• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-09 15:20:57 följande:
    Hur intalar man sig själv att man inte kommer att göra det igen. Och hur länge räcker den uppfattningen innan man glömt ångesten och bara kommer ihåg hur jävla pirrigt, spännande och skönt det var?
    Eller som några påpekat i tråden... bara man själv kan leva med det så...

Jag menar, om man gör dumma saker och kommer undan med det. Hur fan kan man öht tro att man kommer lära sig något av det och inte göra om samma misstag? Det enda man lär sig av det är väl att det går alldeles utmärkt att göra som man vill bara ens partner inte får reda på det. 

Men den mentaliteten kvittar det väl om man är otrogen 1 gång eller 100, så länge ingen vet så är det väl ok?

Och de som resonerar som att "jag vill inte veta". Är man ok då med att ens partner är otrogen 100 ggr, bara man inte vet det? Är man ok med att leva i en lögn bara för att man är mer rädd för sanningen?

Jäkla märkligt sätt att förhålla sig till saker kan jag tycka. Personligen skulle jag tycka det vore 100 ggr värre att leva i en lögn och slösa bort mitt liv på ett asshole än att bli sårad. Att bli sårad kommer man över, tiden man slösat på en idiot får man aldrig tillbaka.

Vad händer tex om man inte får reda på något och sen skaffar man 2 ungar med fel partner och får reda på det 10 år senare... hade man fått reda på det tidigt så hade man kunna dra och skaffat barn med någon bättre partner. Istället sitter man redan där med fel partner och 2 ungar.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-09 16:18:11 följande:
    Eller som några påpekat i tråden... bara man själv kan leva med det så...

Jag menar, om man gör dumma saker och kommer undan med det. Hur fan kan man öht tro att man kommer lära sig något av det och inte göra om samma misstag? Det enda man lär sig av det är väl att det går alldeles utmärkt att göra som man vill bara ens partner inte får reda på det. 

Men den mentaliteten kvittar det väl om man är otrogen 1 gång eller 100, så länge ingen vet så är det väl ok?

Och de som resonerar som att "jag vill inte veta". Är man ok då med att ens partner är otrogen 100 ggr, bara man inte vet det? Är man ok med att leva i en lögn bara för att man är mer rädd för sanningen?

Jäkla märkligt sätt att förhålla sig till saker kan jag tycka. Personligen skulle jag tycka det vore 100 ggr värre att leva i en lögn och slösa bort mitt liv på ett asshole än att bli sårad. Att bli sårad kommer man över, tiden man slösat på en idiot får man aldrig tillbaka.

Vad händer tex om man inte får reda på något och sen skaffar man 2 ungar med fel partner och får reda på det 10 år senare... hade man fått reda på det tidigt så hade man kunna dra och skaffat barn med någon bättre partner. Istället sitter man redan där med fel partner och 2 ungar.
    Ja, få reda på det 10 år senare....Sådana trådar har ju också dykt upp här på FL. Då har det inte varit kul.

Är man otrogen kommer man aldrig att vara säker på att det inte kommer fram, någon gång. Kommer alltid att vara rädd att något förflutet ord slipper ut ur munnen, lite onykter, eller att man bara slappnar av en sekund, som ställer allt upp och ner.
    Fy fan för att leva så år efter år.
  • Svennebanan75
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-08 12:42:05 följande:

Måste säga att det är ofattbart vidrigt att se hur vissa försöker få att lura någon att vara kvar i ett förhållande mot sin vilja med hjälp av lögner och manipulation att låta som "humant" och något man gör för att skona personen...Kräks

Hur fan lyckas man få att först bedra sin sambo och som om det inte vore nog, förnedra ytterligare genom att sitta och ljuga personen rakt i ansiktet år efter år. Förneka sin sambo chansen att göra egna val, lura sin sambo att vara kvar i förhållandet...etc...till att vara humant, snällt och omtänksamt?

Snacka om totalt snedvridna argument.

Ja, ska man uttrycka det lite finare så kan man enkelt säga att uttrycket ?det man inte vet lider man inte av? finns inte på riktigt...
    Lögner av den här typen skapar en grund där relationen inte bygger på respekt och ärlighet för varandra, samveten som påverkar beteenden, och lögner som skapar nya lögner... relation blir en pseodoverklighet och relationen har påverkats djupt negativt vare sig man vill eller ej av lögnerna!
  • Anonym (FlisanLisa)

Tackar för alla svar.
    Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra. Det är inte en lätt fråga, det förstår jag. En del av mig vill bara glömma och få det ogjort och hålla tyst för alltid, en annan del vill bara skrika ut och berätta, tror det skulle vara väldigt förlösande. 

Jag vill inte bryta upp allt som har investerats över alla åren. Att säga att en gång otrogen alltid otrogen tror jag inte stämmer. Givetvis kan man lära av sina misstag.

Mår så vansinnigt dåligt, och känner en enorm skam. Jag har inte heller någon att prata med om det hela, varken familj, vänner, bekanta, kollegor, eller likande att bolla detta med, och hur gör man det utan att skämma ut sig inför dem. 

Frågan är snarare hur man lägger fram det. Hur berättar man? Vad  bör man tänka på? Vill inte att barnen skall vara hemma och höra allt när man berättar, vilket gör det svårt då de ofta är hemma. 

Överväger faktiskt att ringa en psykolog eller terapeut för att få råd och ramar för hur jag skall göra.  

• Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-09 19:52:12 följande:

Tackar för alla svar.
    Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra. Det är inte en lätt fråga, det förstår jag. En del av mig vill bara glömma och få det ogjort och hålla tyst för alltid, en annan del vill bara skrika ut och berätta, tror det skulle vara väldigt förlösande. 

Jag vill inte bryta upp allt som har investerats över alla åren. Att säga att en gång otrogen alltid otrogen tror jag inte stämmer. Givetvis kan man lära av sina misstag.

Mår så vansinnigt dåligt, och känner en enorm skam. Jag har inte heller någon att prata med om det hela, varken familj, vänner, bekanta, kollegor, eller likande att bolla detta med, och hur gör man det utan att skämma ut sig inför dem. 

Frågan är snarare hur man lägger fram det. Hur berättar man? Vad  bör man tänka på? Vill inte att barnen skall vara hemma och höra allt när man berättar, vilket gör det svårt då de ofta är hemma. 

Överväger faktiskt att ringa en psykolog eller terapeut för att få råd och ramar för hur jag skall göra.  

Som jag skrev tidigare så tror jag det är svårt att lägga fram det här på ett bra sätt.
    Jag tror att det bästa du kan göra är att bara riva av plåstret och berätta hela sanningen. Det tror jag du kommer längst på.
    Om du vill att ert förhållande ska byggas på respekt,ärlighet och tillit så är det bra att vara ärlig om sina misstag.
    Sen får ni försöka jobba utifrån det.
    Om det här bara var ett engångsmisstag och du verkligen ångrar dig.och visar det,så kanske det går lättare för honom att förlåta än om du håller det för dig själv och slutligen exploderar.
    För den risken finns om du har sådan ångest och bär det inom dig själv ett längre tag utan att berätta.
    Jag brukar själv kunna vara ganska fördömande när det gäller otrohet.
    Men ett engångsmisstag skulle nog även jag kunna förlåta.
    Framförallt om jag fick veta det av min egen partner och inte på annat sätt.
  • Anonym (Kan)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-09 19:52:12 följande:

Tackar för alla svar.

Tycker inte du ska utsätta barnen för detta. Håll det inom fig gör inte om det
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (Väntar) skrev 2021-03-07 19:06:25 följande:

Tror du kommer få rådet att berätta direkt med diverse olika skäl. MEN det är så att ju längre tid från snedsteget tills det uppdagas ju enklare är det att förlåta. Så håll det inom dig så länge du kan.

Dessutom minskar det dåliga samvetet ju mer tid som förflyter, så det kommer inte alls att vara lika svårt att inte berätta detta tex. 5 år från nu.

Eller tvärtom snarare. Ju längre man ljuger desto värre...
  • Anonym (Nnf)

Tycker du ska berätta. Både för hans skull och din egen. Han har rätt att veta. Säg det som du gjorde här ungefär.

Svar på tråden Hur berätta om otrohet?