• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Anonym (J)
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 07:01:51 följande:
    Det går åt båda hållen o det är vuxna människor vi talar om här. Också intressant att mobbing ska diskuteras, blev själv mobbad som ung o det är väldigt tråkigt att 23 åringen har blivit det men det är ingen ursäkt till att bete sig incestuöst. Pappan är säkert extra överbeskyddande pågrund av det men vad är det dem håller på med själva? Mobbing är kanske fel ord men TS exkluderas ju hela tiden istället för inkluderas och det är utfrysning. Tycker att det var otroligt fult gjort av 23 åringen som är en vuxen kvinna att enbart bjuda pappan på den där resan, hade varit en fin gest och sätt att visa uppskattning på genom att ge resan till pappa o hans sambo. Lite som tack för att jag får bo gratis hos er o att pappas fru slavar o passar upp på mig hela tiden.

Jag tycker att TS ska lämna den här mannen. Låt han fortsätta leka husband and wife med sin dotter istället.
    Du har en bra poäng där. Jag skulle inte kalla det incestuöst, incest handlar om sex och den här relationen mellan pappa och dotter tycker jag inte att vi ska utgå ifrån att den handlar om sex. Men du har en bra poäng i att pappas fru blir exkluderad. Det går bra att hon tvättar, städar, lagar mat, plus att det går bra att exkludera hennes behov. 

En 23-åring är visserligen vuxen men hon har kanske också tillåtits att vara naiv. Pappan visar för sin dotter att det går bra att behandla hans sambo på det här sättet. Jag tycker att dottern kan få resa med sin pappa själv men från och med nu kan pappan inte hävda han och hans sambo inte kan resa iväg själva utan dottern. 

Ts kan lämna honom, eller om hon fortfarande vill fortsätta leva ihop med honom så kan hon sluta att städa, tvätta och laga mat i samma omfattning. Det går bra att fördela arbetet på pappan utifrån att det bor 3 personer i hushållet och han representerar 2/3. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Han Solo) skrev 2020-08-21 09:20:08 följande:
    Äldre än 7 år, TS och mannen har varit sambo i 7 år. Han lär ju inte fått barn med någon annan under den tiden.
    Jag antog att de kanske inte fått barnet innan de flyttade ihop, därmed är barnet troligtvis 0-8 år.

Om det inte är hans barn kan hon förstås vara äldre.
  • Anonym (f)

För övrigt gällande det andra problemet så behöver ni ju prata om det. Säga att dottern måste ta ansvar. 

Jag har haft en 21-åring boende hemma tills nyligen, han bidrog lika mycket som jag (jag är ensamstående), förutom matlagning, som jag gjorde för det mesta. 

• Brumma
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 10:09:07 följande:

Jag antog att de kanske inte fått barnet innan de flyttade ihop, därmed är barnet troligtvis 0-8 år.

Om det inte är hans barn kan hon förstås vara äldre.

TS skriver inget om att hon har barn, bara att han har två döttrar.

Visserligen nämner hon att "jag skulle inte göra så mot tex mina barn" men det låter lite teoretiskt..
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-08-21 08:51:22 följande:
    Absolut, och jag förstår ATT TS har nått en gräns. Men fokus blir helt fel. Det är OK att resa med sitt barn, och det är definitivt ok att ge bort en resa med sig själv (något TS skriver att jon aldrig skulle göra till någon..).

Det är hennes egen situation i hemmet och relationen till mannen som behövs tittas på.

Mannen behöver inse att han skall prioritera ALLA, inte bara en. Det innebär ju inte att han skall prioritera bort sin ena dotter och enbart ägna sig åt TS.

Ps. Vi har INTE enbart haft guld o gröna skogar, men det har varit bonusdotterns andra förälder som varit grunden till de flesta problem vi haft/har. Jag hade inga barn själv när jag träffade min man och vi skaffade inga på 10år, men han har alltid varit noga med att vi skapat en familj tillsammans, inte att jag kommit in i en fix och färdig.. hade inte accepterat att inte vara fullvärdig medlem av familjen.
    Ja, fokus blir fel, men jag tycker inte du kan klandra ts för att hennes fokus var fel. Det är känsligt när det handlar om partnerns barn, man vill gärna ha facit i hur man ska behandla barn, hur man själv har gjort, hur andra gör. Det är mänskligt. Det är betydligt svårare att säga att JAG behöver resa bort med dig ensam. Om mannen ändå hävdar att det är absolut omöjligt att lämna dottern ensam så är det inte konstigt om man sätter fokus på annat. Han har ju inte heller rätt fokus. 
  • Anonym (Saina)
    Brumma skrev 2020-08-21 09:28:03 följande:

Självklart. Jag tror inte på "absolut rättvisa" som vissa (särskilt i styvfamiljsforumet) verkar kräva. För det tror jag sällan blir rättvist i slutändan. Att prioritera alla samtidigt är som att aldrig prioritera någon.

Rättvisa är, enligt mig, att utgå efter allas behov och önskningar, inte att alla får samma.

Ibland behöver min yngsta mig lite extra, då får han prioriteras. När storebror har ångest då går han först, när min man knappt sett mig för att jag enbart ägnat mig åt barn o jobb, då ger jag mannen lite extra tid, och när bonus behövde egentid med någon av oss vuxna fick hon det.

Precis som det materiella - min bonusdotter fick pengar till en ny dator i tonåren när hon önskade sig det. Då var äldsta sonens högsta önskan att få en blå plasttraktor för 150:- så då fick han det. Min yngsta var nyfödd o fick ngt gosedjur tror jag ;)

För något år sedan var det äldsta sonens önskan att få ny dator, så denna gång var det hans tur att få ngt dyrare.Om det inte är TS dotter..

Hon skriver "jag hade aldrig gjort så mot mina barn"På vilket sätt är det incestuöst att bjuda sin ena förälder på resa?

Jag har bjudit mamma på resa både när hon var gift med min pappa och efter att hon gift om mig. Jag lovar, vi har inget incestuöst förhållande...

Ps. Även jag anser att TS borde lämna, eller iallafall kräva parterapi, för även hon behöver prioriteras.. men inte pga att dottermn köpt en resa till sin pappa..

Det är inte resan i sig jag syftade på utan relationen far o dotter emellan. Incestuöst var lite väl hårt formulerat men det känns extremt kladdigt. Jag vet inte om det kallas elektrakomplex men nåt allvarligt fel är det.
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 10:50:43 följande:

Ja, fokus blir fel, men jag tycker inte du kan klandra ts för att hennes fokus var fel. Det är känsligt när det handlar om partnerns barn, man vill gärna ha facit i hur man ska behandla barn, hur man själv har gjort, hur andra gör. Det är mänskligt. Det är betydligt svårare att säga att JAG behöver resa bort med dig ensam. Om mannen ändå hävdar att det är absolut omöjligt att lämna dottern ensam så är det inte konstigt om man sätter fokus på annat. Han har ju inte heller rätt fokus. 

Hon borde (fullt förståeligt) lägga fokus på sin mans beteende, inte på att någon gett en kryssning utan att bjuda med partnern. För det ÄR vad hon lägger fokus på i sin TS.

Inte att pappan vägrar resa med bara henne, utan att dottern haft mage att bjuda sig själv. Och att TS själv aldrig skulle ge bort en resa med sig själv och sina föräldrar eller barn, utan alltid bjudit respektiven istället.

DÄR är fokus fel.

MÅNGA skulle bjuda med någon på en resa man själv skall åka på, sällskapet blir en del av gåvan, men som sagt så väljer TS att fokusera på detta istället för vad som senare kom fram, att hon känner sig utnyttjad och utanför (med rätta)m
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 10:06:41 följande:

Du har en bra poäng där. Jag skulle inte kalla det incestuöst, incest handlar om sex och den här relationen mellan pappa och dotter tycker jag inte att vi ska utgå ifrån att den handlar om sex. Men du har en bra poäng i att pappas fru blir exkluderad. Det går bra att hon tvättar, städar, lagar mat, plus att det går bra att exkludera hennes behov. 

En 23-åring är visserligen vuxen men hon har kanske också tillåtits att vara naiv. Pappan visar för sin dotter att det går bra att behandla hans sambo på det här sättet. Jag tycker att dottern kan få resa med sin pappa själv men från och med nu kan pappan inte hävda han och hans sambo inte kan resa iväg själva utan dottern. 

Ts kan lämna honom, eller om hon fortfarande vill fortsätta leva ihop med honom så kan hon sluta att städa, tvätta och laga mat i samma omfattning. Det går bra att fördela arbetet på pappan utifrån att det bor 3 personer i hushållet och han representerar 2/3. 

Jag tänkte inte på att far o dotter har sex men om man ska vara helt ärlig så har de mer av en kärleksrelation än TS o mannen, mannen o dottern kan resa själva men TS o mannen kan inte resa själva. Hon är inte hans livspartner utan hon är ett hembiträde/vårdare som bara ska gilla läget.

Om TS vill vara kvar i det här så tycker jag att hon ska bli mer ärlig. Bara att fräsa ifrån o säga att alla vuxna i hushållet ska göra sin egen del, 23 åringen får laga middag ibland till hela familjen, sköta sin egen tvätt osv. Var på om att det är dags att flytta hemifrån o sköna jobb. Slutdiskuterat tycker jag! En 23 åring är piggare o starkare än vad säkert både TS o mannen är, hon är den som kan dra det tunga lasset hemma om hon inte har studier eller jobb att ta hand om. Hon är vuxen!
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-08-21 11:06:12 följande:
    Hon borde (fullt förståeligt) lägga fokus på sin mans beteende, inte på att någon gett en kryssning utan att bjuda med partnern. För det ÄR vad hon lägger fokus på i sin TS.

Inte att pappan vägrar resa med bara henne, utan att dottern haft mage att bjuda sig själv. Och att TS själv aldrig skulle ge bort en resa med sig själv och sina föräldrar eller barn, utan alltid bjudit respektiven istället.

DÄR är fokus fel.

MÅNGA skulle bjuda med någon på en resa man själv skall åka på, sällskapet blir en del av gåvan, men som sagt så väljer TS att fokusera på detta istället för vad som senare kom fram, att hon känner sig utnyttjad och utanför (med rätta)m
    Jag vet inte varför du vill fortsätta att debattera så här med mig? Jag säger att det inte är konstigt att fokus blir fel, och att man inte behöver klandra henne för det. Att det är mänskligt. Jag säger inte att hon ska fortsätta att hålla fokus på att dottern reser bort med sin pappa. Det blir konstigt när det låter som att du argumenterar emot mig när det är något som jag redan har sagt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 11:08:12 följande:
    Jag tänkte inte på att far o dotter har sex men om man ska vara helt ärlig så har de mer av en kärleksrelation än TS o mannen, mannen o dottern kan resa själva men TS o mannen kan inte resa själva. Hon är inte hans livspartner utan hon är ett hembiträde/vårdare som bara ska gilla läget.

Om TS vill vara kvar i det här så tycker jag att hon ska bli mer ärlig. Bara att fräsa ifrån o säga att alla vuxna i hushållet ska göra sin egen del, 23 åringen får laga middag ibland till hela familjen, sköta sin egen tvätt osv. Var på om att det är dags att flytta hemifrån o sköna jobb. Slutdiskuterat tycker jag! En 23 åring är piggare o starkare än vad säkert både TS o mannen är, hon är den som kan dra det tunga lasset hemma om hon inte har studier eller jobb att ta hand om. Hon är vuxen!
    Ja, det är väl i alla fall lätt att tänka sig att det är så hon känner sig i detta läget. För de andras del kan det mycket väl vara så att de inte tänker på att hon blir tagen för given. Det är viktigt att markera sina egna gränser. Vara tydlig. Har man tagit en större arbetsbörda i hemmet som man inte längre känner sig bekväm med (det kanske kändes okej för 7 år sen när det handlade om en 16-åring) så är det helt okej att backa och hänvisa till att mannen representerar 2/3 av de vuxna i hemmet. Om han anser att dottern inte behöver hjälpa till hemma så står det honom fritt att göra hennes del, om det är så han vill ha det. 
Svar på tråden Far och dotter relation