• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-08 09:16:19 följande:

Berätta inte.
    Under förutsättning att din berättelse stämmer så är mitt råd att inte berätta.

Det du har gjort är ditt eget problem som du själv bär ansvar för.
    Du känner och du tycker att du själv kan inte leva med att hålla det inom dig. Men det är fruktansvärt egoistiskt att riskera förstöra en annan persons liv och riskera förstöra för barn och familj och kanske andra nära personer för att du själv har problem.

Du har gjort fel genom att vara otrogen.
    Men du rättar inte ett fel genom att göra ett ännu värre fel och genom att ännu värre skada andra människor.

I din trådstart visar du ingen som helst ärlig vilja eller ens förmåga att ta ditt ansvar för dina egna handlingar och för dina egna personliga problem.
    Du väljer istället att skylla ifrån dig.
    Du gjorde självfallet ett eget val och fattade ett eget beslut att vara otrogen men du väljer nu att skylla på din sambo, att han inte funnits där, att du inte känt dig sedd, etc.
    Det ynkligaste någon kan göra när man har gjort ett val och fattat ett eget beslut, när man begått ett så allvarligt fel, det ynkligaste är att försöka skylla ifrån sig.

Ta ansvar och ta tag i dina egna personliga problem.
    T ex sök professionell hjälp.
    Dina egna personliga problem måste du själv ta ansvar för och inte skyffla över dem på någon annan och kanske förstöra den personens och barnens liv bara för att döva ditt egna dåliga samvete. 

Men så är det ju alltid...Det är aldrig den otrognes fel, det är alltid den bedragnes.
    Men hur många egna val gjorde ts, innan hon hamnade i sängen?

Håller med om det mesta du skriver i inslaget utom första meningen. Där håller jag bara halvt med.
    Gör slut...Inte nödvändigt att berätta, även om partnern borde ha rätt att veta varför.
    Fortsätt...Berätta. Partnern har rätt att få göra sina egna val om han/hon vill fortsätta eller avsluta
  • Anonym (Ärlighet)

Hur man berättar det?

Många ursäktar sig för att de har varit berusad, drogad och liknande barnsliga skäl

Enligt mig gör man allt helt medvetet och att skylla på sprit och annat är bara löjligt.

Antigen försöker du glömma det och bara lever ditt liv som vanligt utan att berätta det eller så gör du det genom att texta honom om du nu inte kan prata om det och kolla honom i ögonen.

I bästa bästa fall (om han förlåter dig) förvänta dig inte att han kommer att vara trogen mot dig. Förvänta dig inte heller att det glöms bort.

Det hade varit samms sak om han hade varit otrogen mot dig och skulle berätta det för dig.

• Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-08 10:18:00 följande:
    Men så är det ju alltid...Det är aldrig den otrognes fel, det är alltid den bedragnes.
    Men hur många egna val gjorde ts, innan hon hamnade i sängen?

Håller med om det mesta du skriver i inslaget utom första meningen. Där håller jag bara halvt med.
    Gör slut...Inte nödvändigt att berätta, även om partnern borde ha rätt att veta varför.
    Fortsätt...Berätta. Partnern har rätt att få göra sina egna val om han/hon vill fortsätta eller avsluta
    TS gjorde fel, fattade ett eget beslut = TS eget ansvar.
    Men hur menar du att detta fel kan göras rätt, eller bli mindre fel, genom att riskera förstöra familjen, riskera förstöra barnens liv?
    Går otroheten och felet bort då?

Är det mindre allvarligt att begå otrohet om man sedan dövar sitt eget dåliga samvete genom att berätta sin snyfthistoria och skyffla över ansvaret och det dåliga samvetet på någon annan?
  • Anonym (jury)

Hmm. En gammal kärlek hör av sig när du känner dig osedd, ni avstämmer omkring läget ioch livet. Ni avtalar ett kort möte några månader senare och där händer det som inte får hända. Du verkar onekligen ha lätt för att trilla dit. 

Berätta eller inte? Om du inte berättar måste du nog ha ett bra svar på varför du inte skulle trilla dit igen, nästa gång du känner dig osedd. Där är svaret "för att jag mår skit nu" inte tillräckligt bra, för sånt går ju över med tiden, och så har din hjärna lärt dig att du klarar dig undan och att det inte är så farligt egentligen.

Tycker du skall berätta trots att det nog kommer att framkalla en akut kris mellan er. Men det är i sista laget nu eftersom det snart redan gått ett halvår sedan det som inte fick hända hände.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-08 10:33:09 följande:
    Men hur menar du att detta fel kan göras rätt, eller bli mindre fel, genom att riskera förstöra familjen, riskera förstöra barnens liv?

Är det mindre allvarligt att begå otrohet om man sedan dövar sitt eget dåliga samvete genom att berätta sin snyfthistoria och skyffla över ansvaret och det dåliga samvetet på någon annan?
    Man kan aldrig göra en otrohet "mindre fel", och familjen är redan förstörd genom ts otrohet. Den blir aldrig vad den varit. Mycket beroende på att ts förstår att inget kan bli som förut, och har dåligt samvete för sin otrohet.
    Vad finns logiken i att mörka otroheten skulle göra att familjen inte förstörs?

Att berätta sin "snyfthistoria" kan ha den fördelen att, om båda vill, kan söka hjälp att lösa sina problem. Problemlösning fordrar ärlighet..
  • Anonym (FYI)
    Anonym (jury) skrev 2021-03-08 10:34:54 följande:

Hmm. En gammal kärlek hör av sig när du känner dig osedd, ni avstämmer omkring läget ioch livet. Ni avtalar ett kort möte några månader senare och där händer det som inte får hända. Du verkar onekligen ha lätt för att trilla dit. 

Berätta eller inte? Om du inte berättar måste du nog ha ett bra svar på varför du inte skulle trilla dit igen, nästa gång du känner dig osedd. Där är svaret "för att jag mår skit nu" inte tillräckligt bra, för sånt går ju över med tiden, och så har din hjärna lärt dig att du klarar dig undan och att det inte är så farligt egentligen.

Tycker du skall berätta trots att det nog kommer att framkalla en akut kris mellan er. Men det är i sista laget nu eftersom det snart redan gått ett halvår sedan det som inte fick hända hände.

Precis, undrar om ts känner sig mer sedd och uppskattad nu?
    Herregud...Hamna i säng efter ett kort möte med ett gammalt ligg??
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Väntar) skrev 2021-03-07 19:06:25 följande:
    Tror du kommer få rådet att berätta direkt med diverse olika skäl. MEN det är så att ju längre tid från snedsteget tills det uppdagas ju enklare är det att förlåta. Så håll det inom dig så länge du kan.

Dessutom minskar det dåliga samvetet ju mer tid som förflyter, så det kommer inte alls att vara lika svårt att inte berätta detta tex. 5 år från nu.
    Det var det mest idiotiska jag läst på länge... du har ingen aning om vad du pratar om.

JA, hur länge sen det var spelar absolut roll fast åt totalt motsatt håll än vad du påstår. Ju längre den som var otrogen undanhållit det desto större skada gör det eftersom det betyder att man levt i en lögn under lång tid och ALLT sen otroheten skedde har varit falskt. Och ju längre man väntar desto mindre är oddsen att man blir förlåten.

JA, samvetet minskar med tiden eftersom människor är bra på att anpassa sig till nya saker. Men det sker oxå på bekostnad av att man låter sin partner leva i en lögn och när det väl kommer upp till ytan så kommer skadorna vara i par med hur lång tid man undanhållit det för sin partner.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-08 10:33:09 följande:

Enkelt, för genom att undanhålla en otrohet för sin partner så förnekar man personen att förhålla sig till det och själv få välja om hen vill vara kvar i förhållandet. Det man då säger är "jag skiter fullkomligen i att du luras vara kvar i ett förhållande mot din vilja, bara jag själv slipper undan så är jag nöjd". Det signalerar att man är feg och egoistiskt som bara tänker på sitt eget bästa.

Genom att berätta för sin partner att man varit otrogen så ger man personen chansen att förhålla sig till det och själv välja. Det man då säger är att "jag respekterar dig och ger dig därför chansen att själv välja om du vill vara kvar i förhållandet trotts mitt misstag". Det signalerar att man är ärlig, kan stå för sina misstag och respekterar sin partner.

Om man vill döva sitt samvete eller ej är totalt irrelevant, det handlar om att ge sin partner en chans att själv välja vilket slags förhållande hen vill leva i och vilken slags partner personen vill leva med. Ingen människa förtjänar att tvingas leva i ett förhållande med hjälp av lögner och manipulation.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Amalia) skrev 2021-03-07 22:32:36 följande:

Berätta inte det gör mer skada än nytta

För vem?

Tror du TS sambo skulle hålla med om det?
  • Anonym (jaha)

Måste säga att det är ofattbart vidrigt att se hur vissa försöker få att lura någon att vara kvar i ett förhållande mot sin vilja med hjälp av lögner och manipulation att låta som "humant" och något man gör för att skona personen...Kräks

Hur fan lyckas man få att först bedra sin sambo och som om det inte vore nog, förnedra ytterligare genom att sitta och ljuga personen rakt i ansiktet år efter år. Förneka sin sambo chansen att göra egna val, lura sin sambo att vara kvar i förhållandet...etc...till att vara humant, snällt och omtänksamt?

Snacka om totalt snedvridna argument.

Svar på tråden Hur berätta om otrohet?