• Jenzia

Gravid efter IVF

Jag har precis plussat med första barnet via IVF. BF 13 januari. Vore kul om fler i samma situation skulle vilja följas åt Behöver inte vara första barnet, men att graviditeten skett via IVF

• Svar på tråden Gravid efter IVF
  • Jenzia

Hej allihopa! Vad kul att ni hittar hit! Har varit på semester i Smögen så inte varit online så mkt senaste veckan.

Jag plussade den 8/5 med en femdagars och har beräknad BF den 13 januari, på vår bröllopsdag!! Är i v 5+1 idag och illamåendet har börjat lite lätt, svårt att äta några mängder mat utan att det blir värre också. Annars inga symptom alls, inte ens ömma bröst!

Jag har blivit ordinerad lutinus fram till v 9 och ska kolla med kliniken på måndag hur nedtrappningen göras. Vill verkligen inte sluta tvärt, utan kanske trappa ned 2-3 veckor. Konstigt att det är så olika direktiv om lutinus :-/

• Jenzia
    Aya2019 skrev 2021-05-10 11:09:49 följande:

Hej hej fick plus på mitt 3 försöket 14/4 :D

Fick höra hjärtat på lillen förra veckan hos en gynekolog kunde inte hålla mig. Ivf kliniken ville att jag skulle komma Imorgon 11/5 för första ultraljud :D

Åhhh vad härligt!!! Stort grattis!!! Min klinik ger inte något graviditetsultraljud just nu på grund av Corona :-/ Har bokat in ett privat i v7+6 (3 juni).
  • Frida123123

Grattis Aya2019! Jenzia, vi verkar följa varandra i händelseförloppet, jag plussade ju den 8/5, fast med en 3- dagars, vul 4/6. Är det ingen som känner den där enorma tröttheten. Det är nog det värsta just nu, men sålänge allt flyter på bra så gör det mig inget. Vet ni om första ultraljudet är vaginalt eller inte? Eller är det olika. Försöker att inte tänka på missfallsrisken, men den är ju där hela tiden. Borde börja meditera eller något, haha. Den ökar ju med åldern. Ja, verkligen, olika bud med Lutinus, rätt stor skillnad, det är oundvikligt att man inte blir lite stressad/nervös över de olika buden.

• Krizty88
    Frida123123 skrev 2021-05-15 10:58:43 följande:

Grattis Aya2019! Jenzia, vi verkar följa varandra i händelseförloppet, jag plussade ju den 8/5, fast med en 3- dagars, vul 4/6. Är det ingen som känner den där enorma tröttheten. Det är nog det värsta just nu, men sålänge allt flyter på bra så gör det mig inget. Vet ni om första ultraljudet är vaginalt eller inte? Eller är det olika. Försöker att inte tänka på missfallsrisken, men den är ju där hela tiden. Borde börja meditera eller något, haha. Den ökar ju med åldern. Ja, verkligen, olika bud med Lutinus, rätt stor skillnad, det är oundvikligt att man inte blir lite stressad/nervös över de olika buden.

Tror nog att man så tidigt bara kan göra vaginalt ultraljud för att se något. Jag har vaginalt ultraljud 27/5 på ivf-kliniken vilket blir sent i vecka 8. Tills dess ska jag fortsätta med lutinus. Så kommer isf ha tagit det i 6 veckor.
  • EllaLo

Hej!

Ser att ni va några som undrar lite om lutinus, jag är ingen expert men gjorde en lyckad ivf i nu februari och är i v.15 nu. :)

Angående lutinus fick jag tre paket utskrivet och jag var också nojig över nedtrappningen och gillade inte tanken av att sluta tvärt. Hade tur nog ett paket över + några tabletter ifrån en annan insättning som jag använde till nedtrappning.

Först använde jag upp alla tre paket enligt ordination ifrån denna insättningen varpå jag sedan körde på mitt sparade paket och tog 2 tabletter i en vecka för att sedan köra på 1 tablett i en vecka. Dom 2-3 sista tabletterna jag hade efter veckan med 1 tablett tog jag sedan varannan dag.

Sista veckan såg jag även till att ta lutinus på kvällen precis innan jag skulle lägga mig för natten för tänkte att upptaget är bäst då eftersom man ligger ner.

Hoppas allt går vägen för er, håller tummarna :)!!

• Always choklad
    EllaLo skrev 2021-05-15 19:31:32 följande:

Hej!

Ser att ni va några som undrar lite om lutinus, jag är ingen expert men gjorde en lyckad ivf i nu februari och är i v.15 nu. :)

Angående lutinus fick jag tre paket utskrivet och jag var också nojig över nedtrappningen och gillade inte tanken av att sluta tvärt. Hade tur nog ett paket över + några tabletter ifrån en annan insättning som jag använde till nedtrappning.

Först använde jag upp alla tre paket enligt ordination ifrån denna insättningen varpå jag sedan körde på mitt sparade paket och tog 2 tabletter i en vecka för att sedan köra på 1 tablett i en vecka. Dom 2-3 sista tabletterna jag hade efter veckan med 1 tablett tog jag sedan varannan dag.

Sista veckan såg jag även till att ta lutinus på kvällen precis innan jag skulle lägga mig för natten för tänkte att upptaget är bäst då eftersom man ligger ner.

Hoppas allt går vägen för er, håller tummarna :)!!

Hej

Finns det några negativa effekter vad du vet att äta det över ordination? Jag fick utskrivet nu i 3paket nu 3ggr per dag så drygt två v till. Jag fick positivt gravtest 30/4. Ultraljud nu i slutet nästa vecka. Är kluven till lutinus läker och gör hinnorna sköra, haft problem med småblödningar..
  • Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-05-15 10:58:43 följande:

Hej

Ansluter också mig lite försiktigt till den här gruppen. Var på ivf hösten/vintern 2020, men nu när jag peppar peppar är gravid så vill jag ha lite mer positiva vibbar. Känner som du vill spola framåt. UL slutet av nästa v, vill bara att det ska vara nu! Testade positivt 30/4. Trött check! Men går bra och jobba då är jag pigg dock peppar jag med russin och nötter typ hela tiden kan bero på det men hemma snark zzzz
  • EllaLo
    Always choklad skrev 2021-05-15 20:19:18 följande:

Hej

Finns det några negativa effekter vad du vet att äta det över ordination? Jag fick utskrivet nu i 3paket nu 3ggr per dag så drygt två v till. Jag fick positivt gravtest 30/4. Ultraljud nu i slutet nästa vecka. Är kluven till lutinus läker och gör hinnorna sköra, haft problem med småblödningar..

Det finns ju biverkningar med alla läkemedel, jag hade inga alls. Jag tror dock inte de har negativa effekter på själva graviditeten eftersom progesteronet är viktigt för att bibehålla graviditeten. Jag tyckte 3 veckor kändes för lite eftersom man läst om vissa som kör med lutinus till vecka 12 till och med :)

Håller tummarna för dig/er :)!
  • Always choklad
    EllaLo skrev 2021-05-15 21:58:25 följande:

Det finns ju biverkningar med alla läkemedel, jag hade inga alls. Jag tror dock inte de har negativa effekter på själva graviditeten eftersom progesteronet är viktigt för att bibehålla graviditeten. Jag tyckte 3 veckor kändes för lite eftersom man läst om vissa som kör med lutinus till vecka 12 till och med :)

Håller tummarna för dig/er :)!

Hej

Ok ska läsa på lite. Jag har 3pkt till att hämta ut från en tidigare återföring som ej gick hela vägen, kanske en idé att hämta ut dem. När de kört till v12 med lutinus vet du om det varit rekommenderat eller på eget bevåg så att säga?
  • EllaLo
    Always choklad skrev 2021-05-16 08:54:27 följande:

Hej

Ok ska läsa på lite. Jag har 3pkt till att hämta ut från en tidigare återföring som ej gick hela vägen, kanske en idé att hämta ut dem. När de kört till v12 med lutinus vet du om det varit rekommenderat eller på eget bevåg så att säga?

Har nog läst lite blandat vissa har kört på eget bevåg medan vissa får längre ordinerat. Men vad jag har förstått gör olika kliniker/regioner olika. Ser några som skrivit ovan i tråden som har fått sin ordination mycket längre än 3 veckor.

Har du haft problem med spottings innan graviditeten också?
Svar på tråden Gravid efter IVF