• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (123)
    Anonym (Peter) skrev 2021-04-25 22:18:09 följande:

Nej, men du verkar förstå att mannen vill ha honom i sitt liv och bjuda honom, så kanske du kan förklara hur resonemanget kan ha gått i mannens huvud?

(Detta är alltså en bekant som mannen känt i 3 år och inte umgåtts nära med...)

Han hade jäkligt otur när han tänkte. Förmodligen har han insett det också..
  • Anonym (Peter)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-25 22:34:45 följande:
    Ja, han tänkte väl snett helt enkelt. Det blev helt fel så att säga. Själv skulle jag aldrig ställt in ett bröllop av den orsaken.
    Fast nämn en orsak till att man vill umgås med nån som betett sig så.
    Jag får verkligen inte in det i skallen.
  • Anonym (123)
    cosinus skrev 2021-04-25 22:25:32 följande:

Ja ingen lär ju bli gladare än den sk vännen efter det beslutet.

Jag hade nog nöjt mig med att tala om för den blivande maken att han nu hade rejält otur när han tänkte. Göra fullkomligt klart att vännen inte kommer delta i något som helst sammanhang där du är med i allmänhet och inte på erat bröllop i synnerhet.

Att du inte kan styra över vem han umgås med själv men att du inte tänker ha något att göra med personen i fråga - någonsin.

Och sen släppa det där...

• Anonym (Peter)
    Anonym (123) skrev 2021-04-25 22:40:31 följande:
    Han hade jäkligt otur när han tänkte. Förmodligen har han insett det också..
    Otur när han tänkte? Använder folk det som ursäkt efter 14 års ålder?
    Är man vuxen nog att gifta sig bör man vara vuxen nog att ta ansvar för sina relationer, kärleks- som vänskapsrelationer.
    Att han öht tar upp den bekante som gäst visar att han inte bryr sig om vad denne gjorde mot TS. Det är inte att ha otur när man tänkte som vuxen.
  • Silverjenny

Jag tyckte först när jag läste trådstarten att du var lite väl drastisk och att du borde ge honom en andra chans, men sedan läste jag fler inlägg där du berättade om hur vännen hade sett till att en annan kvinna följt med på deras roadtrip och att de skulle dela hotellrum mm.

Ändå väljer din man att hålla kontakt med honom bakom din rygg. Det får en att undra var han har sina lojaliteter egentligen?

Andra har sagt det redan, han borde bryta all kontakt med en vän som försöker slå in kilar mellan er på det viset.

Varför vill han ens bjuda någon på ert bröllop som så uppenbart inte vill att ni ens ska vara tillsammans och som avskyr dig? Det är inte ens en person man "måste" bjuda oavsett vad man tycker om denne, som fallet kan vara med släktingar mm. Det är inte en släkting och inte en nära vän.

Min mans svägerska har pratat mycket skit om mig och uttryckt att hon vill/tror att vår relation inte ska hålla. Visserligen tycker min man och övriga familjen också att hon är en idiot, men även om det bara varit jag som hade problem med henne så skulle jag vara tvungen att stå ut. Jag försöker ha överseende, förlåta och bli vän med henne även om jag vet vad hon sagt om mig. För hon är familj trots allt och även om man inte älskar varandra måste man hålla det civiliserat. Men om det varit en vän som gjort så, hade jag krävt att han bröt all kontakt och aldrig i livet skulle jag tillåta den personen att komma på vårt bröllop. Jag hade nog reagerat som du. Jag hade nog gett min man en andra chans om han verkligen grät och krälade men då med absolut villkor att han bryter all slags kontakt med den lilla ormen och aldrig säger så mycket som hej till honom igen. Om det så var hans chef, då skulle jag kräva att han byter jobb.

Hur gick diskussionen när du fick veta att han ville bjuda vännen? Envisades han med att vännen ska bjudas trots att du sa nej, eller accepterade han - kom ni överens om något?

• Anonym (Hilla)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-25 22:34:45 följande:

Ja, han tänkte väl snett helt enkelt. Det blev helt fel så att säga. Själv skulle jag aldrig ställt in ett bröllop av den orsaken.

Hon ställer ju inte in för att kompisen är en skit, hon ställer ju in för att hennes man tillåtit och tillåter en kompis behandla henne som skit.

Det här visar ju på mannens eget beteende, han kommer inte bry sig om hennes känslor förrän hon drar sig undan, och även då, när hon ställer in bröllopet, tror han fortfarande att det enbart handlar om kompisen och inte om honom själv. Att han faktiskt ljugit för ts och bara låtsas ha brutit med en kompis som behandlat ts och deras förhållande illa. Och dessutom vill ha denna människa som gäst på deras bröllop!

Hade du verkligen velat gifta dig med en sådan man?
  • Fiona M
    Anonym (Hilla) skrev 2021-04-25 22:45:11 följande:
    Hon ställer ju inte in för att kompisen är en skit, hon ställer ju in för att hennes man tillåtit och tillåter en kompis behandla henne som skit.

Det här visar ju på mannens eget beteende, han kommer inte bry sig om hennes känslor förrän hon drar sig undan, och även då, när hon ställer in bröllopet, tror han fortfarande att det enbart handlar om kompisen och inte om honom själv. Att han faktiskt ljugit för ts och bara låtsas ha brutit med en kompis som behandlat ts och deras förhållande illa. Och dessutom vill ha denna människa som gäst på deras bröllop!

• Anonym (Sanna)
    Silverjenny skrev 2021-04-25 22:44:54 följande:

Jag tyckte först när jag läste trådstarten att du var lite väl drastisk och att du borde ge honom en andra chans, men sedan läste jag fler inlägg där du berättade om hur vännen hade sett till att en annan kvinna följt med på deras roadtrip och att de skulle dela hotellrum mm.

Ändå väljer din man att hålla kontakt med honom bakom din rygg. Det får en att undra var han har sina lojaliteter egentligen?

Andra har sagt det redan, han borde bryta all kontakt med en vän som försöker slå in kilar mellan er på det viset.

Varför vill han ens bjuda någon på ert bröllop som så uppenbart inte vill att ni ens ska vara tillsammans och som avskyr dig? Det är inte ens en person man "måste" bjuda oavsett vad man tycker om denne, som fallet kan vara med släktingar mm. Det är inte en släkting och inte en nära vän.

Min mans svägerska har pratat mycket skit om mig och uttryckt att hon vill/tror att vår relation inte ska hålla. Visserligen tycker min man och övriga familjen också att hon är en idiot, men även om det bara varit jag som hade problem med henne så skulle jag vara tvungen att stå ut. Jag försöker ha överseende, förlåta och bli vän med henne även om jag vet vad hon sagt om mig. För hon är familj trots allt och även om man inte älskar varandra måste man hålla det civiliserat. Men om det varit en vän som gjort så, hade jag krävt att han bröt all kontakt och aldrig i livet skulle jag tillåta den personen att komma på vårt bröllop. Jag hade nog reagerat som du. Jag hade nog gett min man en andra chans om han verkligen grät och krälade men då med absolut villkor att han bryter all slags kontakt med den lilla ormen och aldrig säger så mycket som hej till honom igen. Om det så var hans chef, då skulle jag kräva att han byter jobb.

Hur gick diskussionen när du fick veta att han ville bjuda vännen? Envisades han med att vännen ska bjudas trots att du sa nej, eller accepterade han - kom ni överens om något?

Nej, vi kom inte överens om något. Jag frågade om han verkligen ville bjuda vännen och hans fru. Han sa ja. Jag frågade varför och hans förklaring var att han inte ville utesluta honom. Han tyckte att han markerat och sagt ifrån och att problemet är uppklarat typ. Tycker ärligt min man är helt jävla dum i huvudet som ser det så och känner mej totalt sviken av min man. Känner att jag inte kan gifta mej med någon som inte står upp för mej. Så läget just nu är att förlovningen är bruten och jag kommer inte att flytta dit.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hilla) skrev 2021-04-25 22:45:11 följande:

Tror inte att tror att jag ställer in bröllopet för att vännen är knäpp. Han har fått mycket klart för sej att det är hans sätt att hantera det här som är orsaken. Och jo han bröt med vännen helt, men sen möttes dom via jobbet och så blev det att dom började höras igen. Har självklart inga åsikter att min man uppför sej civiliserat mot den här vännen på jobbet, men att han drar det längre är som att få en käftsmäll av sin man.
  • Anonym (...)

Vännen lär ju bli glad iallafall..

Svar på tråden Jag ställde in bröllopet