• Anonym (kalsong)

Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?

Jag är på Match och där är ganska ofta jag läser i profilen att de söker endast seriöst (eller skriver att de har "lekt färdigt nu"). För mig ger det ett sämre intryck, som att hon mest träffat oseriösa män sen förut? Som att hon har lite dåligt omdöme om män eller att hon faller för oseriösa män. För varför ens skriva det, klart man vill träffa nån seriös. Det är som att skriva att man söker en snäll man. Klart man söker en snäll man, vem vill ha en elak en.

• Svar på tråden Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Matilda) skrev 2020-10-27 14:15:26 följande:
    Tro mig, en välformulerad profiltext hjälper inte. Många chansar åt båda hållen och därmed kan texten vara en friserad sanning som låter bra men kanske inte alls är den faktiska verkligheten., det vet man inte förrän man börjar skriva till varandra/ringer/träffas.. Och den som skriver till mig kan många gånger skita fullständigt i vad jag har skrivit i texten.

Jag skrev tex tydligt att jag inte var flyttbar och anledningen till varför och ändå fick jag en hel del mail från män som definitivt inte alls heller var flyttbar och uppenbarligen inte alls läst mina 6 rader profiltext..
    Tja, vi lever trotts allt i narcissismens och egoismens tidsålder där alla alltid söker just det som passar dem bäst för tillfället och så snabbt och effektivt som möjligt och där andra människor mer ses som leverantörer för ens egna behov och det inte är så viktigt med vad man själv kan bidra med utan all fokus ligger på vad man själv får ut av det och alla knep som inte är olagliga är tillåtna.

Det är ju lite syftet med alla matchningstjänster. Att para ihop en individs behov med en annans. Få beskrivningar handlar öht om vad en person kan bidra med, alla går ut på vad man själv anser sig behöva och så ser man om bådas behov matchar. Du får det du vill ha och jag får det jag vill ha... perfekt.

Genom att objektifiera människor för att underlätta att kunna söka bland dem som vilket online butik som helst så tar man ju oxå bort en del av den "mänskliga faktorn" och då är det kanske inte så konstig att folk då agerar efter det och säker den bästa dealen för dem själva blanda alla leverantörer.
  • Anonym (kalsong)
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-27 14:20:34 följande:
    Kanske för att kåtbockarna som bara vill ha sig ett knull lägger ut sina nät på alla sidor som existerar där det kan tänkas finnas ett potentiellt knull (ink FL) och då blir det ju ganska svårt för tjejer att skilja på kåtbockar som bara vill knulla och killar som vill ha ett seriöst förhållande?

Kanske för att kåtbockar som bara vill ha sig ett knull inte alltid går omkring med en t-shirt där det står "jag vill bara knulla" för att de vet att de får nobben av många så därför ger de sken av att vilja ha något seriöst och passar på att ligga så länge det går med så många det går tills de dumpas?

Kanske för att många tjejer som söker mer än ett knull är trötta på 150 snubbar som frågar om de vill knulla och därför försöker de sålla bort såna förfrågningar?
    Nej man kan ju aldrig veta vad som är sant i en profil, kan ju vara en bot t o m. Men om det är jobbigt med alla mail så kan du ju strunta i dem och bara leta själv efter en man som du tycker eller tror är intressant? 
  • Akidoki
    Anonym (kalsong) skrev 2020-10-27 14:52:00 följande:

Nej man kan ju aldrig veta vad som är sant i en profil, kan ju vara en bot t o m. Men om det är jobbigt med alla mail så kan du ju strunta i dem och bara leta själv efter en man som du tycker eller tror är intressant? 

Det verkar väldigt omständigt att inte använda sig av de sållningmöjligheter som finns.

Att du har hängt upp dig på att seriösa män efterfrågas är nog ett problem uteslutande för dig själv.
  • Anonym (kalsong)
    Anonym (Haha) skrev 2020-10-27 14:27:41 följande:

Haha men gud, tackar för lite humor denna gråa tisdag. Ja, det är säkert så att killar uppfattar att man med seriöst menar sex. Och tack för att du som man än en gång mansplainar hur vi ska skriva för att tilltala dig. Ska genast gå in på min profil och skriva att jag enbart söker seriöst. Det är faktiskt allt det ska stå Skål

Varsågod! Glad Ja det är grått här med, och det var det igår med och kände mig så utled så jag ville sätta igång en tråd som var lite tillspetsad! Skål 
  • Anonym (kalsong)
    Akidoki skrev 2020-10-27 14:54:23 följande:
    Det verkar väldigt omständigt att inte använda sig av de sållningmöjligheter som finns.

Att du har hängt upp dig på att seriösa män efterfrågas är nog ett problem uteslutande för dig själv.
    Vad är det för sållningsmetoder då? Finns det inbyggt nån sån funktion i Match?

Förresten vad roligt att så många tjejer verkligen VILL prata med mig här! På dejtingsidan så är det aldrig någon som vill skriva till mig... Obestämd Men det klart det har ett annat syfte där.
  • Anonym (kalsong)
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-27 14:35:42 följande:
    Tja, vi lever trotts allt i narcissismens och egoismens tidsålder där alla alltid söker just det som passar dem bäst för tillfället och så snabbt och effektivt som möjligt och där andra människor mer ses som leverantörer för ens egna behov och det inte är så viktigt med vad man själv kan bidra med utan all fokus ligger på vad man själv får ut av det och alla knep som inte är olagliga är tillåtna.
    Jag tycker det var bättre förr, i början av Internet, då dejtingsidor inte fanns utan att man träffade folk via chatter eller andra sidor främst. Jag upplevde att det var mer fokus på att lära känna personen, via text, för man fick inte alltid se hur den såg ut förrän senare. Men kanske var annorlunda för tjejer. Men iaf idag är det ju som man är som en produkt som läggs upp på hyllan för andras beskådning och så blir man bedömd, fast det som visas är bara en fasad som rätt sällan stämmer helt. Och den visar bara en liten del av personen, som ibland är mer positiv, men ibland mer negativ om man inte har koll på hur man ska "sälja in sig".
  • Anonym (kalsong)
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-27 13:41:45 följande:
    då kanske du ska söka din lycka på andra ställen än dejtingsiter? 
    Ja det gör jag! Men jag går in ibland på Match och kikar om det finns någon som kanske kan passa mig. Tycker det är märkligt att dessa sidor finns kvar, i samma utformning, och att det inte kommer bättre alternativ. Men alternativen kanske är att lära känna folk via andra sidor som inte är uttryckligen dejtingsidor.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (kalsong) skrev 2020-10-27 15:05:07 följande:

Jag tycker det var bättre förr, i början av Internet, då dejtingsidor inte fanns utan att man träffade folk via chatter eller andra sidor främst. Jag upplevde att det var mer fokus på att lära känna personen, via text, för man fick inte alltid se hur den såg ut förrän senare. Men kanske var annorlunda för tjejer. Men iaf idag är det ju som man är som en produkt som läggs upp på hyllan för andras beskådning och så blir man bedömd, fast det som visas är bara en fasad som rätt sällan stämmer helt. Och den visar bara en liten del av personen, som ibland är mer positiv, men ibland mer negativ om man inte har koll på hur man ska "sälja in sig".

När tänker du på då?

Jag är för ung för att ha dejtat vid ?internets början?, men vet att det fanns kontaktannonser på text-TV innan, så teknik verkar alltid använts för att träffas, haha!
  • Anonym (jaha)
    Anonym (kalsong) skrev 2020-10-27 14:52:00 följande:
    Absolut, i praktiken är det trial and error som gäller. Det finns ju inga lagar att tillgå för att begränsa bedrägeri vad gäller förhållanden. Men folk kanske iaf försöker sålla bort så mycket det går genom att skriva så. Om det hjälper på 10 av 150 kåtbockar så är det ju ändå 10 mindre.

Se det som en "ingen reklam tack" skylt på brevlådan. Vad gäller reklam så finns det ju lagar som reglerar det, delar du ut reklam fast folk inte vill ha det kan du dömas för det. Vad gäller "vill du knulla" reklam finns inga lagar som reglerar det och då är det ju fritt fram att försöka ändå, men man kan ju inte klandra folk för att försöka begränsa det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (kalsong) skrev 2020-10-27 15:05:07 följande:
    Nja, delvist håller jag med dig, visst genom att man träffades face to face så fick man ju oxå helt andra möjligheter att värdera en person och fokus hamnade kanske mer på att lära känna personen är tillfredsställa sina behov (objektifiering). Men samtidigt begränsade det ju oxå möjligheten att träffa och kommunicera med andra människor. Jag menar, bor du i en byhåla med 100 personer så är ju dina chanser att träffa någon ganska begränsade. Det har internet verkligen förbättrat.

Däremot kan jag hålla med om att det krypit in en helt annan syn på människor och en helt annan egoism, självupptagenhet och empatilöshet i samhället som helhet, inte bara dejting. Det finns ju ganska tydliga tecken på (studier) som visar att den psykiska ohälsan ökar, framförallt allt hos unga. Vi har aldrig varit så sammanlänkade och sociala som vi är nu, men paradoxalt nog aldrig så ensamma och olyckliga som nu.

Men allt var inte bättre förr, vissa saker var bättre andra mycket sämre än nu.
Svar på tråden Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?