Freddie K skrev 2022-10-07 08:22:28 följande:
Det skulle ofcourse vara moonwalk!

.
Oyeah jag blir väldigt nyfiken. Do tell!

.
Ok, here goes:
Dansstilen/motionsformen döpte jag vid "uppfinnandet" till Sololångdans, förkortat SLD.
("Disclaimer"; jag har aldrig testat vare sig LSD eller något annat olagligt preparat 👍)
Förkortningen är rätt så klockren, för att "dansa" till musik som jag tycker om får mig verkligen att må bättre psykiskt och jag blir närmast euforisk av det.
Jag gissar att de flesta av er åtminstone någon gång på en julfest eller julgransplundring deltagit i eller åtminstone bevittnat "vanlig" långdans? Där massor av människor håller vandra i hand och på led dansar sig igenom ofta flera rum.
Well, jag har en stor lägenhet, 2 r.o.k. ,med idealisk. planlösning. (Se nedan. Den första bilden visar planlösningen utan rutt, för att ni ska se vilket rum som är vilket. Den andra visar hur dansen slingrar sig genom lägenheten.)
Jag brukar börja vid dörren ut till uteplatsen, i vardagsrummet. Det blir lite kringelikrokrokar kring möblerna,sedan ut i hallen, fram till ytterdörren, därpå
? antingen in i köket genom dörren från hallen, sedan genom köket, in genom dörren mellan kök och sovrum och därpå ut genom sovrummet andra dörr tillbaka till hallen eller
? in i sovrummet via dörren från hallen, ut genom dörren mellan sovrum och kök, genom köket och ut genom dörren från kök till hall
(Jag varierar mellan de två ovanstående alternativen för att få lite omväxling)
Väl tillbaka i hallen blir det ytterligare en avstickare till ytterdörren, sedan tillbaka i kringelikrokar i vardagsrummet och till dörren mot uteplatsen. Och sedan fortsätter jag runt runt så många gånger som jag känner för eller orkar.
Och det är inte så att jag bara går som om jag var på promenad, utan jag "fuldansar"; svänger med hela kroppen, viftar med armarna över huvudet etc. Som om jag faktiskt hade svalt eller snortat något inte helt lagligt. Och Markoolio är definitivt med bland låtarna som spelas, vare sig jag kör min särskilda spellista "SLD", "motion", eller "svängig musik" på Spotify.
För att ni ska slippa oroa er för att jag kan bli vräkt kan jag berätta att jag
? Bor på bottenvåningen (duh, annars hade jag ju inte haft en uteplatsen, utan en balkong) så jag klampar inte i någons tak.
? Kör inte SLD på sena kvällar och nätter
? Jag spelar antingen på låg volym eller har hörlurar. Undantag mitt på dagen, då kan det bli lite högre och utan hörlurar.
? Jag har helt underbara grannar. Jag har frågat dem om de någonsin hör musik eller min tv etc på kvällar och nätter. De har sagt att de inte gör det. Huset är byggt 1967, men förvånansvärt väl ljudisolerat.
Oavsett storlek och planlösning går det nog att få till någon form av SLD hemma. Man får vara kreativ 😊
Ett hett tips är låten I will survive. Utmärkt för både kropp och själ!