans äldsta var små och var väldigt frånvarande som pappa. Efter separationen har han överkompenserat dom väldigt mycket och han verkar drivas av dåligt samvete i sitt föräldraskap till dom. Han är mer normal mot vårt gemensamma barn och också mer sträng. Vilket retar upp mig eftersom jag ser orättvisan i det. Å andra sidan så står han betydligt närmre vår minsting som han är med på heltid. Han är fjäskig och konstlad med sina äldsta, nästan som om han är lite rädd för dom?! Han har inte fullt upp med sin karriär så som han hade för tio år sedan.
  • Anonym (Karin)
    Rudbeckius skrev 2020-03-19 10:08:44 följande:
    Instämmer, huvudpersonen tar det bra och agerar vuxet, men dramtaiskt blir det ju mer spännande att hon låter sina inre tankar synas tydligt.

I verkligheten anar jag att det finns massa ex som inte klarar av att lägga band på sig utan skadar sig själv och andra med onödig ny extra bitterhet och rent av onödigt hat för en sådan logisk naturlig sak.

Man äger inte varandra, särskilt inte sitt ex. Man har eget ansvar för att bete sig vänligt och att gå igenom sina besvikelser.
    Jag tycker att man måste tillåta sig att känna känslorna, om man känner den där stora sorgen, om man känner sig förrådd, eller som någon som kunde ersättas så lätt, eller vad man nu kan gå igenom. Prata om det. Även exen måste få tillåtas att berätta utan att bli dömda som "bittra". Jag tror det är många ex som går igenom något, vad det än är, när det där barnet är ett faktum och som i stället börjar hänga upp sina känslor på att exmannen inte är tillräcklig för deras gemensamma, hittar på nya regler, ger uttryck för de där känslorna på ett sätt som skadar. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 09:33:56 följande:

Eddie har ju lämpligt nog någon npf-diagnos, så alla ska förstå vilken utmaning Patrik har. 

Katjas kille Henrik får ju däremot ett bryt över William men det är under en väldigt kort period.

Jag håller med dig, jag tror inte att manusförfattarna vågar visa en styvmorsa med större problem än Sima. 

De fegar faktiskt ur lite där, Simas rollkaraktär hade de kunnat gjort så mycket mer med men istället så vågar man inte sträcka sig längre än till att hon blev störd på svärmor o att hon inte ville ärva Lisas gamla vagn. Det heter väl att hon har gett sig in i det här självmant, passar det inte så får hon lämna? Jag vet inte varför ingen säger åt Patrik att dumpa Lisa när han blir motarbetad av både henne och hennes barn?
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 10:12:23 följande:

Det här håller jag helt med om. Så här är det i mitt fall. Min sambo gjorde full karriär när hans äldsta var små och var väldigt frånvarande som pappa. Efter separationen har han överkompenserat dom väldigt mycket och han verkar drivas av dåligt samvete i sitt föräldraskap till dom. Han är mer normal mot vårt gemensamma barn och också mer sträng. Vilket retar upp mig eftersom jag ser orättvisan i det. Å andra sidan så står han betydligt närmre vår minsting som han är med på heltid. Han är fjäskig och konstlad med sina äldsta, nästan som om han är lite rädd för dom?! Han har inte fullt upp med sin karriär så som han hade för tio år sedan.

Det här känner jag så väl igen. Både jag själv och omgivningen brukade faktiskt märka av det här. När det bara var jag o vår lilla så var o är han glad, avslappnad och väldigt trygg i att föra fram sin egna personlighet. Så fort hans äldre barn har varit med i bilden så blir han stressad, konstlad och dialogerna är lite vatten, vind och förutom det så agerar han personlig butler.

Nu skulle säkert nån argbigga här i tråden vilja skylla det på mig men så är liksom inte fallet. Hans vänner och familj har känt av exakt samma sak när han har haft med sina stora i sociala sammanhang. Ett par som är hans vänner har t o m sträckt sig så långt att de har sagt åt honom det att han är varmt välkommen hem till dem med mig o vår lilla men inte med sina större någonsin igen. Dels för att han inte kan sitta ner och föra en dialog med andra människor när de närvarar för att det ska pickas på hans uppmärksamhet hela tiden och sen har han inte lärt sina äldre barn att föra sig bland folk.
  • smulpaj01

Min bror lever sedan många år med en kvinna och hennes barn. De första åren gick allt väldigt bra och han blev verkligen en bonus förälder till barnet.

Men först fick biopappan ett fängelse straff och var borta länge, under denna tid hände något i relationen mellan barnet och min bror. Förmodligen för att barnet saknade sin pappa. När han kommit ut och de hade varannan vecka igen blev det något bättre. Men kort därpå blev pappan väldigt allvarligt sjuk så barnet fick bo på heltid hos mamma igen under väldigt lång tid.

Det blev då sämre och sämre i hemmiljön. Men nu när de äntligen fått gemensamt barn (försökt i flera år med IVF) ville de kämpa på.

Men efter allt jag sett och hört så har jag sagt flera gånger att det vore bättre för alla om de separerade.

Idag är barnet vuxen och flyttade hemifrån ett par månader, tyvärr blev han vräkt och fick flytta hem igen.

Min bror och barnet fullkomligt hatar varandra nu, brorsan tycker att det är " världens mest bortskämda skitunge som bor nästan gratis på lyxhotell hos dem". Barnet har högre lön än de vuxna har tillsammans men har inte råd att betala mer i hemmet anser mamman.

Jag tycker hela situationen är hemsk och tror att en separation för flera år sedan hade varit ett bättre alternativ.

Själv har jag ingen styvmamma till mitt barn och kommer aldrig ha det, så någon bitter och svartsjuk biomamma är jag inte som flera verkar tro. Struntar fullkomligt i vem exet träffar. Fast när relationer fungerar så illa i bonusfamiljen så tycker jag man ska fundera på att kasta in handduken istället för att barnen ska bli lidande som man ofta läser om i dessa styvfamilj trådar på fl.

• Anonym (Vilken dålig pappa!)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 10:12:23 följande:

Hur står han närmre den minsta? Du skriver ju att han håller sig hemifrån, jobbar över, umgås med vänner mm så fort bonusbarnen inte är hos er. Du skriver också att du får åka på allt själv som handlar om ett gemensamma barn, BVC mm.

Menar du att han var ännu mer frånvarande med dom äldre barnen?

Hur är han en bättre pappa till det yngsta barnet? Hur står han ert barn närmre när han så tydligt håller distans? För mig så handlar en nära relation om ett intresse för barnet. Vilja ha egentid med barnet och ha ett intresse av att vilja följa med på barnets aktiviteter.
  • Anonym (Inga)

Och där kom biomammorna igen :)

• LukeStairwalker
    Ess skrev 2020-03-19 09:57:55 följande:

Jag skrev det, men det var inte mannens släkt utan hans vänner. De som fanns i min yttre krets tyckte mer att det var snällt av honom att skaffa ett barn till.

Men ditt resonemang haltar lite eftersom svärföräldrarna kanske har fler än ett barn och barnbarn i blandade åldrar. Menar du att alla barnbarn födda efter ett visst datum blir sladdisar då eller?

Varför förändras synen på att va den nya och få en sladdis och bli ansedda som några som åker "snålskjuts" på den gamla familjen, till att bli en riktig familj när det kommer fler barn?

Förmodligen kallar mannens föräldrar den nya barnet för sladdis efter det kom några år efter de äldre barnen. För mig är en sladdis ett barn som har ett eller flera klart äldre syskon.

En sladdis kan väl få en lillebror eller lillasyster och slutar då vara sladdis. Alltså.. är detta en intressant diskussion eller vad?

Ni får fråga släktingarna varför de kallar era barn sladdisar :D
Svar på tråden Styvmamma-upproret