• Anonym3323

BF September 2021

Den här tråden är för oss som väntar barn i september 2021. Berätta gärna om er själva och när ni plussade :)

Själv väntar vi vårt andra barn nu och har en son som är 9 månader. Vi har planerat för att få täta syskon om allt gått bra med första, vilket det verkligen har gjort hittills. Vi är otroligt lyckliga och glada nu över att blivit gravida igen. Fick positivt grav test på juldagen som var BIM och ser ut att bli BF runt den 5/9. <3

• Svar på tråden BF September 2021
  • Lina90

Hej! Jag kikar in här jag också :) vi väntar vårt andra barn med BF 23/9. Jag var på VUL och såg hjärtat slå i vecka 8+1 och nästa vecka har jag tid för KUB UL, jag är så orolig/nervös. Jag är så rädd att hjärtat slutat slå, ju mer jag tänker på det ju mer googlar jag och läser om olika tragiska händelser.

Känner någon igen denna oron? Hur har ni hanterat den? :(

• KristinG
    Lina90 skrev 2021-03-09 15:31:42 följande:

Hej! Jag kikar in här jag också :) vi väntar vårt andra barn med BF 23/9. Jag var på VUL och såg hjärtat slå i vecka 8+1 och nästa vecka har jag tid för KUB UL, jag är så orolig/nervös. Jag är så rädd att hjärtat slutat slå, ju mer jag tänker på det ju mer googlar jag och läser om olika tragiska händelser.

Känner någon igen denna oron? Hur har ni hanterat den? :(

Japp! Konstant oro trots att jag nu är i vecka 14 (snart 15) och såg bebisen senast för 4 dagar sedan och då mådde han prima. Har egentligen inget tips förutom att sluta googla - men det är ju lättare sagt än gjort! Inbillar mig att har kommer lugna ner mig lite efter RUL men så blir det säkert inte! :P Tror det är just för att jag googlat så mycket som jag oroat mig hela tiden, ofta skriver ju folk om när det gått dåligt men inte när det gått bra och då blir det sånt man läser.
  • Sockerikaffet

Jag har några i-landsproblem som jag skulle vilja diskutera... :) jag har bf 11/9. I slutet på augusti är vi bjudna på två bröllop (21 och 28 augusti) och jag funderar på om det är rimligt att ställa in sig på att gå eller om jag ska tacka nej direkt? Båda är en bit bort och innebär minst en övernattning. Jag tänker dels på att jag kanske kommer vara jättetjock och trött och ha diverse krämpor men också på covid-situationen eftersom jag inte kan vaccinera mig och kanske bör vara i karantän.

Självklart kan ingen veta hur jag kommer må eller när barnet föds och ingen vet heller hur smittspridningen kommer vara då eller hur långt vaccineringen har kommit. Men hur skulle ni tänka?

• Bluesea
    Snickesnack skrev 2020-12-30 21:52:05 följande:

Nu finns det en facebookgrupp för BF september 2021 som är privat och dold. Man kan alltså inte söka fram den, endast medlemmar kan se vilka som är medlemmar och man måste få inbjudan för att kunna gå med. Som en hemlig grupp var innan alltså.

Vill ni vara med kan ni skicka pm :)

Jag vill bli tillagd i den gruppen. ????
  • Junojune
    Sockerikaffet skrev 2021-03-09 20:09:51 följande:

Jag har några i-landsproblem som jag skulle vilja diskutera... :) jag har bf 11/9. I slutet på augusti är vi bjudna på två bröllop (21 och 28 augusti) och jag funderar på om det är rimligt att ställa in sig på att gå eller om jag ska tacka nej direkt? Båda är en bit bort och innebär minst en övernattning. Jag tänker dels på att jag kanske kommer vara jättetjock och trött och ha diverse krämpor men också på covid-situationen eftersom jag inte kan vaccinera mig och kanske bör vara i karantän.

Självklart kan ingen veta hur jag kommer må eller när barnet föds och ingen vet heller hur smittspridningen kommer vara då eller hur långt vaccineringen har kommit. Men hur skulle ni tänka?

Klurig fråga. Själva är vi bjudna 21/8 till bröllop och har bf 15/9. För mig själv har jag tänkt att vi bokar avbokningsbart hotell och siktar in oss på att åka. Om jag inte mår bra eller har krämpor så kan vi avboka. Vi informerar även brudparet om situationen. Jag menar det kan ju alltid hända att en gäst blir sjuk. Men jag har inte alls tänkt på det här med att karantäna... hur länge bör man göra det?

Jag vet inte hur jag hade gjort om det var så nära inpå bf. Tror jag hade bokat hotell, många hotell kan ju avbokas t.o.m. på ankomstdagen. Men då har jag inte funderat på karantän... du kanske kan gå på första men inte andra :)
  • Sockerikaffet
    Junojune skrev 2021-03-20 07:30:20 följande:

Klurig fråga. Själva är vi bjudna 21/8 till bröllop och har bf 15/9. För mig själv har jag tänkt att vi bokar avbokningsbart hotell och siktar in oss på att åka. Om jag inte mår bra eller har krämpor så kan vi avboka. Vi informerar även brudparet om situationen. Jag menar det kan ju alltid hända att en gäst blir sjuk. Men jag har inte alls tänkt på det här med att karantäna... hur länge bör man göra det?

Jag vet inte hur jag hade gjort om det var så nära inpå bf. Tror jag hade bokat hotell, många hotell kan ju avbokas t.o.m. på ankomstdagen. Men då har jag inte funderat på karantän... du kanske kan gå på första men inte andra :)

Ja, vi kanske ska prata med brudparen och se om det är ok att ev avboka sent. Hotellen brukar inte vara något problem som du säger. Vi vet ju inte om karantän kommer behövas innan förlossningen, det beror ju på hur smittspridningen ser ut då. Om många är vaccinerade kanske smittspridningen i samhället är så låg att även ovaccinerade kan röra sig bland folk. Men det vet ju ingen nu.

Om smittspridningen fortfarande är hög i augusti kanske bröllopen ändå måste bokas om, så det kanske egentligen är en icke-fråga?
  • Poeticflower

Hej, väntar andra barnet Bf är 18 september, nu väntar jag på svar NIpt. Fick 1/104 på kub för DS. Har ni andra fått göra kub och nipt, hur har det gått?

• Poeticflower

Hej, väntar andra barnet Bf är 18 september, nu väntar jag på svar NIpt. Fick 1/104 på kub för DS. Har ni andra fått göra kub och nipt, hur har det gått?

• Kvinna1989
    Poeticflower skrev 2021-03-23 09:51:34 följande:

Jag har bf 15 september:) Gjorde kub och fick risk 1/20 000 och på dom andra 1/100000, även om risken är liten så finns ju alltid risken , jag har bestämt att blir jag gravid en andra gång gör jag troligen inte kub, var så nervös över detta...

Hur har känner du/ni nu när ni fick dom svaren på Kub?
  • KristinG
    Poeticflower skrev 2021-03-23 09:51:11 följande:

Hej! Har BF 7 sep. Gjorde NIPT i v 11 (ej KUB) och det visade på låg risk (mindre än 1 på 10 000).
Svar på tråden BF September 2021