• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Hilla)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 21:25:36 följande:

Han grät. Har väl inte riktigt accepterat läget känns det som. Ringer varje dag och är ångerfull och frågar vad han kan göra. Senaste erbjudandet var att åka till vännen och slå honom på käften. Moget...

Förstår han inte att det är pga hans eget beteende och inte kompisens som gör att du avbrutit?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (123) skrev 2021-04-25 21:45:35 följande:

Förstår att det är en människa som du inte vill ha i ditt liv. Men kan nog ändå tycka att det är lite väl drastiskt att göra slut med din man för att han förslår att han får bjuda in människan. Din man verkar ju ha lämnat händelserna bakom sig även om du så klart inte har men accepterade inte din man att du absolut inte vill ha den människan på ditt bröllop eller i ditt liv och sedan kunde lämna det och gå vidare utan att behöva ställa in bröllop och göra slut?

Varför är det viktigt att en person som betett sig illa mot ens partner och önskar det ska ta slut blir bjuden till just bröllopet?
    Jag kan inte komma på en anledning till att man alls vill umgås mer med en person, än mindre varför man skulle bjuda denne att fira den förening personen så tydligt spottar på.
  • Fiona M

Förstår att det är en människa som du inte vill ha i ditt liv. Men kan nog ändå tycka att det är lite väl drastiskt att göra slut med din man för att han förslår att han får bjuda in människan. Din man verkar ju ha lämnat händelserna bakom sig även om du så klart inte har men accepterade inte din man att du absolut inte vill ha den människan på ditt bröllop eller i ditt liv och sedan kunde lämna det och gå vidare utan att behöva ställa in bröllop och göra slut?

Vilken anledning finns att bjuda den så kallade vännen?
  • Anonym (a 2)
    Jag håller med. Jag tycker det är väl drastiskt av TS, men kanske inte mannen betydde så mycket för henne trots allt om hon väljer att bryta totalt för ett misstag han gjort.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-25 22:06:14 följande:
    Jag håller med. Jag tycker det är väl drastiskt av TS, men kanske inte mannen betydde så mycket för henne trots allt om hon väljer att bryta totalt för ett misstag han gjort.
    Jag tycker inte det är ett misstag att inte bry sig om att en bekant försökt förstöra relationen.
    Kanske inte TS betydde så mycket för mannen trots allt om han väljer att släta över det som hänt.
  • Anonym (123)
    Anonym (Peter) skrev 2021-04-25 21:54:41 följande:

Varför är det viktigt att en person som betett sig illa mot ens partner och önskar det ska ta slut blir bjuden till just bröllopet?

Jag kan inte komma på en anledning till att man alls vill umgås mer med en person, än mindre varför man skulle bjuda denne att fira den förening personen så tydligt spottar på.

Men jag har inte skrivit att han skulle bli bjuden?? Finns ingen anledning till det. Men jag tycler det är väl drastiskt att ställa in bröllopet för att mannen föreslagit det, det räcker väl att man säger att det är ingen människa man vill ha i sitt liv än mindre på sitt bröllop pch sedan gå vidare.
  • Anonym (123)
    Fiona M skrev 2021-04-25 21:55:23 följande:

Vilken anledning finns att bjuda den så kallade vännen?

Läs en gång till.. jag har aldrig sagt att han skulle bli bjuden eller öht vara en del av hennes liv..
  • Anonym (Peter)
    Anonym (123) skrev 2021-04-25 22:10:37 följande:
    Men jag har inte skrivit att han skulle bli bjuden?? Finns ingen anledning till det. Men jag tycler det är väl drastiskt att ställa in bröllopet för att mannen föreslagit det, det räcker väl att man säger att det är ingen människa man vill ha i sitt liv än mindre på sitt bröllop pch sedan gå vidare
    Anonym (123) skrev 2021-04-25 22:12:57 följande:
    Läs en gång till.. jag har aldrig sagt att han skulle bli bjuden eller öht vara en del av hennes liv..
    Nej, men du verkar förstå att mannen vill ha honom i sitt liv och bjuda honom, så kanske du kan förklara hur resonemanget kan ha gått i mannens huvud?
    (Detta är alltså en bekant som mannen känt i 3 år och inte umgåtts nära med...)
  • cosinus

Ja ingen lär ju bli gladare än den sk vännen efter det beslutet.

Jag hade nog nöjt mig med att tala om för den blivande maken att han nu hade rejält otur när han tänkte. Göra fullkomligt klart att vännen inte kommer delta i något som helst sammanhang där du är med i allmänhet och inte på erat bröllop i synnerhet.

Att du inte kan styra över vem han umgås med själv men att du inte tänker ha något att göra med personen i fråga - någonsin.

Och sen släppa det där...

• Anonym (a 2)
    Anonym (Peter) skrev 2021-04-25 22:18:09 följande:
    Nej, men du verkar förstå att mannen vill ha honom i sitt liv och bjuda honom, så kanske du kan förklara hur resonemanget kan ha gått i mannens huvud?
    (Detta är alltså en bekant som mannen känt i 3 år och inte umgåtts nära med...)
    Ja, han tänkte väl snett helt enkelt. Det blev helt fel så att säga. Själv skulle jag aldrig ställt in ett bröllop av den orsaken.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet