Anonym (kalsong) skrev 2020-10-27 15:05:07 följande:
Jag tycker det var bättre förr, i början av Internet, då dejtingsidor inte fanns utan att man träffade folk via chatter eller andra sidor främst. Jag upplevde att det var mer fokus på att lära känna personen, via text, för man fick inte alltid se hur den såg ut förrän senare. Men kanske var annorlunda för tjejer. Men iaf idag är det ju som man är som en produkt som läggs upp på hyllan för andras beskådning och så blir man bedömd, fast det som visas är bara en fasad som rätt sällan stämmer helt. Och den visar bara en liten del av personen, som ibland är mer positiv, men ibland mer negativ om man inte har koll på hur man ska "sälja in sig".
Nja, delvist håller jag med dig, visst genom att man träffades face to face så fick man ju oxå helt andra möjligheter att värdera en person och fokus hamnade kanske mer på att lära känna personen är tillfredsställa sina behov (objektifiering). Men samtidigt begränsade det ju oxå möjligheten att träffa och kommunicera med andra människor. Jag menar, bor du i en byhåla med 100 personer så är ju dina chanser att träffa någon ganska begränsade. Det har internet verkligen förbättrat.
Däremot kan jag hålla med om att det krypit in en helt annan syn på människor och en helt annan egoism, självupptagenhet och empatilöshet i samhället som helhet, inte bara dejting. Det finns ju ganska tydliga tecken på (studier) som visar att den psykiska ohälsan ökar, framförallt allt hos unga. Vi har aldrig varit så sammanlänkade och sociala som vi är nu, men paradoxalt nog aldrig så ensamma och olyckliga som nu.
Men allt var inte bättre förr, vissa saker var bättre andra mycket sämre än nu.