• Jenzia

Gravid efter IVF

Jag har precis plussat med första barnet via IVF. BF 13 januari. Vore kul om fler i samma situation skulle vilja följas åt Behöver inte vara första barnet, men att graviditeten skett via IVF

• Svar på tråden Gravid efter IVF
  • Bula2021
    Frida123123 skrev 2021-05-16 18:23:55 följande:

Jag går in i vecka 6 nästa vecka. Tycker det är svårt med symptom, om det är Lutinus eller graviditet. Men oavsett så märker jag av trötthet, spända bröst, smått illamående. Har ni valt barnmorska ännu. Kanske för tidigt?

Jag ska på tidigt ultraljud sista maj på kliniken som remitterade oss till Livio Falun, men de har tyvärr inte mödravård så kan inte fortsätta gå där sedan. Min vanliga bm där jag satt in spiral tidigare, gjort cellprov osv. har jag ingen direkt känsla kring så funderar på om jag ska välja nån annan. Vi ska dessutom flytta i sommar, till en annan stadsdel i samma stad, så ska kolla lite vad som finns närmre den :)
  • Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-05-16 18:23:55 följande:

Jag går in i vecka 6 nästa vecka. Tycker det är svårt med symptom, om det är Lutinus eller graviditet. Men oavsett så märker jag av trötthet, spända bröst, smått illamående. Har ni valt barnmorska ännu. Kanske för tidigt?

Hej svårt det där. Har en vårdcentral som jag har som vårdval och bokade in mig där, fick träffa en barnmorska där. Synd att hon inte följer med även in i slutet men då får man ju en annan på sjukhuset..
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-16 22:06:26 följande:

Hej Nån som käkar kortison mer än jag?

Bett om förlängt kortison nu och lutinus. Väntat på att de ska ringa åter. När jag frågade om de specifikt kunde fråga han jag gjort upp behamdlingsplanen med fick jag veta att han gått i pension, hoppas de andra har lika bra koll.
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-17 08:28:36 följande:

Bett om förlängt kortison nu och lutinus. Väntat på att de ska ringa åter. När jag frågade om de specifikt kunde fråga han jag gjort upp behamdlingsplanen med fick jag veta att han gått i pension, hoppas de andra har lika bra koll.

Kortison förlänger de ej men lutinus in i v12. Då hoppas vi på ul fredag. Nu går jag in i V7 hepp!
  • Jenzia

Här är en till som fått illamående :-/ Verkar som det eskalerar också. Började i lördags och har kommit och gått fram tills idag då det är mer konstant :-P Är bara i V5+5, så har trodde det skulle dröja lite till...

Pratade också med RMC om lutinus som rekommenderade att jag slutar med lutinus efter v 8, ingen nedtrappning. Men eftersom jag har tabletter för ytterligare två veckor så kommer jag köra egen nedtrappning, två tabletter per dag i 2 veckor och 1 tablett per dag i en vecka. Så slutar jag helt med lutinus efter v 11 istället. FASS rekommenderar ju inte att man slutar tvärt heller eftersom det kan ge biverkningar med ångest och humör förändringar.

• Always choklad
    Jenzia skrev 2021-05-19 11:14:45 följande:

Här är en till som fått illamående :-/ Verkar som det eskalerar också. Började i lördags och har kommit och gått fram tills idag då det är mer konstant :-P Är bara i V5+5, så har trodde det skulle dröja lite till...

Pratade också med RMC om lutinus som rekommenderade att jag slutar med lutinus efter v 8, ingen nedtrappning. Men eftersom jag har tabletter för ytterligare två veckor så kommer jag köra egen nedtrappning, två tabletter per dag i 2 veckor och 1 tablett per dag i en vecka. Så slutar jag helt med lutinus efter v 11 istället. FASS rekommenderar ju inte att man slutar tvärt heller eftersom det kan ge biverkningar med ångest och humör förändringar.

Hej jag fick för de sista 3 veckorna nedtrappning från 3 till 2, de verkar göra lite olika
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-19 13:32:05 följande:

Hej jag fick för de sista 3 veckorna nedtrappning från 3 till 2, de verkar göra lite olika

Ja och nu fick jag veta om trombyl ska trappa ned stegvis. Från nästa vecka 1 tab varannan dag veckan efter det 2 tab den veckan sen avslutar jag kuren.
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-19 16:36:48 följande:

Ja och nu fick jag veta om trombyl ska trappa ned stegvis. Från nästa vecka 1 tab varannan dag veckan efter det 2 tab den veckan sen avslutar jag kuren.

Nu efter att ha åkt i bil ca 1h har jag hunnit fundera. Skall be att få ett samtal och prata med den läkare som jag hör till numer. Min gamla gick i pension. Inte bara höra andrrahandsinfo från sköterskan, vill ha direkt dialog så vi kan diskutera ordentligt. Anledningen till trombyl är att öka blodgenomströmningen till moderkakan så att den pumpar som den ska som jag förstått det. Om jag då slutar med detta vad händer då? Nu har ju blödningarna upphört ändå. Nån annan som haft samma problem/funderingar?
  • Frida123123

Nu har jag fått Lutinus utskrivet,fick till vecka tio. känns bra. Gällande Trombyl, så är minas rekommendationerntom vecka36. en per dag. så det känns bra det med. TillJenzia, om jag är i vecka6+3, borde inte du vara längre gången? Hur har du räknat? Eller hur räknar ni andra?

• Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-05-19 19:59:41 följande:

Nu har jag fått Lutinus utskrivet,fick till vecka tio. känns bra. Gällande Trombyl, så är minas rekommendationerntom vecka36. en per dag. så det känns bra det med. TillJenzia, om jag är i vecka6+3, borde inte du vara längre gången? Hur har du räknat? Eller hur räknar ni andra?

Hej får jag fråga varför V36? Varför får du? Först sa de V38 till mig sen kom detta men jag hade blödningar i typ 2v drygt. Nu har de avstannat. .
Svar på tråden Gravid efter IVF