• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Göran) skrev 2021-04-25 18:14:17 följande:

Du ska inte ens behöva förklara för din ?man? hur du känner det. Det är en usling till man. Han ska försvara dig. Modigt att ställa in bröllopet. Du visar styrka. Bryt med denna fega krake.

Tack. Jag kan iofs försvara mej själv, men samtidigt det är självklart att man står upp för sin partner och tar bort en sån här vän ur sin kalender.
  • Anonym (smyg-homo?)

Allvarligt, jag hade börjat undra om din man och den här mannen hade sex med varandra.

Vem låter en annan person man bara har känt ett par år få sådant inflytande över sig, och blir så duperad så han nästan åker på helg med en annan kvinna inblandad? Och sen inte bryter den kontakten!!

Antingen är din man ett ryggradslöst fån eller så är det något mer i den här historien tror jag.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (smyg-homo?) skrev 2021-04-25 18:24:58 följande:

Allvarligt, jag hade börjat undra om din man och den här mannen hade sex med varandra.

Vem låter en annan person man bara har känt ett par år få sådant inflytande över sig, och blir så duperad så han nästan åker på helg med en annan kvinna inblandad? Och sen inte bryter den kontakten!!

Antingen är din man ett ryggradslöst fån eller så är det något mer i den här historien tror jag.

Tror tyvärr svaret är att han är ett ryggradslöst fån. Men man kan aldrig veta säkert...
  • Anonym (Hilla)
    Anonym (Ini) skrev 2021-04-25 15:41:29 följande:

Du borde åtminstone prata med honom. Det är svårt att bryta nära kompisrelationer.

.

Borde inte vara särskilt svårt att bryta en kompisrelation om kompisen beter sig som ett svin mot den man älskar,
  • Anonym (*)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 17:50:06 följande:
    Jag har såklart varit tydlig med varför jag brutit förlovningen och ställt in planerna för bröllopet. Jag har inte bara stuckit.

Kan hända att min man kommer på andra tankar och väljer mej, men jag väljer inte honom längre. Skulle för övrigt aldrig ens be honom välja. Stryker man inte en sån vän självmant ur sin bekantskapskrets så är det jag som väljer. Väljer bort båda.
    Hur reagerade han när du sa att det inte blir något bröllop?
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Hilla) skrev 2021-04-25 18:47:01 följande:

Borde inte vara särskilt svårt att bryta en kompisrelation om kompisen beter sig som ett svin mot den man älskar,

Du vet inget om deras kompisrelation. Den här vännen må ha ett maktövertag i kompisrelationen, vilket gör att ts man accepterar saker han normalt inte skulle göra.

Situationen för att jag misstänker att den här vännen har makt över TS man. Det är nedvärderande mot honom att vännen anser att TS man inte själv är förmögen att välja partner själv. Vännen beter sig som en dominant mor/far som tar sig rätten att bestämma partner åt sitt "barn".
  • Anonym (Hilla)
    Anonym (Ini) skrev 2021-04-25 20:31:37 följande:

Du vet inget om deras kompisrelation. Den här vännen må ha ett maktövertag i kompisrelationen, vilket gör att ts man accepterar saker han normalt inte skulle göra.

Situationen för att jag misstänker att den här vännen har makt över TS man. Det är nedvärderande mot honom att vännen anser att TS man inte själv är förmögen att välja partner själv. Vännen beter sig som en dominant mor/far som tar sig rätten att bestämma partner åt sitt "barn".

Om det är som du skriver är det ju ett ännu starkare skäl för ts att avbryta med den här mannen som har en kompis som har makt över honom.

Du tyckte ts ska prata med sin man, men som du skriver är ju denna man verkligen inget att ha om han låter en 3 år gammal vänskap styra hans liv på det här sättet.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (*) skrev 2021-04-25 19:22:23 följande:

Hur reagerade han när du sa att det inte blir något bröllop?

Han grät. Har väl inte riktigt accepterat läget känns det som. Ringer varje dag och är ångerfull och frågar vad han kan göra. Senaste erbjudandet var att åka till vännen och slå honom på käften. Moget...
  • Anonym (Peter)

Har ni berättat för släkt och vänner att det är avblåst?

• Anonym (123)

Förstår att det är en människa som du inte vill ha i ditt liv. Men kan nog ändå tycka att det är lite väl drastiskt att göra slut med din man för att han förslår att han får bjuda in människan. Din man verkar ju ha lämnat händelserna bakom sig även om du så klart inte har men accepterade inte din man att du absolut inte vill ha den människan på ditt bröllop eller i ditt liv och sedan kunde lämna det och gå vidare utan att behöva ställa in bröllop och göra slut?

Svar på tråden Jag ställde in bröllopet