Inlägg från: Ingenpsykolog |Visa alla inlägg
  • Ingenpsykolog

Här är vi alla vänner.

Mortiscia80 skrev 2022-09-26 21:44:46 följande:
    Hahaha den där är bra :D
    Jag skrattar lika mycket varje gång! 🤪
  • Ingenpsykolog
    Antigone skrev 2022-09-26 22:50:21 följande:
    Haha! Hade inte sett den innan 😂 Jag har bott i Hälsingland, så rätt nära Röven då. Jag försökte googla och se om jag kunde hitta Röven på kartan. Då kom en ort som heter Djuparöven upp. Den ligger visst utanför Linköping. Vem döper orterna egentligen? 😅
    Haha, Djuparöven! 🤣🤣
    Just den här ståuppen om att bo i Röven har jag sett väldigt många gånger, men skrattar lika mycket åt den fortfarande.

Det finns ju många väldigt lustiga ortsnamn. I många fall är det ju åtminstone delvis en, i dagens svenska, olycklig sammansättning av två ord med en vid ortens uppkomst helt rumsren betydelse, men där språkutvecklingen kan ha gjort att det idag låter knäppt. Etymologi är ju väldigt intressant. 

Hittade den här artikeln när jag sökte på Djuparöven. Rätt så kul 

watchingtheswedes.com/2016/01/16/top-5-rude-swedish-place-names/
  • Ingenpsykolog

Allt prat om Röven fick mig att tänka på en fräckis om en bortsprungen kossa... 🤣

Men skriver jag ut den här blir jag väl avstängd, och det vill jag inte riskera! 

• Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-26 06:18:51 följande:
    Do you want a balloon? We all float down here
    Jag älskar ballonger och snälla clowner, men skulle springa åt motsatt håll så snabbt jag kunde om jag träffade på just DEN clownen! 🥳
  • Ingenpsykolog
    Antigone skrev 2022-09-26 22:50:21 följande:
    Haha! Hade inte sett den innan 😂 Jag har bott i Hälsingland, så rätt nära Röven då. Jag försökte googla och se om jag kunde hitta Röven på kartan. Då kom en ort som heter Djuparöven upp. Den ligger visst utanför Linköping. Vem döper orterna egentligen? 😅
    Tänk vad mycket allmänbildning man får av att hålla till i den här tråden! 😁👍
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-27 05:36:17 följande:

Jag mötte en underbar tjej på bokmässan. Hon heter Moha Frikraft och har en förlossningsskada samt ADHD och autism. Hon är bland annat författare och skådespelare. Det var ett fint möte, även om jag inte sa så mycket och skulle jag få välja så skulle jag välja att ha henne som förebild. Det är en stark tjej!

Jag ville bara säga det!

Jag tycker också att hon verkar vara en bra förebild. Vad härligt att ni fick ett fint möte! 🤗
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-10-02 15:35:11 följande:
    Jo, ja blev helt tagen av henne. Jag tänker att om hon kan lyckas så kan jag det med! .
    I mina ögon är du redan väldigt lyckad! Det finns ju så många sätt att vara lyckad på. Du är en snäll person som bryr dig om andra, sprider glädje och delar med dig av dig själv. Det är definitivt att vara lyckad, i min bok. {#emotions_dlg.flower}
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-27 17:10:18 följande:

I need a hug! Skäms

Bättre sent än aldrig 🥰
    🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗
  • Ingenpsykolog
    Mortiscia80 skrev 2022-09-27 17:28:41 följande:
    Ja nu blir jag lite nördig då hehe :) Ordet röv kommer från det urnordiska ordet raubo, vidare via det fornsvenska ordet röv till riuva (bryta sönder, riva hål i). Det handlar alltså om ett hål som uppstår genom att man bryter igenom något eller river isär det. I fornvästnordiska skrifter från vikingatiden hittar man orden revne och rift (snarlikt engelskans "rift", på svenska reva) som betyder röv.

Så. När vi då ser platser med namn som Röven och Djuparöven kan man tänka sig att just där har det funnits någon stor spricka i naturen som blivit ett riktmärke för de som bor i trakten och att man då kallat det för vad det var. Sjön i sin tur man kan tänka sig att den måste ha räknats som väldigt djup för att få sitt namn.

Så nu vet ni det! :D

www.fulaordboken.se/Ordboken%C3%B6v
    Väldigt intressant!
    Eftersom jag är den jag är ser jag nu framför mig hur Gud skapade en mans- och en kvinnofigur, båda två med ett intakt bakstycke. Adam log nöjt. Eva däremot frågade hur det de åt skulle komma ut ur kroppen. Gud kliade sig i huvudet och slet sedan itu bakdelarna på båda två... 🥶
Svar på tråden Här är vi alla vänner.