Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-08 10:33:09 följande:
TS gjorde fel, fattade ett eget beslut = TS eget ansvar.
Men hur menar du att detta fel kan göras rätt, eller bli mindre fel, genom att riskera förstöra familjen, riskera förstöra barnens liv?
Går otroheten och felet bort då?
Är det mindre allvarligt att begå otrohet om man sedan dövar sitt eget dåliga samvete genom att berätta sin snyfthistoria och skyffla över ansvaret och det dåliga samvetet på någon annan?
Enkelt, för genom att undanhålla en otrohet för sin partner så förnekar man personen att förhålla sig till det och själv få välja om hen vill vara kvar i förhållandet. Det man då säger är "jag skiter fullkomligen i att du luras vara kvar i ett förhållande mot din vilja, bara jag själv slipper undan så är jag nöjd". Det signalerar att man är feg och egoistiskt som bara tänker på sitt eget bästa.
Genom att berätta för sin partner att man varit otrogen så ger man personen chansen att förhålla sig till det och själv välja. Det man då säger är att "jag respekterar dig och ger dig därför chansen att själv välja om du vill vara kvar i förhållandet trotts mitt misstag". Det signalerar att man är ärlig, kan stå för sina misstag och respekterar sin partner.
Om man vill döva sitt samvete eller ej är totalt irrelevant, det handlar om att ge sin partner en chans att själv välja vilket slags förhållande hen vill leva i och vilken slags partner personen vill leva med. Ingen människa förtjänar att tvingas leva i ett förhållande med hjälp av lögner och manipulation.